Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komputerowa analiza danych jakościowych - poziom podstawowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-SO-KADJpp
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komputerowa analiza danych jakościowych - poziom podstawowy
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Symbole kierunkowe efektów uczenia się (lista):

SO2_W02; SO2_U01; SO2_U02; SO2_U03; SO2_K03


Symbole kierunkowe efektów uczenia się (opis):

SO2_W02 – ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

SO2_U01 – potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi

SO2_U02 – potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz

SO2_U03 – potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować

SO2_K03 – umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi

przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności


Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 30 godzin.

2. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin.

3. Studia literaturowe – 25 godzin.

4. Przygotowanie projektu analitycznego – 20 godzin.

5. Konsultacje - 5 godzin.

90 godzin / 30 godzin = 3 ECTS

Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Pełny opis:

Uczestnicy zajęć uzyskują wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności w zakresie analizy danych jakościowych wspomaganej komputerowo z wykorzystaniem oprogramowania Atlas.ti. W ramach zajęć dydaktycznych uczestnicy zajęć zapoznają się z formami transkrypcji danych jakościowych jako formy interpretacji oraz standardami transkrypcji danych, z różnorodnymi podejściami do analizy danych jakościowych, z analizą treści i zawartości oraz analizą dyskursu i sentymentu. W ramach przygotowywanych projektów badawczych uczestnicy zajęć w praktyce zapoznają się z elementami procesu analitycznego, tworzeniem kategorii analitycznych (kodowych), opracowywaniem danych jakościowych oraz przygotowywaniem raportu z badania jakościowego.

Zajęcia dydaktyczne dedykowane są dla osób chcących poznać analizę danych jakościowych materiałów pisanych, wizualnych oraz audio. W trakcie zajęć dydaktycznych uczestnicy zostaną wprowadzeni w tematykę CAQDA. Przedstawiony zostanie rozwój oprogramowania CAQDA w perspektywie historycznej, klasyfikacja i perspektywy rozwoju oprogramowania CAQDA. Przedstawiona zostanie zasada VISE.

Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z oprogramowaniem Atlas.ti oraz podstawowymi terminami oraz pojęciami stosowanymi w analizie danych jakościowych. Omówione zostaną funkcje programu oraz interfejs użytkownika. Następnie uczestnicy dowiedzą się o możliwościach ustawienia programów, tworzenia nowych projektów oraz poznają narzędzia do pracy z danymi jakościowymi. W dalszej części przedstawiona zostanie koncepcja widoków sieciowych oraz ich możliwości aplikacyjnych w pracy analitycznej. Uczestnicy dowiedzą się o strategiach kodowania dokumentów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Charmaz K., Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

2. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

3. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.), Metody badań jakościowych, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

4. Friese S., CAQDAS and grounded theory analysis, MMG Working Paper 16/07, 2016.

5. Friese S., Qualitative data analysis with Atlas.ti, Third Edition. Wydawnictwo Sage, London 2019.

6. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

7. Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

8. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

9. Maison D., Noga-Bogomilski A. (red.), Badania marketingowe. Od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

11. Rose G., interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

12. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

13. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

14. Sztompka P., Bogunia-Borowska M. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca:

15. Palska H., Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury (w:) Domański H., Lutyńska K., Rostocki W. (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.

16. Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu, Oficyna Wydawnictwo Łośgraf, Warszawa 2011.

17. Bohnsack R., Dyskusja grupowa - teoria i praktyka rekonstrukcji kolektywnych wzorów orientacji (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.

18. Bohnsack R., Metoda dokumentarna - od koniunktywnego zrozumienia do socjogenetycznej interpretacji (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.

19. Krzychała S., Dokumentarna interpretacja tekstu - od samobieżnego toku dyskusji do refleksywnej interpretacji dyskursu (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.

20. Majewska-Tworek A., Zaśko-Zielińska M., Funkcjonalny opis transkrypcji jako wstępnego etapu analizy danych mówionych (w:) Oblicza komunikacji. Fascinatio studiorum linguarum, Nr 12(2020).

21. Mayntz R., Holm K., Hübner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.

22. Nentwig-Gesemann I., Tworzenie typologii - w stronę wielowymiarowej rekonstrukcji przestrzeni doświadczenia (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.

23. Nohl A-M., Analiza komparatywna - w stronę̨ fundamentalnej zasady interpretacji dokumentarnej (w:) S. Krzychała (red.), Społeczne przestrzenie doświadczania. Metoda interpretacji dokumentarnej, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Symbole kierunkowe efektów uczenia się (lista):

SO2_W02; SO2_U01; SO2_U02; SO2_U03; SO2_K03

Symbole kierunkowe efektów uczenia się (opis):

SO2_W02 – ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

SO2_U01 – potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi

SO2_U02 – potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz

SO2_U03 – potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować

SO2_K03 – umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i potrafi

przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 30 godzin.

2. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin.

3. Studia literaturowe – 25 godzin.

4. Przygotowanie projektu analitycznego – 20 godzin.

5. Konsultacje - 5 godzin.

90 godzin / 30 godzin = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny:

1. Obecności na zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach – dopuszczalne są 2 (słownie: dwie) nieobecności na zajęciach dla studiów stacjonarnych niezależnie od powodu absencji. Większa liczba nieobecności dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku długoterminowego zwolnienia lekarskiego lub rekonwalescencji szpitalnej.

2. Kolokwia tematyczne. Składają się z pytań otwartych obejmujących zagadnienia z zakresu analizy danych jakościowych. Na kolokwia zaliczeniowe uczestników kursu obowiązuje wskazana przez prowadzącego w toku zajęć dydaktycznych literatura przedmiotu.

3. Projekt badawczy. Wykonanie analizy danych jakościowych z wykorzystaniem oprogramowania oraz poznanych w toku kursu narzędzi. Dla studentów przygotowujących prace magisterską z wykorzystaniem badań jakościowych dopuszcza się przekazanie fragmentu analizy materiału empirycznego wykorzystywanego do pracy dyplomowej.

Kryteria oceniania:

Dla teoretycznych i praktycznych form sprawdzania wiedzy przyjmuje się poniższe progi punktowe i kryteria oceny:

Ocena bardzo dobry (5) – od 90% do 100%;

Ocena dobry plus (4,5) – od 80% do 90%;

Ocena dobry (4) – od 70% do 80%;

Ocena dostateczny plus (3,5) – od 65% do 70%;

Ocena dostateczny (3) – od 60% do 65%;

Ocena niedostateczny (2) – poniżej 60%.

Wagi dla oceny końcowej:

1. Obecność na zajęciach – 10%.

3. Kolokwia tematyczne - 40%.

3. Projekt badawczy – 50%.

Wiedza:

Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie posiada podstawowej wiedzy o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student posiada niepełną podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student posiada podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student posiada usystematyzowaną wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student zna niemal w pełni podstawową wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student opanował w pełni wiedzę o specyfice i znaczeniu socjologii w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz nie potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz nie potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz nie w pełni potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz nie w pełni potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu podstawowym potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz w stopniu podstawowym potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz w stopniu podstawowym potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student w umiarkowanym stopniu potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz w stopniu umiarkowanym potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz w stopniu umiarkowanym potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz niemal w pełni potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz niemal w pełni potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi, wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz w pełni potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz oraz w pełni potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.

Kompetencje:

Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student bardzo słabo umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student słabo umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student dobrze umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych i przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 26 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Olszewski
Prowadzący grup: Bartosz Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dydaktyczne dedykowane są dla osób chcących poznać analizę danych jakościowych materiałów pisanych, wizualnych oraz audio. Zajęcia dydaktyczne zostaną podzielone na dwie części:

1) teoretyczną, której celem jest przedstawienie uczestnikom założeń oraz metodologii analizy danych jakościowych;

2) warsztatową, podczas której każdy uczestnik kursu zapozna się z pracą z oprogramowaniem Atlas.ti oraz specyfiką analizy danych jakościowych.

Część warsztatowa zajęć zrealizowana zostanie według zakresu tematów umieszczonych w karcie przedmiotu.

Pełny opis:

Zajęcia dydaktyczne dedykowane są dla osób chcących poznać analizę danych jakościowych materiałów pisanych, wizualnych oraz audio. W trakcie zajęć dydaktycznych uczestnicy zostaną wprowadzeni w tematykę CAQDA. Przedstawiony zostanie rozwój oprogramowania CAQDA w perspektywie historycznej, klasyfikacja i perspektywy rozwoju oprogramowania CAQDA. Przedstawiona zostanie zasada VISE.

W dalszej części zajęć uczestnicy zapoznani zostaną z oprogramowaniem Atlas.ti oraz podstawowymi terminami oraz pojęciami stosowanymi w analizie danych jakościowych. Omówione zostaną funkcje programu oraz interfejs użytkownika. Następnie uczestnicy dowiedzą się o możliwościach ustawienia programów, tworzenia nowych projektów oraz poznają narzędzia do pracy z danymi jakościowymi. W dalszej części przedstawiona zostanie koncepcja widoków sieciowych oraz ich możliwości aplikacyjnych w pracy analitycznej.

Uczestnicy dowiedzą się o strategiach kodowania dokumentów

Literatura:

1. CHARMAZ Kathy, Teoria Ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

2. DENZIN Norman K., LINCOLN Yvonna S. (Red.), Metody Badań Jakościowych, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

3. DENZIN Norman K., LINCOLN Yvonna S. (Red.), Metody Badań Jakościowych, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

4. FRIESE Sussanne, 2016. CAQDAS And Grounded Theory Analysis, MMG Working Paper 16/07.

5. FRIESE Sussanne, 2019. Qualitative Data Analysis With Atlas.Ti, Third Edition. Wyd. Sage, London.

6. JEMIELNIAK Dariusz (Red.), Badania Jakościowe. Metody I Narzędzia, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

7. JEMIELNIAK Dariusz (Red.), Badania Jakościowe. Podejścia I Teorie, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

8. MAISON Dominika, Jakościowe Metody Badań Marketingowych. Jak Zrozumieć Konsumenta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

9. MAISON Dominika, NOGA-BOGOMILSKI Artur (Red.), Badania Marketingowe. Od Teorii Do Praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

10. MAISON Dominika, Zogniskowane Wywiady Grupowe. Jakościowa Metoda Badań Marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

11. PALSKA Hanna, 1999. Badacz Społeczny Wobec Tekstu. Niektóre Problemy Analizy Jakościowej W Socjologii I Teorii Literatury, W: Domański H., Lutyńska K., Rostocki W., Spojrzenie Na Metodę. Studia Z Metodologii Badań Socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Ifis PAN.

12. ROSE Gillian, Interpretacja Materiałów Wizualnych. Krytyczna Metodologia Badań Nad Wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

13. SILVERMAN David, Interpretacja Danych Jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

14. SILVERMAN David, Prowadzenie Badań Jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

15. SZTOMPKA Piotr, BOGUNIA-BOROWSKA Małgorzata (Red.), Fotospołeczeństwo. Antologia Tekstów Z Socjologii Wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012.

16. WODAK Ruth, KRZYŻANOWSKI Michał (Red.), Jakościowa Analiza Dyskursu, Oficyna Wydawnictwo Łośgraf, Warszawa 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Olszewski
Prowadzący grup: Bartosz Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Olszewski
Prowadzący grup: Bartosz Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Uczestnicy zajęć uzyskują wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności w zakresie analizy danych jakościowych wspomaganej komputerowo z wykorzystaniem oprogramowania Atlas.ti. W ramach zajęć dydaktycznych uczestnicy zajęć zapoznają się z formami transkrypcji danych jakościowych jako formy interpretacji oraz standardami transkrypcji danych, z różnorodnymi podejściami do analizy danych jakościowych, z analizą treści i zawartości oraz analizą dyskursu i sentymentu. W ramach przygotowywanych projektów badawczych uczestnicy zajęć w praktyce zapoznają się z elementami procesu analitycznego, tworzeniem kategorii analitycznych (kodowych), opracowywaniem danych jakościowych oraz przygotowywaniem raportu z badania jakościowego.

Zajęcia dydaktyczne dedykowane są dla osób chcących poznać analizę danych jakościowych materiałów pisanych, wizualnych oraz audio. W trakcie zajęć dydaktycznych uczestnicy zostaną wprowadzeni w tematykę CAQDA. Przedstawiony zostanie rozwój oprogramowania CAQDA w perspektywie historycznej, klasyfikacja i perspektywy rozwoju oprogramowania CAQDA. Przedstawiona zostanie zasada VISE.

Uczestnicy zajęć zostaną zapoznani z oprogramowaniem Atlas.ti oraz podstawowymi terminami oraz pojęciami stosowanymi w analizie danych jakościowych. Omówione zostaną funkcje programu oraz interfejs użytkownika. Następnie uczestnicy dowiedzą się o możliwościach ustawienia programów, tworzenia nowych projektów oraz poznają narzędzia do pracy z danymi jakościowymi. W dalszej części przedstawiona zostanie koncepcja widoków sieciowych oraz ich możliwości aplikacyjnych w pracy analitycznej. Uczestnicy dowiedzą się o strategiach kodowania dokumentów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Olszewski
Prowadzący grup: Bartosz Olszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)