Socjologia pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-SP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia pracy |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: SO1_W03, SO1_W08, SO1_W09, SO1_W12; Umiejętności: SO1_U03, SO1_U08; Kompetencje społeczne: SO1_K02, SO1_K04 |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie zakresu materiału z przedmiotu Wstęp do socjologii oraz Struktury społeczne, orientacja we współczesnej formie kapitalizmu (podejście rynkowe i społeczne), znajomość elementarnych pojęć socjologicznych: struktura społeczna, stratyfikacja, społeczeństwo i system społeczny. |
Pełny opis: |
Przedmiot Socjologia pracy obejmuje najważniejsze zagadnienia dotyczące socjologicznego ujęcia pracy zawodowej. Zajęcia początkowe poświęcone są analizie socjologicznej rynku pracy. Konwersatorium ma na celu przedstawienie aktualnych definicyjnych pojęć określających rynek pracy, w tym ujęcia metodologicznego przyjętego w BAEL, prowadzonych przez GUS. Duża część zajęć poświęcona będzie omawianiu przekształceń rynku pracy, nowych zjawisk, form zatrudnienia i tego jakie niesie to ze sobą konsekwencje dla osób pracujących. Nie zabraknie również socjologicznej analizy zakładu pracy i odniesienia do znanych ujęć i ważnych koncepcji. Konwersatorium obejmować również będzie analizę danych krajowych i zagranicznych dotyczących rynku pracy oraz zaznajomienie studentów z głównymi źródłami wiedzy o kwestiach zatrudnienia.Ponadto zajęcia mają na celu zaznajomienie z podstawowymi zjawiskami z zakresu przedmiotu, w tym zapoznanie z teoriami, praktycznymi przykładami, ujęciami przekształceń w świecie pracy oraz sposobami funkcjonowania człowieka w sferze pracy zawodowej. Celem przedmiotu jest również przyswojenie sposobów analizy rynku pracy i zakładu pracy jako systemu społecznego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty w zakresie wiedzy (EW): Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach - posiada wiedzę na temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania - zna podstawowe koncepcje socjologii pracy. Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - wie jakie są przekształcenia rynku pracy i ich konsekwencje. Zna sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy. Efekty w zakresie umiejętności (EU): Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy. Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK): Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić swobodną konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty W03, W08, W09, W12): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz rozszerzająco referuje temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje wieloaspektową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu rozszerzonym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - ze znawstwem wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Referuje sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy. Na ocenę dobrą (db) student potrafi samodzielnie, ale w stopniu podstawowym przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz referuje temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje podstawową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu zadowalającym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma elementarną wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - swobodnie wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Przedstawia sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna w zarysie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy. Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz w stopniu lapidarnym przedstawia temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje elementarną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu zupełnie najprostszym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma podstawową wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - ze wspomaganiem wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Z trudem przedstawia pojedyncze sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Z trudem przywołuje ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy. Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty U03, U08): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi przekonująco analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada dużą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy. Na ocenę dobrą (db) student potrafi w sposób podstawowy analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada wystarczającą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy. Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem w sposób lapidarny analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada jedynie elementarną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy. Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekty K02, K04): Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student niezwykle trafnie oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi w sposób twórczy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić swobodną konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi bogato argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu. Na ocenę dobrą (db) student prawidłowo w stopniu podstawowym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi w sposób odtwórczy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić wspomaganą konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi elementarnie argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu. Na ocenę dostateczną (dst) student jedynie ze wspomaganiem identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Ma trudności z uzupełnianiem i doskonaleniem nabytej wiedzy i umiejętności oraz nie do końca rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student raczej nie może prowadzić konwersacji na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi jedynie przy pomocy innej osoby argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 46 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta udział w zajęciach - 28 konsultacje - 12 lektura i analiza tekstów - 20 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 90 [90:30=3] LICZBA ECTS = 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Choczyński | |
Prowadzący grup: | Marcin Choczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1 ECTS = 30 godz. pracy studenta + czynny udział w konwersatorium - 30 godz. + przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz. + samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godz. + sporządzenie prezentacji multimedialnej na zadany temat - 25 godz. + konsultacje merytoryczne - 5 godz. SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.