The contemporary Polish society
General data
Course ID: | WSE-SO-WSP |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(9998) Sustainable development
|
Course title: | The contemporary Polish society |
Name in Polish: | Współczesne społeczeństwo polskie |
Organizational unit: | Faculty of Social and Economic Sciences |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa9830f45005d458b87aaf63e04e3e8d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=edbbe514-93f4-4843-862a-18cc10b2b490&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cel konwersatorium: Studenci na zajęciach będą zdobywać wiedzę z zakresu problematyki współczesnego społeczeństwa polskiego. Wstępnie, zostaną wprowadzeni w zagadnienia zmiany społecznej oraz polskiej transformacji polityczno-ekonomicznej i społeczno-kulturowej (historyczny kontekst zmian). Następnie bedą zgłębiać zagadnienia zgodnie z przyjętą (autorską) treścią programową zajęć. Zajęcia mają charakter interaktywny. Stąd, na każde zajęcia studenci zobowiązani są do przeczytania, zadanego wcześniej, adekwatnego do omawianego problemu, tekstu. Dodatkowo, prezentowane będą wyniki aktualnych badań socjologicznych (CBOS), monitorujących aktualny stan społeczeństwa polskiego. Pozyskana w ten sposób wiedza stanie się podstawą do prowadzenia dyskusji. Wymagania wstępne: Rozumienie pojęć socjologicznych i umiejętność identyfikowania problemów społecznych |
Full description: |
(in Polish) Treść programowa Przewodnią ideą konwersatorium jest dostarczenie ogólnych ram teoretyczno-metodologicznych i wskazówek literaturowych do samodzielnego studiowania poszczególnych, następujących zagadnień: 1. Zmiana społeczna 2. Polska transformacja polityczno-ekonomiczna i społeczno-kulturowa (historyczny kontekst zmian) 3. Formowanie się nowej struktury społecznej 4. Przemiany ludnościowe 5. Przemiany w edukacji 6. Sytuacja zdrowotna Polaków 7. Zmiany płodności i modelu rodziny 8. Życie religijne 9. Polityka, władza, udział w wyborach 10. Rynek pracy i problem bezrobocia 11. Zamożność, ubóstwo, wykluczenie 12. Media w życiu Polaków 13. Style życia Polaków 14. Miasto i wieś 15. Uczestnictwo w kulturze, spędzanie wolnego czasu, wyjazdy 16. Polska w Unii Europejskiej |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, red. Jacek Wasilewski, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006. 2. Współczesne społeczeństwo polskie, red. Anna Giza i Małgorzata Sikorska, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012. 3. Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości – wielość szans i dylematów, red. Zdzisława Dacko-Pikiewicz i Marek Walancik, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, IMPULS, Kraków 2014. 4. Ruszkowski P. Przestalski A. Maranowski P., (2020), Polaryzacja światopoglądowa społeczeństwa polskiego a klasy i warstwy społeczne, COLLEGIUM CIVITAS, Warszawa 2020. 5. Błaszczyk B., Bezrobocie a zmiany w strukturze społeczeństwa polskiego w latach dziewięćdziesiątych, Biuletyn IGS, s. 99-118. 6. Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.) (2009), Diagnoza społeczna 2009, Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. 7. Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.) (2011), Diagnoza społeczna 2011, Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. 8. Czapiński Janusz, Panek Tomasz (red.) (2013), Diagnoza społeczna 2013, Warunki i jakość życia Polaków, Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. 9. Filiciak Mirosław i in. (2010), Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną, Warszawa. 10. Frenkel Jarosław (2010), Ludność wiejska, w: Jerzy Wilkin i Iwona Nurzyńska (red), Polska wieś 2010, Raport o stanie wsi, Warszawa: SCHOLAR. 11. Fuszara Małgorzata (red.) (2008), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce, Warszawa, Trio. 12. Gdula Maciej, Sadura Przemysław (2012), Style życia jako rywalizujące uniwersalności, w: Maciej Gdula, Przemysław Sadura (red.) Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa, Scholar. 13. Izdebski Zbigniew (2017), Seksualność Polaków 2017, raport badawczy https://dimedic.eu/pl/wiedza/seksualnosc-polakow-2017-wyniki-raportu 14. Kotowska Irena E. (red.) Strukturalne i kulturowe uwarunkowania aktywności zawodowej kobiet w Polsce, Warszawa, SCHOLAR. 15. Palska Hanna (2004), Starość i kultura młodości. Jeszcze raz o problemie starzenia się społeczeństwa w Polsce, w: Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Andrzej Rychard (red.), Niepokoje polskie, Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN. 16. Sobczak Jerzy B. (2000) Bezrobocie, w: Encyklopedia socjologii, t.1, Warszawa, Oficyna Narodowa. 17. Tarkowska Elżbieta (2000) Zróżnicowanie biedy: wiek i płeć, w: Henryk Domański, Antonina Ostrowska, Andrzej Rychard (red.) Jak żyją Polacy, Warszawa, Wydawnictwo IFiS PAN. 18. Wnuk Lipiński Edmund (2000) Polityka, w: Encyklopedia socjologii, t. 3, Warszawa, Oficyna Naukowa. 19. Zagórski Krzysztof, Gorzelak Grzegorz, Jałowiecki Bohdan (2009), Zróżnicowanie warunków życia. Polskie rodziny i społeczności lokalne, Warszawa, SCHOLAR. 20. Ziółkowski Marek (2000), Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego. Teorie, tendencje, interpretacje, Poznań, Wydawnictwo Fundacji Humaniora. 21. Mariański Janusz (2005), Religijność w społeczeństwie polskim w perspektywie zsekularyzowanej Europy, w: Kręgi integracji i rodzaje tożsamości. Polska, Europa, Świat, red. Włodzimierz Wesołowski i Jan Włodarek, Warszawa, SCHOLAR. 22. Raporty z badań CBOS (1999-2021) 23. Raporty i opracowania GUS (2008-2019) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) wiedza: student posiada wiedzę na temat zaistniałych przeobrażeń systemowych (zwłaszcza po roku 1989) aktualnego stanu społeczeństwa polskiego w różnych jego odsłonach. umiejętności: W toku prowadzonych zajęć studenci zdobędą umiejętność diagnozowania i prognozowania współczesnych trendów zmian. kompetencje: dzięki zdobytej wiedzy oraz nabytych umiejętności, bedą potrafili kompetentnie opisywać współczesne społeczeństwo polskie. ECTS: 3 udział w wykładach - 30 godzin czytanie na bieżąco zadanej literatury - 30 godzin przygotowanie prezentacji - 20 godzin konsultacje - 5 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 5 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Konwersatorium prowadzone jest stacjonarnie w formule zdalnej, poprzez wykorzystanie komunikatora internetowego MS Teams, jak również platformy Moodle UKSW. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 36 places
|
|
Coordinators: | Katarzyna Drzewek | |
Group instructors: | Katarzyna Drzewek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 50 places
|
|
Coordinators: | Sławomir Zaręba | |
Group instructors: | Sławomir Zaręba | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 35 places
|
|
Coordinators: | Sławomir Zaręba | |
Group instructors: | Sławomir Zaręba | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.