Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-SO-PR
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia rodziny
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

S01_W04

S01_W05

SO1_W06

SO1_W10


S01_U01

S01_U03

SO1_U06

S01_U12


SO1_K04




Wymagania wstępne:

Brak wymagań

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z uwzględnieniem ich psychologicznych aspektów.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia.

Psychologia rodziny jako nauka.

2. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach.

3. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku.

4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia.

5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa.

6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci.

7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków.

8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja;

9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty

10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym;

11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.

12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie;

13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja;

14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje;

15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.

Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985.

Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.

Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011.

Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.

Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.

Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980.

Literatura zalecana:

A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019.

M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.

O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020.

A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

S01_W04

Ma podstawową wiedzę na temat relacji w małżeństwie i rodzinie w ujęciu psychologicznym

SO1_W05

Ma podstawową wiedzę na temat kształtowania więzi w małżeństwie i rodzinie oraz czynników, które na nią oddziałują i wzajemnych zależności między nimi.

S01_W06

Ma podstawową wiedzę o psychologicznych aspektach funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie

S01_W10

ma podstawową wiedzę na temat ujmowania małżeństwa i rodziny w głównych nurtach psychologicznych oraz typologiach i teoriach, a także o ich historycznej ewolucji.

S01_U01

Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne dotyczące rodziny oraz analizować relacje między tymi zjawiskami i ich wpływ na życie rodziny.

S01_U03

Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk psychologicznych i społecznych zachodzących w rodzinie.

S01_U06

Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizowania i rozstrzygania dylematów dotyczących życia rodzinnego. Potrafi wyjaśniać i uzasadniać swój punkt widzenia w oparciu o zdobyta wiedzę.

SO1_U12

Student rozumie potrzebę dalszej nauki i rozwoju w kwestii pogłębiania wiedzy na temat rodziny i jej przemian.

SO1_K04

Student potrafi uzupełniać swoją wiedzę na temat rodziny i jej przemian - szczególnie z wykorzystaniem dostępnych wyników badań i tekstów naukowych.

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects)

przygotowanie do egzaminu: 30 godz. (1 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)

Metody i kryteria oceniania:

Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia.

Na ocenę bardzo dobrą student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Bardzo dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Bardzo dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Bardzo dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Bardzo dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).

Na ocenę dobrą student posiada dobrą wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dobrze analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz zna zachodzące między nimi zależności. Dobrze zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dobrze analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dobrze potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).

Na ocenę dostateczną student posiada dostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Dostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz dostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Dostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Dostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Dostatecznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).

Na ocenę niedostateczną student posiada niedostateczną wiedzę na temat psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w małżeństwie i rodzinie, a także relacji oraz więzi małżeńskich i rodzinnych. Niedostatecznie analizuje czynniki kształtujące relacje i więzi małżeńskie i rodzinne oraz niedostatecznie zna zachodzące między nimi zależności. Niedostatecznie zna podstawowe typologie małżeństwa i rodziny ujęte w głównych nurtach psychologicznych. Niedostatecznie analizuje kontekst społeczny i sytuacyjny funkcjonowania rodziny. Niedostetcznie potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk uwarunkowanych psychologicznie i społecznie zachodzących w małżeństwie i rodzinie (uwarunkowania powodzenia małżeństwa, budowania więzi w małżeństwie i rodzinie, pełnienia ról rodzicielskich, kształtowania stylów wychowania i postaw rodzicielskich, komunikacji i rozwiązywania konfliktów w rodzinie).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ai-utM1Jc3PiwzhM11t0CVl-Ni748vXFE6pdKbgLpuHo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6d9b8939-6eb2-43e2-8712-ecf8d2984730&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład prowadzony zdalnie (MS Teams)

Poziom przedmiotu: podstawowy

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z uwzględnieniem ich psychologicznych aspektów.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia.

Psychologia rodziny jako nauka.

2. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach.

3. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku.

4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia.

5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa.

6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci.

7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków.

8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja;

9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty

10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym;

11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.

12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie;

13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja;

14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje;

15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.

Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985.

Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.

Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011.

Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.

Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.

Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980.

Literatura zalecana:

A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019.

M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.

O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020.

A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020.

Wymagania wstępne:

Wykład jest prowadzony zdalnie - na platformie Teams oraz Moodle (materiały).

Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć (plus lektura): 25 godz. (1ects)

przygotowanie do egzaminu (plus lektura): 30 godz. (1 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z podkreśleniem ich psychologicznych aspektów.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia.

Psychologia rodziny jako nauka.

2 i 3. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku.

4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia.

5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa.

6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci.

7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków.

8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja;

9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty

10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym;

11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.

12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie;

13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja;

14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje;

15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.

Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.

Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011.

Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.

Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.

Linek A., Współcześni rodzice - między zmęczeniem a satysfakcją, w: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obrazy życia rodzinnego i intymności, Warszawa 2020 (pozostałe rozdziały- zalecane).

Literatura zalecana:

A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019.

M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.

O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020.

A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020.

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa.

Dopuszczalne - 2 nieobecności bez usprawiedliwienia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład monograficzny, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Linek
Prowadzący grup: Anna Linek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład monograficzny - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ects:

udział w zajęciach: 30 godz. (1ects)

przygotowanie do zajęć (plus lektura): 25 godz. (1ects)

przygotowanie do egzaminu (plus lektura): 30 godz. (1 ects)

suma: 85 godz. (3 ects)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Poziom przedmiotu: średniozaawansowany

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii małżeństwa i rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowania i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Zaznajomienie uczestników zajęć z wybranymi problemami życia rodzinnego z podkreśleniem ich psychologicznych aspektów.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zakres tematów, kryteria zaliczenia.

Psychologia rodziny jako nauka.

2 i 3. Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach. Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, przystosowania oraz powodzenia związku.

4. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa: dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia.

5. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa:wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa.

6. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania zewnętrzne: sytuacja ekonomiczna, relacje z rodzicami/teściami, posiadanie dzieci.

7. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński (z uwzględnieniem koncepcji miłości, jej elementów i dynamiki), oczekiwania, potrzeby i wartości małżonków.

8. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: więź i komunikacja;

9. Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające w trakcie jego trwania - uwarunkowania wewnętrzne: konflikty

10. Relacje emocjonalne w rodzinie; Typologie rodzin w ujęciu systemowym;

11. Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie.

12. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka; Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi; Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie;

13. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo; Rodziny zastępcze, adopcja;

14. Zazdrość i zdrada w związku; Rozwód i jego konsekwencje;

15. Dysfunkcje w rodzinie. Podsumowanie zajęć.

Literatura:

Literatura podstawowa:

de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996.

Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000.

Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2011.

Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.

Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999.

Linek A., Współcześni rodzice - między zmęczeniem a satysfakcją, w: M. Bieńko, M. Rosochacka-Gmitrzak, E. Wideł (red.), Obrazy życia rodzinnego i intymności, Warszawa 2020 (pozostałe rozdziały- zalecane).

Literatura zalecana:

A. Linek, J. Kurtyka-Chałas, Rodzina przed lustrem. Analiza codziennych problemów z perspektywy matek i ojców, Warszawa-Poznań 2019.

M. Sroczyńska, A. Linek (red.), Szkice z socjologii emocji. Społeczne konteksty współbycia i intymności, e-book, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2020.

O.A. Kotowska-Wójcik, M. Luty-Michalak, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 1, Między rodziną a pracą - w poszukiwaniu czasu, Poznań 2020.

A. Linek, J. Wróblewska-Skrzek, Ojciec współczesny - na skrzyżowaniu oczekiwań i rzeczywistości, t. 2, Między ideałem a codziennością - mężczyzna w nowej roli, Poznań 2020.

Wymagania wstępne:

Obecność na zajęciach dla wszystkich zapisanych studentów jest obowiązkowa.

Dopuszczalne - 2 nieobecności bez usprawiedliwienia.

Zajęcia prowadzone online na MS Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)