Konsumpcja i antykonsumpcja, moda i slow fashion (ZR-12)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-SO-ZR-KiA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Konsumpcja i antykonsumpcja, moda i slow fashion (ZR-12) |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki socjologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | SO1_W08 ma wiedzę o normach i regułach rządzących konsumpcją i dekonsumpcją w społeczeństwie konsumpcyjnym; zna podstawie cechy chatretyzrujące te zjawiska (prawnych, organizacyjnych, moralnye, etyczne); wie czym jest mechanizm mody w społeczeństwie konsumpcyjnym i jakie są współczesne nurty związane ze zrównoważoną modą SO1_W09 ma wiedzę o procesach zachodzących w społeczeństwie konsumpcyjnym, zna jego cechy, zna ich przyczyny, skalę i konsekewncje tych zmian |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą 12. Celu Zrównoważonego Rozwoju - Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Na zajęciach podjęte będą zagadnienia z perspektywy socjologicznej – zagadnienia związane ze zjawiskiem konsumpcji, nadmiernej konsumpcji, antykonsumpcji, mody i mody etycznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą 12. Celu Zrównoważonego Rozwoju - Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja. Na zajęciach podjęte będą zagadnienia z perspektywy socjologicznej – zagadnienia związane ze zjawiskiem konsumpcji, nadmiernej konsumpcji, antykonsumpcji, mody i mody etycznej. Wyjaśniona zostanie istota konsumpcji, jej geneza w perspektywie teorii socjologicznej (m.in. Teredy, C. Campbell, A. Apaduraia). Studenci dowiedzą się jakie są konsekwencje społeczne hiperkonsumpcji. Zapoznają się z nurtami dekonsumpcyjnymi i antykonsumpcyjnymi, które częściowo wiążą się z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Studenci dowiedzą się czym jest moda w ujęciu socjologicznym, jakie są jej podstawowe koncepcje i dlaczego jest ona ściśle związana z konsumpcją i współtworzy kulturę konsumpcji (szczególnie moda typu fast). Następnie studenci dowiedzą się jakie są współczesne sposoby na dekonsumpcję i antykonsumpcję w zakresie mody – poznają definicję mody etycznej, cyrkularnej, slow fashion. |
Literatura: |
A. Perchla-Włosik, Moda a społeczeństwo konsumpcyjne, Wrosław 2019. F. Bylok, Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, "Annales : etyka w życiu gospodarczym" 2015, nr 1, 55-69. K., Zajączkowska, Odpowiedzialna moda. Guilt-free przewodnik po slow fashion, Kraków 2022. M. Szymor, Slow fashion, 2023. |
Metody i kryteria oceniania: |
Posttest, prezentacja zadania na zajęciach, prezentacja .pptx z pracy na zjaęciach ćwiczeniowych Na ocenę 2: student nie wie, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i nie wie czym się charakteryzują te zjawiska; nie umie przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej. Na ocenę 3, 3,5: student wie w stopniu podstawowym, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i w stopniu podstawowym wie czym się charakteryzują te zjawiska; umie w stopniu podstawowym przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej. Na ocenę 4, 4,5: student wie w stopniu dobrym, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i w stopniu podstawowym wie czym się charakteryzują te zjawiska; umie w stopniu dobrym przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej. Na ocenę 5: student wie w stopniu bardzo dobrym, co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, moda etyczna i w stopniu podstawowym wie czym się charakteryzują te zjawiska; umie w stopniu bardzo dobrym przygotować i zaprezentować zadanej pracy na ćwiczeniach na temat wybranych zjawisk występujących w ramach konsumpcji/dekonsumpcji/mody/mody etycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK_MON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład monograficzny, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Uklańska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Uklańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład monograficzny - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Praca w bezpośrednim kontakcie z pracownikiem dydaktyczno-badawczym: prezentacja zadanego ćwiczenia (1x), przygotowywanie prezentacji na każde zajęcia ćwiczeniowe i przesłanie do (3x) Praca studenta: Przygotowanie do posttestu, przygotowanie do zajęć, czytanie literatury Wiedza: student wie co to jest konsumpcja, dekonsumpcja, moda, slow fashion i wie czym się charakteryzują oraz jakie są ich społeczne konsekwencje. Umiejętności: student posiada umiejętności zidentyfikowania konsumpcja, dekonsumpcja, moda, slow fashion i zastosować sposoby ograniczenia konsumpcji. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.