Metody i techniki badań społecznych - badania ilościowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-MiTBS-BI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań społecznych - badania ilościowe |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W07; SO1_U01; SO1_U02; SO1_U13 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość pojęć z zakresu statystyki opisowej oraz wnioskowania statystycznego. Uzyskanie zaliczenia: „Podstawy badań społecznych”. |
Skrócony opis: |
Prezentacja podstawowych informacji dotyczących metod i technik badań ilościowych w naukach społecznych. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu przedstawienie podstawowych terminów i pojęć związanych z metodami i technikami badań ilościowych w naukach społecznych. Studenci zostaną zapoznani z elementarnymi zasadami kognitywistki oraz sposobu myślenia respondentów. W ramach przygotowywanych projektów badawczych studenci w praktyce zapoznają się z elementami procesu badawczego, planowaniem badań oraz zagadnieniami pomiaru. W ramach zajęć omówione zostanie formułowanie pytań w kwestionariuszach badawczych, ich pilotaż oraz analiza danych. Ważnym elementem zajęć będzie wyjaśnienie schematów i logiki doboru próby w badaniach ilościowych oraz zagadnienia reprezentatywności badań. Przekazane zostaną informację o konstruowaniu kwestionariuszy ankiet z wykorzystaniem różnych technik badawczych: PAPI, CAWI, CATI, CAPI, SAQ. Przedstawione zostaną przykłady zastosowania technik projekcyjnych w badaniach ilościowych. Zwieńczeniem prowadzonych ćwiczeń będzie omówienie zagadnień paneli internetowych jako narzędzia realizacji badań ilościowych oraz zagadnień związanych z łączeniem różnych technik badawczych – mixed-mode data collection oraz mixed-mode survey design. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa do zajęć dydaktycznych zostanie udostępniona studentom w formie elektronicznej na zamkniętej platformie e-learningowej, do której dostęp mają wyłącznie uczestnicy zajęć. Zabrania się dalszego rozpowszechniania literatury umieszczonej na platformie e-learningowej. LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa; 2003. 2. 2. Ch. Frankfort-Nachmias, D.Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań; 2001. 3. 3. A.N. Oppenheim, Kwestionariusze, Wywiady, Pomiary Postaw, Zysk i S-ka, Poznań; 1992. 4. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk, Katowice 2005. 5. M. Szreder, , Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004. 4. S.H. 6. W. Okrasa, Eksperyment sondażowy. Wiadomości Statystyczne, GUS. Warszawa. (Listopad) 2014. LITERATURA ZALECANA / UZUPEŁNIAJĄCA: . Daniłowicz Paweł, Propozycje pytań metryczkowych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1980. . Gruszczyński Leszek, Kwestionariusze w socjologii: budowa narzędzia do badań surveyowych, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2003. . Grzeszkiewicz-Radulska Katarzyna, Respondenci niedostępni w badaniach sondażowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009. Mirowski Stanisław, Ustawa o ochronie danych osobowych (w:) Z. Sawiński, P. Sztabiński, F. Sztabiński (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005, s. 391-400. . Okrasa, Włodzimierz, Społeczne wyznaczniki procesu statystycznego. [Akademicke Czasopismo Socjologiczne, 2017) . Olszewski Andrzej, Badania telemetryczne (w:) Z. Sawiński, P. Sztabiński, F. Sztabiński (red.), Nowe metody, nowe podejścia badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005, s. 99-114. . Pyżalski Jacek, Wywiad elektroniczny w badaniach tematów drażliwych. Uwagi po badaniach pilotażowych dotyczących agresji elektronicznej (w: . Sawiński Zbigniew, Badania CATI i wywiady przez telefon (w:) Z. Sawiński, P. Sztabiński, F. Sztabiński (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005, s. 337-346. . Sawiński Zbigniew, Metody doboru respondentów (w:) Z. Sawiński, P. Sztabiński, F. Sztabiński (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005, s. 79-118. . Sawiński Zbigniew, Wywiady osobiste z komputerem przenośnym (CAPI) (w:) . Sułek Antoni, Logika analizy sondażowej, Wydawnictwo WSNS, Warszawa 1977. . Wejland Andrzej, Pilotaż. Szkic pojęcia (w:) Z. Gostkowski, J. Lutyński (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1975, s. 77-93. . Wieczorkowska Grażyna, Badania sondażowe i eksperymentalne: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się: SO1_W07 - zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla socjologii, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące. SO1_U01 - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie socjologii. SO1_U02 - potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych w zakresie socjologii SO1_U13 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Opis ECTS: 1. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 30 godzin. 2. Przygotowanie do ćwiczeń – 10 godzin. 3. Studia literaturowe – 25 godzin. 4. Przygotowanie projektu badawczego – 20 godzin. 5. Konsultacje - 5 godzin. 90 godzin / 30 godzin = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu metod i technik badań ilościowych, nie zna schematów probabilistycznego i nieprobabilistycznego doboru próby oraz specyfiki poszczególnych technik badawczych, nie zna zasad formułowania pytań w kwestionariuszu ankiety oraz nie zna zasad prowadzenia badań pilotażowych. Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student posiada niepełną podstawową wiedzę z zakresu metod i technik badań ilościowych, posiada niepełną podstawową wiedzę dotyczącą schematów probabilistycznego i nieprobabilistycznego doboru próby oraz specyfiki poszczególnych technik badawczych, zasad formułowania pytań w kwestionariuszu ankiety oraz zasad prowadzenia badań pilotażowych. Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student posiada podstawową wiedzę z zakresu metod i technik badań ilościowych, posiada podstawową wiedzę dotyczącą schematów probabilistycznego i nieprobabilistycznego doboru próby oraz specyfiki poszczególnych technik badawczych, zasad formułowania pytań w kwestionariuszu ankiety oraz zasad prowadzenia badań pilotażowych. Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student posiada usystematyzowaną wiedzę zakresu metod i technik badań ilościowych, posiada usystematyzowaną wiedzę dotyczącą schematów probabilistycznego i nieprobabilistycznego doboru próby oraz specyfiki poszczególnych technik badawczych, zasad formułowania pytań w kwestionariuszu ankiety oraz zasad prowadzenia badań pilotażowych. Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student zna niemal w pełni podstawową wiedzę z zakresu metod i technik badań ilościowych, posiada niemal w pełni podstawową wiedzę dotyczącą schematów probabilistycznego i nieprobabilistycznego doboru próby oraz specyfiki poszczególnych technik badawczych, zasad formułowania pytań w kwestionariuszu ankiety oraz zasad prowadzenia badań pilotażowych. Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student opanował w pełni wiedzę z zakresu metod i technik badań ilościowych, posiada w pełni wiedzę dotyczącą schematów probabilistycznego i nieprobabilistycznego doboru próby oraz specyfiki poszczególnych technik badawczych, zasad formułowania pytań w kwestionariuszu ankiety oraz zasad prowadzenia badań pilotażowych. Umiejętności: Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi zaprojektować kwestionariusza ankiety dostosowując go do wybranej techniki badawczej oraz wykorzystując poznane zasady formułowania pytań i ich rodzaje w badaniach ilościowych oraz zaprojektować metodologii badania ilościowego wykorzystując właściwy schemat doboru próby. Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni potrafi zaprojektować kwestionariusz ankiety dostosowując go do wybranej techniki badawczej oraz wykorzystując poznane zasady formułowania pytań i ich rodzaje w badaniach ilościowych oraz zaprojektować metodologii badania ilościowego wykorzystując właściwy schemat doboru próby. Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu podstawowym potrafi zaprojektować kwestionariusz ankiety dostosowując go do wybranej techniki badawczej oraz wykorzystując poznane zasady formułowania pytań i ich rodzaje w badaniach ilościowych oraz zaprojektować metodologii badania ilościowego wykorzystując właściwy schemat doboru próby. Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student w umiarkowanym stopniu potrafi zaprojektować kwestionariusz ankiety dostosowując go do wybranej techniki badawczej oraz wykorzystując poznane zasady formułowania pytań i ich rodzaje w badaniach ilościowych oraz zaprojektować metodologii badania ilościowego wykorzystując właściwy schemat doboru próby. Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi zaprojektować kwestionariusz ankiety dostosowując go do wybranej techniki badawczej oraz wykorzystując poznane zasady formułowania pytań i ich rodzaje w badaniach ilościowych oraz zaprojektować metodologii badania ilościowego wykorzystując właściwy schemat doboru próby. Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi zaprojektować kwestionariusz ankiety dostosowując go do wybranej techniki badawczej oraz wykorzystując poznane zasady formułowania pytań i ich rodzaje w badaniach ilościowych oraz zaprojektować metodologii badania ilościowego wykorzystując właściwy schemat doboru próby. Kompetencje: Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi interpretować zjawisk społecznych, kulturowych, politycznych, prawnych oraz ekonomicznych w zakresie socjologii, nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej i danych do analizy procesów i zjawisk społecznych, nie potrafi współdziałać i pracować w grupie w przyjętej dla siebie roli. Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student bardzo słabo potrafi interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne oraz ekonomiczne w zakresie socjologii, bardzo słabo potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i dane do analizy procesów i zjawisk społecznych, bardzo słabo potrafi współdziałać i pracować w grupie w przyjętej dla siebie roli. Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student słabo potrafi interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne oraz ekonomiczne w zakresie socjologii, słabo potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i dane do analizy procesów i zjawisk społecznych, słabo potrafi współdziałać i pracować w grupie w przyjętej dla siebie roli. Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student dobrze potrafi interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne oraz ekonomiczne w zakresie socjologii, dobrze potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i dane do analizy procesów i zjawisk społecznych, dobrze potrafi współdziałać i pracować w grupie w przyjętej dla siebie roli. Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne oraz ekonomiczne w zakresie socjologii, niemal w pełni potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i dane do analizy procesów i zjawisk społecznych, niemal w pełni potrafi współdziałać i pracować w grupie w przyjętej dla siebie roli. Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne oraz ekonomiczne w zakresie socjologii, w pełni potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i dane do analizy procesów i zjawisk społecznych, w pełni potrafi współdziałać i pracować w grupie w przyjętej dla siebie roli. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 48 miejsc
Wykład, 30 godzin, 48 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Okrasa | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Okrasa, Bartosz Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 33 miejsc
Wykład, 30 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Okrasa, Bartosz Olszewski | |
Prowadzący grup: | Włodzimierz Okrasa, Bartosz Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marek Butrym, Bartosz Olszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.