Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSE-SO-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia pracy
Jednostka: Wydział Społeczno-Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki socjologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Wiedza:

SO1_W03, SO1_W08, SO1_W09, SO1_W12;


Umiejętności:

SO1_U03, SO1_U08;


Kompetencje społeczne:

SO1_K02, SO1_K04


Wymagania wstępne:

Zaliczenie zakresu materiału z przedmiotu Wstęp do socjologii oraz Struktury społeczne, orientacja we współczesnej formie kapitalizmu (podejście rynkowe i społeczne), znajomość elementarnych pojęć socjologicznych: struktura społeczna, stratyfikacja, społeczeństwo i system społeczny.

Pełny opis:

Przedmiot Socjologia pracy obejmuje najważniejsze zagadnienia dotyczące socjologicznego ujęcia pracy zawodowej. Zajęcia początkowe poświęcone są analizie socjologicznej rynku pracy. Konwersatorium ma na celu przedstawienie aktualnych definicyjnych pojęć określających rynek pracy, w tym ujęcia metodologicznego przyjętego w BAEL, prowadzonych przez GUS. Duża część zajęć poświęcona będzie omawianiu przekształceń rynku pracy, nowych zjawisk, form zatrudnienia i tego jakie niesie to ze sobą konsekwencje dla osób pracujących. Nie zabraknie również socjologicznej analizy zakładu pracy i odniesienia do znanych ujęć i ważnych koncepcji. Konwersatorium obejmować również będzie analizę danych krajowych i zagranicznych dotyczących rynku pracy oraz zaznajomienie studentów z głównymi źródłami wiedzy o kwestiach zatrudnienia.Ponadto zajęcia mają na celu zaznajomienie z podstawowymi zjawiskami z zakresu przedmiotu, w tym zapoznanie z teoriami, praktycznymi przykładami, ujęciami przekształceń w świecie pracy oraz sposobami funkcjonowania człowieka w sferze pracy zawodowej. Celem przedmiotu jest również przyswojenie sposobów analizy rynku pracy i zakładu pracy jako systemu społecznego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty w zakresie wiedzy (EW):

Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach - posiada wiedzę na temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania - zna podstawowe koncepcje socjologii pracy. Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - wie jakie są przekształcenia rynku pracy i ich konsekwencje. Zna sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.

Efekty w zakresie umiejętności (EU):

Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.

Efekty w zakresie kompetencji społecznych (EK):

Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić swobodną konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania w zakresie wiedzy (efekty W03, W08, W09, W12):

Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi szczegółowo przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz rozszerzająco referuje temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje wieloaspektową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu rozszerzonym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - ze znawstwem wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Referuje sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.

Na ocenę dobrą (db) student potrafi samodzielnie, ale w stopniu podstawowym przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz referuje temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje podstawową wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu zadowalającym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma elementarną wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - swobodnie wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Przedstawia sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Zna w zarysie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.

Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem przedstawić posiadaną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach oraz w stopniu lapidarnym przedstawia temat socjologicznego ujęcia rynku pracy. Demonstruje elementarną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania, a także w stopniu zupełnie najprostszym wyjaśnia koncepcje socjologii pracy. Ma podstawową wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian - ze wspomaganiem wypowiada się o przekształceniach rynku pracy i ich konsekwencjach. Z trudem przedstawia pojedyncze sposoby funkcjonowania zakładu pracy i występujące w nim zjawiska. Z trudem przywołuje ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu socjologii pracy.

Kryteria oceniania w zakresie umiejętności (efekty U03, U08):

Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student potrafi przekonująco analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada dużą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.

Na ocenę dobrą (db) student potrafi w sposób podstawowy analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada wystarczającą umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.

Na ocenę dostateczną (dst) student potrafi ze wspomaganiem w sposób lapidarny analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie socjologii pracy - np. analizy danych rynku pracy. Posiada jedynie elementarną umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym wskazania zależności i konsekwencji zjawisk związanych z rynkiem pracy.

Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych (efekty K02, K04):

Na ocenę bardzo dobrą (bdb) student niezwykle trafnie oraz prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi w sposób twórczy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić swobodną konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi bogato argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.

Na ocenę dobrą (db) student prawidłowo w stopniu podstawowym identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Potrafi w sposób odtwórczy uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności oraz rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student może prowadzić wspomaganą konwersację na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi elementarnie argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.

Na ocenę dostateczną (dst) student jedynie ze wspomaganiem identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. Ma trudności z uzupełnianiem i doskonaleniem nabytej wiedzy i umiejętności oraz nie do końca rozumie potrzebę jej doskonalenia. Student raczej nie może prowadzić konwersacji na tematy rynku pracy i jego złożonych charakterystyk. Potrafi jedynie przy pomocy innej osoby argumentować dyskusję nt. współczesnego oblicza pracy, m.in. prekariatu czy outsourcingu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 32 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Choczyński
Prowadzący grup: Marcin Choczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 46 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Choczyński
Prowadzący grup: Marcin Choczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 1 ECTS = 30 godzin pracy studenta

udział w zajęciach - 28

konsultacje - 12

lektura i analiza tekstów - 20

przygotowanie do egzaminu - 30

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS = 3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Choczyński
Prowadzący grup: Marcin Choczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1 ECTS = 30 godz. pracy studenta


+ czynny udział w konwersatorium - 30 godz.

+ przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 20 godz.

+ samodzielna analiza materiałów źródłowych - 10 godz.

+ sporządzenie prezentacji multimedialnej na zadany temat - 25 godz.

+ konsultacje merytoryczne - 5 godz.


SUMA GODZIN: 90 = 3 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)