Demokracja i społeczeństwo obywatelskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSE-ZP-DSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(9998) Sustainable development
|
Nazwa przedmiotu: | Demokracja i społeczeństwo obywatelskie |
Jednostka: | Wydział Społeczno-Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | ZP1_W14, ZP1_W15, ZP1_U05, ZP1_U03, ZP1_K07, ZP1_K08 |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza ze szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, a także zachodzącej między nimi relacji. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, oraz zachodzącej między nimi relacji. Konwersatorium składa się z dwu części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej). W pierwszej części konwersatorium koncentruje się na pogłębieniu wiedzy jego uczestników na temat fenomenu współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. W tym celu na konwersatorium omawiane są wybrane fragmenty tekstów podejmujących kwestię definicji oraz form współczesnej demokracji, procesu demokratyzacji współczesnego świata, a także wyzwań współczesnych systemów demokratycznych. W podobny sposób, poprzez analizę fragmentów wybranych tekstów, omawiana jest także definicja i różne formy funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, fenomen tak zwanego „powrotu społeczeństwa obywatelskiego” w końcu XX w. oraz różne teoretyczne i ideowe ujęcia społeczeństwa obywatelskiego. W części drugiej konwersatorium jego uczestnicy prezentują przygotowane w grupach analizy dotyczące wybranych form funkcjonowania współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. |
Literatura: |
M. Grabowska, T. Szawiel, (red.), Budowanie demokracji, Warszawa 2003. S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 1993. J. H. Hallowel. Moralne podstawy demokracji, Warszawa 1993. E.W. Boeckenforde, Wolność - państwo – Kościół, Kraków 1994. J. Szacki, (red.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa 2007. F. Zakaria, Przyszłość wolności. Nieliberalna demokracja w Stanach Zjednoczonych i na świecie, Warszawa 2018. P. Obacz, Podział „Polska solidarna”- „Polska liberalna”, Kraków 2018. J. Szacki, Powrót idei społeczeństwa obywatelskiego, w: tenże (red.), Ani książe, ani kupiec. Obywatel, Kraków, 1997. S. Sowiński, Boskie, cesarskie, publiczne,. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce, sferze publicznej, w latach 1989 – 2010, Warszawa 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przewidziane w trakcie konserwatorium przedmiotowe efekty uczenia się to: - Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów. - Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
1.Warunkiem zaliczenia zajęć jest: a.Obecność na zajęciach (co najmniej wszystkie minus 2). b. Zaliczenie kartkówek (otwierających zajęcia) i testu końcowego w części konwersatoryjnej (test ma charakter pytań otwartych i odpowiedzi opisowych). c. Wystąpienie w grupie zadaniowej. 2. Ocena Ocena jest pochodną: a. Oceny wystąpienia grupy – proponuję prowadzący (50%) b. Wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (50%). Osoby, które zdają w 1. terminie wszystkie kartkówki mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną + . Osoby, które zdają w terminie wszystkie kartkówki (-1) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną . Obie składowe oceny muszą być pozytywne . ------------------------------------------------------------------------- Kryteria ocen efektów uczenia się: Ad. Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów. - Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów w stopniu podstawowym - ocena dostateczna. - Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów w stopniu zaawansowanym - ocena dobra. - Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów w stopniu bardzo dobrym - ocena bardzo dobra. Ad. Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego. - Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego w stopniu podstawowym - ocena dostateczna. - Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego w stopniu zaawansowanym - ocena dobra. - Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego w stopniu bardzo dobrym - ocena bardzo dobra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Sowiński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, a także zachodzącej między nimi relacji. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, oraz zachodzącej między nimi relacji. konwersatorium składa się z dwu części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej). W pierwszej części konwersatorium koncentruje się na pogłębieniu wiedzy jego uczestników na temat fenomenu współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. W tym celu na konwersatorium omawiane są wybrane fragmenty tekstów podejmujących kwestię definicji oraz form współczesnej demokracji, procesu demokratyzacji współczesnego świata, a także wyzwań współczesnych systemów demokratycznych. W podobny sposób, poprzez analizę fragmentów wybranych tekstów, omawiana jest także definicja i różne formy funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, fenomen tak zwanego „powrotu społeczeństwa obywatelskiego” w końcu XX w. oraz różne teoretyczne i ideowe ujęcia społeczeństwa obywatelskiego. W części drugiej konwersatorium jego uczestnicy prezentują przygotowane w grupach analizy dotyczące wybranych form funkcjonowania współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. |
|
Literatura: |
M. Grabowska, T. Szawiel, (red.), Budowanie demokracji, Warszawa 2003. S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 1993. J. H. Hallowel. Moralne podstawy demokracji, Warszawa 1993. E.W. Boeckenforde, Wolność - państwo – Kościół, Kraków 1994. J. Szacki, (red.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa 2007. F. Zakaria, Przyszłość wolności. Nieliberalna demokracja w Stanach Zjednoczonych i na świecie, Warszawa 2018. P. Obacz, Podział „Polska solidarna”- „Polska liberalna”, Kraków 2018. J. Szacki, Powrót idei społeczeństwa obywatelskiego, w: tenże (red.), Ani książe, ani kupiec. Obywatel, Kraków, 1997. S. Sowiński, Boskie, cesarskie, publiczne,. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce, sferze publicznej, w latach 1989 – 2010, Warszawa 2012. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Sowiński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Sowiński | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sowiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ------------------------------------------------------------------------------ W roku akademickim 2023/2024 program studiów przewiduje zdobycie w trakcie konwersatorium 3 punktów ECTS. 1,5 punktu uczestnicy zdobywają regularnie uczestnicząc w zajęciach i przygotowując się do nich a także przygotowując się do testu ze znajomości przeczytanych tekstów. 1,5 punktu uczestnicy zdobywają przygotowując i prezentując w grupach analizy na temat funkcjonowania współczesnej demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, a także zachodzącej między nimi relacji. |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, oraz zachodzącej między nimi relacji. Konwersatorium składa się z dwu części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej). W pierwszej części konwersatorium koncentruje się na pogłębieniu wiedzy jego uczestników na temat fenomenu współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. W tym celu na konwersatorium omawiane są wybrane fragmenty tekstów podejmujących kwestię definicji oraz form współczesnej demokracji, procesu demokratyzacji współczesnego świata, a także wyzwań współczesnych systemów demokratycznych. W podobny sposób, poprzez analizę fragmentów wybranych tekstów, omawiana jest także definicja i różne formy funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, fenomen tak zwanego „powrotu społeczeństwa obywatelskiego” w końcu XX w. oraz różne teoretyczne i ideowe ujęcia społeczeństwa obywatelskiego. W części drugiej konwersatorium jego uczestnicy prezentują przygotowane w grupach analizy dotyczące wybranych form funkcjonowania współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. |
|
Literatura: |
M. Grabowska, T. Szawiel, (red.), Budowanie demokracji, Warszawa 2003. S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 1993. J. H. Hallowel. Moralne podstawy demokracji, Warszawa 1993. E.W. Boeckenforde, Wolność - państwo – Kościół, Kraków 1994. J. Szacki, (red.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa 2007. S. Sowiński, Ramy, topos i logika sfery publicznej, w: tenże, Boskie, cesarskie, publiczne,. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce, sferze publicznej, w latach 1989 – 2010, Warszawa 2012, s. 21 – 48. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.