Mediacje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-M |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | S02_W07 S02_W08 S02_U06 S02_U07 S02_U08 SO2_12 S02_K01 S02_K02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z okresu psychologii społecznej i socjologii. |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Zaawansowany Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia mediacji. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę na temat procesu prowadzenia mediacji - ich rodzajów i technik, a także podstaw prawnych dotyczących mediacji i obowiązujących w nich zasad. Ponadto, w wyniku praktycznej analizy przykładów, student powinien wykształcić umiejętności niezbędne do prowadzenia mediacji. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów i warunki zaliczenia. Mediacje jako forma rozwiązywania sporów 2. Konflikty społeczne - pojęcie, detektory, cechy, typologie, 3. Przyczyny i funkcje konfliktów - ujęcie: ogólne, interpersonalne i relacyjne, perspektywa praktyczna 4. Konflikty - dynamika i strategie rozwiązywania. 5. Mediacje - pojęcie, cel i rodzaje. Zakres spraw podlegających mediacjom. 6. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji. 7. Historia i rozwój mediacji w Polsce i na świecie.Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce. 8. Zasady mediacji. Etapy postępowania mediacyjnego. 10. Techniki mediacyjne - redukcja konfliktu. 11. Komunikacja interpersonalna w mediacjach. Techniki usprawniania komunikacji w mediacjach. 12. Porozumienie w mediacjach. Techniki uzgadniania obszarów porozumienia. Inne powszechnie stosowane w mediacjach techniki. 13. Osoba mediatora - osobowość, kompetencje. 14. Etyczny wymiar mediacji. Skuteczność mediacji. 15. Podsumowanie zajęć. Test. Uzupełnianie zadań. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Gmurzyńska, R. Borek (red.), Mediacje - teoria i praktyka, Oficyna Wolters kluwer Polska, Warszawa 2009. Ch. W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 20212. Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002. S. Pieckowski, Mediacja w sprawach gospodarczych, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A.K. Duda, Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
S02_W07 Posiada wiedzę na temat konfliktów społecznych - ich rodzajów, dynamiki, strategii rozwiązywania; Ma wiedzę na temat rodzajów mediacji i zakresu spraw im podlegających; Zna i rozumie zasady prowadzenia mediacji; Zna podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce; Zna i rozumie zasady dotyczące procesu komunikacji w mediacjach. S02_W08 Posiada pogłębioną wiedzę na temat uwarunkowań prawnych i zasad dotyczących prowadzenia mediacji. Posiada wiedzę na temat etycznego wymiaru mediacji. Zna techniki niezbędne do przeprowadzenia procesu mediacji oraz etapy działań. S02_U06 Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie rozwiązywania konfliktów metodą mediacji, rozszerzoną o analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy w określonych okolicznościach. S02_U07 Posiada umiejętność samodzielnego prowadzenia postępowania mediacyjnego; S02_U08 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak konflikty, komunikacja, mediacja, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej oceny tych zjawisk w wybranych obszarach oraz zastosowania adekwatnych technik mediacyjnych. S02_U12 Potrafi współpracować w grupie skutecznie dążąc do rozwiązania analizowanego sporu. S02_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się w celu pełnienia roli mediatora. S02_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas zajęć obejmujących treści ujmujące mediacje z praktycznego punktu widzenia studenci przygotowują zadania zespołowe bezpośrednio związane z prowadzeniem postępowania mediacyjnego. Zaplanowanych jest 6 ćwiczeń. Skala punktów za każde ćwiczenie jest od 0 do 3. O - brak wiedzy i umiejętności 1 - część zadania wykonana jest poprawnie,jest jednak jakiś istotny błąd lub kilka drobnych. 2 - zadanie generalnie wykonane jest poprawnie, ale są pojedyncze drobne błędy. 3 - zadanie wykonane jest bezbłędnie. W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach student indywidualnie uzupełnia zadanie i materiał podczas konsultacji. Ponadto, na koniec semestru studenci piszą test. Kryterium oceny stanowi więc wynik testu i punkty za zadania. Punktacja: Ćwiczenia max. 18p. + Test max. 18p = 36p. 20-23 dst 24-26 dst+ 27-29 db 30-32 db+ 33-36 bdb Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma bardzo dobrą wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Bardzo dobrze zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz potrafi się nimi sprawnie posługiwać. Bardzo dobrze potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu. Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma dobrą wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Dobrze zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz potrafi się nimi dobrze posługiwać. Dobrze potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu. Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma dostateczną wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Dostatecznie zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz potrafi się nimi dostatecznie posługiwać. Dostatecznie potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu. Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat konfliktów społecznych oraz rodzajów mediacji i rodzaju podlegających im spraw. Ma niedostateczną wiedzę o zasadach prowadzenia mediacji, ich podstawach prawnych i etycznych oraz zasadach komunikacji w mediacjach. Niedostatecznie zna etapy działań i techniki postępowania mediacyjnego oraz nie potrafi się nimi dostatecznie posługiwać. Niedostatecznie potrafi realizować poszczególne etapy postępowania mediacyjnego indywidualnie oraz w ramach działań zespołu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia mediacji. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę na temat procesu prowadzenia mediacji - ich rodzajów i technik, a także podstaw prawnych dotyczących mediacji i obowiązujących w nich zasad. Ponadto, w wyniku praktycznej analizy przykładów, student powinien wykształcić umiejętności niezbędne do prowadzenia mediacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów i warunki zaliczenia. Mediacje jako forma rozwiązywania sporów 2. Konflikty społeczne - pojęcie, detektory, cechy, typologie, 3. Przyczyny i funkcje konfliktów - ujęcie: ogólne, interpersonalne i relacyjne, perspektywa praktyczna 4. Konflikty - dynamika i strategie rozwiązywania. 5. Mediacje - pojęcie, cel i rodzaje. Zakres spraw podlegających mediacjom. 6. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji. 7. Historia i rozwój mediacji w Polsce i na świecie.Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce. 8. Zasady mediacji. Etapy postępowania mediacyjnego. 10. Techniki mediacyjne - redukcja konfliktu. 11. Komunikacja interpersonalna w mediacjach. Techniki usprawniania komunikacji w mediacjach. 12. Porozumienie w mediacjach. Techniki uzgadniania obszarów porozumienia. Inne powszechnie stosowane w mediacjach techniki. 13. Osoba mediatora - osobowość, kompetencje. 14. Etyczny wymiar mediacji. Skuteczność mediacji. 15. Podsumowanie zajęć. Test. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Gmurzyńska, R. Borek (red.), Mediacje - teoria i praktyka, Oficyna Wolters kluwer Polska, Warszawa 2009. Ch. W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 20212. Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002. S. Pieckowski, Mediacja w sprawach gospodarczych, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A.K. Duda, Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia mediacji. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę na temat procesu prowadzenia mediacji - ich rodzajów i technik, a także podstaw prawnych dotyczących mediacji i obowiązujących w nich zasad. Ponadto, w wyniku praktycznej analizy przykładów, student powinien wykształcić umiejętności niezbędne do prowadzenia mediacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów i warunki zaliczenia. Mediacje jako forma rozwiązywania sporów 2. Konflikty społeczne - pojęcie, detektory, cechy, typologie, 3. Przyczyny i funkcje konfliktów - ujęcie: ogólne, interpersonalne i relacyjne, perspektywa praktyczna 4. Konflikty - dynamika i strategie rozwiązywania. 5. Mediacje - pojęcie, cel i rodzaje. Zakres spraw podlegających mediacjom. 6. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji. 7. Historia i rozwój mediacji w Polsce i na świecie.Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce. 8. Zasady mediacji. Etapy postępowania mediacyjnego. 10. Techniki mediacyjne - redukcja konfliktu. 11. Komunikacja interpersonalna w mediacjach. Techniki usprawniania komunikacji w mediacjach. 12. Porozumienie w mediacjach. Techniki uzgadniania obszarów porozumienia. Inne powszechnie stosowane w mediacjach techniki. 13. Osoba mediatora - osobowość, kompetencje. 14. Etyczny wymiar mediacji. Skuteczność mediacji. 15. Podsumowanie zajęć. Test. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Gmurzyńska, R. Borek (red.), Mediacje - teoria i praktyka, Oficyna Wolters kluwer Polska, Warszawa 2009. Ch. W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 20212. Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002. S. Pieckowski, Mediacja w sprawach gospodarczych, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A.K. Duda, Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia mediacji. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę na temat procesu prowadzenia mediacji - ich rodzajów i technik, a także podstaw prawnych dotyczących mediacji i obowiązujących w nich zasad. Ponadto, w wyniku praktycznej analizy przykładów, student powinien wykształcić umiejętności niezbędne do prowadzenia mediacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów i warunki zaliczenia. Mediacje jako forma rozwiązywania sporów 2. Konflikty społeczne - pojęcie, detektory, cechy, typologie, 3. Przyczyny i funkcje konfliktów - ujęcie: ogólne, interpersonalne i relacyjne, perspektywa praktyczna 4. Konflikty - dynamika i strategie rozwiązywania. 5. Mediacje - pojęcie, cel i rodzaje. Zakres spraw podlegających mediacjom. 6. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji. 7. Historia i rozwój mediacji w Polsce i na świecie.Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce. 8. Zasady mediacji. Etapy postępowania mediacyjnego. 10. Techniki mediacyjne - redukcja konfliktu. 11. Komunikacja interpersonalna w mediacjach. Techniki usprawniania komunikacji w mediacjach. 12. Porozumienie w mediacjach. Techniki uzgadniania obszarów porozumienia. Inne powszechnie stosowane w mediacjach techniki. 13. Osoba mediatora - osobowość, kompetencje. 14. Etyczny wymiar mediacji. Skuteczność mediacji. 15. Podsumowanie zajęć. Test. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Gmurzyńska, R. Borek (red.), Mediacje - teoria i praktyka, Oficyna Wolters kluwer Polska, Warszawa 2009. Ch. W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 20212. Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002. S. Pieckowski, Mediacja w sprawach gospodarczych, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A.K. Duda, Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Linek | |
Prowadzący grup: | Anna Linek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem zajęć jest przygotowanie studentów do prowadzenia mediacji. Po zaliczeniu przedmiotu student powinien posiadać wiedzę na temat procesu prowadzenia mediacji - ich rodzajów i technik, a także podstaw prawnych dotyczących mediacji i obowiązujących w nich zasad. Ponadto, w wyniku praktycznej analizy przykładów, student powinien wykształcić umiejętności niezbędne do prowadzenia mediacji. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wprowadzenie do przedmiotu: zakres tematów i warunki zaliczenia. Mediacje jako forma rozwiązywania sporów 2. Konflikty społeczne - pojęcie, detektory, cechy, typologie, 3. Przyczyny i funkcje konfliktów - ujęcie: ogólne, interpersonalne i relacyjne, perspektywa praktyczna 4. Konflikty - dynamika i strategie rozwiązywania. 5. Mediacje - pojęcie, cel i rodzaje. Zakres spraw podlegających mediacjom. 6. Przeciwwskazania do prowadzenia mediacji. 7. Historia i rozwój mediacji w Polsce i na świecie.Podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce. 8. Zasady mediacji. Etapy postępowania mediacyjnego. 10. Techniki mediacyjne - redukcja konfliktu. 11. Komunikacja interpersonalna w mediacjach. Techniki usprawniania komunikacji w mediacjach. 12. Porozumienie w mediacjach. Techniki uzgadniania obszarów porozumienia. Inne powszechnie stosowane w mediacjach techniki. 13. Osoba mediatora - osobowość, kompetencje. 14. Etyczny wymiar mediacji. Skuteczność mediacji. 15. Podsumowanie zajęć. Test. Uzupełnianie zadań. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: E. Gmurzyńska, R. Borek (red.), Mediacje - teoria i praktyka, Oficyna Wolters kluwer Polska, Warszawa 2009. Ch. W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 20212. Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002. S. Pieckowski, Mediacja w sprawach gospodarczych, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Gójska, Mediacje rodzinne, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: R. Cebula, Mediacja w polskim prawie cywilnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A. Rękas, Mediacja w polskim prawie karnym, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. A.K. Duda, Zarys pracy mediatora szkolnego, Warszawa 2019. |
|
Wymagania wstępne: |
Wymagania wstępne:podstawowa wiedza z zakresu socjologii i psychologii społecznej. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.