Umiejętności i kompetencje rodzicielskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-D-UKR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności i kompetencje rodzicielskie |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W06, NRL_W10, NRL_W12, NRL_U01, NRL_U02, NRL_U06, NRL_U08, NRL_U11, NRL_K01, NRL_K06 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu definiowania rodziny, funkcjonowania w rodzinie, wychowania i opieki w rodzinie. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest nabycie podstaw w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji związanych z głównymi zagadnieniami dotyczącymi kompetencji rodzicielskich. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest: - zapoznanie studenta z mechanizmami wpływu wychowawczego w odniesieniu do podstawowych koncepcji psychologicznych; aspektami środowiska rodzinnego ważnego dla rozwoju dziecka, typologią postaw i stylów wychowawczych i rodzicielskich; rodzajami i przyczynami trudności wychowawczych; technikami diagnostycznymi używanymi przy badaniu środowiska wychowawczego - nabycie umiejętności analizowania i korygowania modeli interwencji wychowawczych oraz proponowania działań w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w rodzinie - doskonalenie kompetencji w zakresie doceniania roli współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W1 - student zna i opisuje mechanizmy wpływu wychowawczego, odwołując się do podstawowych koncepcji psychologicznych W2 - student opisuje aspekty środowiska rodzinnego ważne dla rozwoju dziecka W3 - student opisuje typologie postaw i stylów wychowawczych i rodzicielskich W4 - student wskazuje rodzaje i przyczyny trudności wychowawczych W5 - student charakteryzuje techniki diagnostyczne używane przy badaniu środowiska wychowawczego U1 - student analizuje i koryguje modele interwencji wychowawczych U2 - student proponuje działania w zakresie niesienia pomocy psychologicznej w rodzinie K1 – student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie, w szczególności pomocy w wypełnianiu funkcji rodzicielskich i opiekuńczych przez rodziców |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Kulesza | |
Prowadzący grup: | Marek Kulesza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
• Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot • Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań • Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa • Jarosz, E. Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją. Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. RPD, Warszawa 2015. • Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. • Kozdroń, A. (2014). Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa. Difin. • Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198. • Łobocki, M. (2014). Teorie wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” • McGinnis, E., Goldstein, A. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie umiejętności ucznia. Warszawa • Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków. Oficyna Wydawnicza „Impuls” |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: Liczba ECTS: 4 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 35 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 30 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 100 godzin = 4 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: Liczba ECTS: 4 Udział w zajęciach - 30 Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 35 Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej - 30 Konsultacje - 5 W sumie: Suma godzin: 100 godzin = 4 ECTS [1 ECTS = 25 godzin] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.