Socjologia życia publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SŻP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia życia publicznego |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: SO1_W03, SO1_W04; Umiejętności: SO1_U03, SO1_U04, SO1_U08; SO1_U12 Kompetencje społeczne: SO1_K04 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zakresu materiału z przedmiotu Wstęp do socjologii oraz Współczesne teorie socjologiczne, orientacja w podstawowych nurtach życia publicznego w Polsce, znajomość elementarnych pojęć socjologicznych: struktura społeczna, stratyfikacja, społeczeństwo, system społeczny, ideologia, sfera publiczna i prywatna. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty w zakresie wiedzy (EW): Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności o ich istotnych elementach związanych ze sferą publiczną. Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej w obszarach ideologii, aksjologii, współpracy międzyjednostkowej, patologii społecznej i występujących w nich zjawisk. Efekty w zakresie umiejętności (EU): Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego. Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych ze sfery publicznej i prywatnej. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK): Student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia, m.in. w zakresie wykluczenia cyfrowego czy też orientacji prospołecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty: SO1_W03; SO1_W04): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić definicje sfery publicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób płynny odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz bogato opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku). Na ocenę dobrą (db) student potrafi ogólnie przedstawić definicje sfery publicznej, jej teorie, dynamikę i odniesienie do współczesnego kształtu struktury społecznej. W sposób wystarczający odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz hasłowo opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku). Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić definicje sfery publicznej. W sposób mało przekonujący odwołuje się do zastosowań socjologii życia publicznego w badaniu zbiorowości obywatelskich i systemów aksjologicznych oraz śladowo opisuje aspekty sfery publicznej w późnym kapitalizmie (np. kontestacja, protest, legitymizacja zastanego porządku). Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty: SO1_U03; SO1_U04; SO1_U08; SO1_U12): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi ze znawstwem analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego, potrafi także w sposób dokładny i rzetelny prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii życia publicznego. Posiada rozwiniętą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak sfera publiczna i prywatna, orientacje moralne, dylematy i gry społeczne. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ustawiczne pogłębianie swoich umiejętności językowych, a także potrafi samodzielnie i ze znawstwem wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem oraz interpretować teksty ogólne i specjalistyczne. Na ocenę dobrą (db) student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego, potrafi także w sposób podstawowy prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii życia publicznego. Posiada ogólną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak sfera publiczna i prywatna, orientacje moralne, dylematy i gry społeczne. Rozumie co do zasady potrzebę uczenia się przez całe życie oraz ustawiczne pogłębianie swoich umiejętności językowych, a także potrafi z reguły wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i specjalistyczne. Na ocenę dostateczną (dst) student z trudem analizuje przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii życia publicznego, potrafi także w sposób jedynie lapidarny prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie socjologii życia publicznego. Posiada tylko elementarną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak sfera publiczna i prywatna, orientacje moralne, dylematy i gry społeczne. Nie zawsze rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz z trudem przychodzi mu ustawiczne pogłębianie swoich umiejętności językowych, dopiero ze wspomaganiem wykorzystuje w tym celu dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem jedynie teksty ogólne. Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekty: SO1_K04): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi w sposób dokładny uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Na ocenę dobrą (db) student potrafi w sposób podstawowy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi w sposób elementarny uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, ale nie zawsze rozumie potrzebę jej doskonalenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 36 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 30 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 18 przygotowanie do egzaminu - 10 SUMA GODZIN 60 [60:30=2] LICZBA ECTS = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 30 konsultacje - 2 lektura i analiza tekstów - 18 przygotowanie do egzaminu - 10 SUMA GODZIN 60 [60:30=2] LICZBA ECTS = 2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 35 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta + czynny udział w konwersatorium - 30 godz. + przygotowanie do kolokwiów etapowych - 10 godz. + samodzielna analiza materiałów źródłowych - 15 godz. + konsultacje merytoryczne - 5 godz. SUMA GODZIN: 60 = 2 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.