Historia myśli pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-HMP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli pedagogicznej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Strona przedmiotu: | http://5u7ywmr |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia NP1_W10 NP1_W11 NP1_U01 NP1_U08 NP1_K01 NP1_K11 PPW_W02 PPW_W10 PPW_U01 PPW_U02 PPW_K01 PPW_K07 PS_W01 PSI_W14 PS_U02 PSI_U09 PS_K01 PSI_K09 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać podstawową wiedzę historyczną, genealogię głównych kierunków i trendów w pedagogice, jak również w sposób krytyczny i obiektywny, bazując na wiedzy historycznej, uzasadnić oraz interpretować zjawiska zachodzące w procesie wychowania dzisiaj. |
Pełny opis: |
Celem studiowania historii myśli pedagogicznej jest rozumienie miejsca wychowania i procesu nauczania w życiu polskiego społeczeństwa na tle zmieniających się epok i uwarunkowań historycznych. Ukazanie polskiej myśli pedagogicznej na tle europejskiej w ścisłym powiązaniu z dziejami polskiego narodu. Celem wykładu jest również przybliżenie różnorodnych koncepcji pedagogicznych, wybitnych postaci, myślicieli i działaczy z obszaru edukacji, a poprzez to zrozumienie przez słuchaczy współczesnej myśli pedagogicznej, koncepcji oświaty i wychowania, tak w Polsce, jak i w innych krajach, zwłaszcza Europy. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 – Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju myśli pedagogicznej w obrębie kultury europejskiej, rozumie genezę europejskich i polskich działań oświatowych i wychowawczych. EK 2 - Potrafi określić obszary subdyscyplin wchodzących w skład pedagogiki, w tym – historii myśli pedagogicznej. Umiejętności: EK 3 – Student zna podstawowe źródła historyczne konieczne do zrozumienia, wyjaśnienia i właściwej interpretacji problematyki pedagogicznej. EK 4 – Bazując na zdobytej wiedzy historycznej potrafi w sposób klarowny i obiektywny uzasadnić własny punkt widzenia na temat zagadnień edukacyjnych. Kompetencje: EK 5 - Ma świadomość poziomu zakresu własnej wiedzy historycznej, umiejętność jej stosowania oraz rozumie potrzebę ciągłego jej poszerzania. EK 6 – W pracy wychowawczej rozumie znaczenie własnego przykładu i potrzebę działań pedagogicznych. ECTS [1 ECTS= 30 (25) godz.]: - obecność na zajęciach – 30 godz. - przygotowanie do zajęć /praca domowa/praca na platformie e-learningowej – 15 godz. - przygotowanie się do egzaminu – 30 godz. suma godzin: 75 [75/30 (25)= 3] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład informacyjny, indywidualna lektura tekstów. Wiedza ( EK 1- 3): Ocena 2 (ndst): student nie zna terminologii pedagogicznej; nie posiada znajomości elementarnych zagadnień historycznych, nie ma wiedzy na temat najważniejszych problemów wychowania. Ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu pojęć pedagogicznych; ma słabo uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada znacznie ograniczoną wiedzę nt. historycznych problemów wychowawczych. Ocena 4 (db): student zna w pełni podstawową terminologię pedagogiczną; ma średnio uporządkowaną wiedzę z zakresu przedstawionej problematyki; posiada niekompletną wiedzę odnośnie najważniejszych zagadnień wychowawczych. Ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową terminologię z zakresu historii myśli pedagogicznej; ma w pełni uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień; posiada kompletną wiedzą nt. najważniejszych kwestii pedagogicznych. Umiejętności ( EK 4- 6): Ocena 2 (ndst): student nie potrafi analizować, streszczać i prezentować przedstawionych na zajęciach zagadnień; nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk historycznych; nie znajduje i nie wykorzystuje rzetelnych źródeł informacyjnych z zakresu wychowania. Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i prezentować omówione na zajęciach zagadnienia; jedynie częściowo potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególne opinie; z błędami znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu historii myśli pedagogicznej. Ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować, streszczać i prezentować omówioną na zajęciach problematykę; potrafi zadowalająco rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; w przeważającej liczbie przypadków prawidłowo znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacyjne z zakresu historii problematyki wychowawczej. Ocena 5 (bdb): student potrafi całkowicie poprawnie analizować, streszczać i prezentować źródła wiedzy pedagogicznej; potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska; kompletnie znajduje i wykorzystuje rzetelne informacje z zakresu omówionej problematyki. Kompetencje (EK 7- 9): Ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie zadań i przyswojenie treści z zakresu problematyki historii myśli pedagogicznej; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć nie biorąc udziału w dyskusjach ani nie formułując własnych wypowiedzi oraz konstruktywnych uwag. Ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu podstawowych pojęć i systemów pedagogicznych; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, rzadko biorąc udział w dyskusjach, formułując przy tym własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu historii myśli pedagogicznej i przyswojenie treści omówionej problematyki, a także często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi. Ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować oraz zorganizować indywidualną pracę, mającą na celu zrealizowanie zadań z zakresu historii myśli pedagogicznej; bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruując uwagi. Na ocenę końcową składają się: 1. Ocena z testu. Skala punktowa (15 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru): - 15 - 14 - ocena 5 - 13 - ocena 4,5 - 12 - 11 - ocena 4,0 - 10 - 9 - ocena 3,5 - 8 - ocena 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać podstawową wiedzę historyczną, genealogię głównych kierunków i trendów w pedagogice, jak również w sposób krytyczny i obiektywny, bazując na wiedzy historycznej, uzasadnić oraz interpretować zjawiska zachodzące w procesie wychowania dzisiaj. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Jan Niewęgłowski | |
Prowadzący grup: | Jan Niewęgłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS= 30 (25) godz.]: - obecność na zajęciach – 30 godz. - przygotowanie do zajęć /praca domowa/praca na platformie e-learningowej – 15 godz. - przygotowanie się do egzaminu – 30 godz. suma godzin: 75 [75/30 (25)= 3] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: student po zaliczeniu przedmiotu powinien znać podstawową wiedzę historyczną, genealogię głównych kierunków i trendów w pedagogice, jak również w sposób krytyczny i obiektywny, bazując na wiedzy historycznej, uzasadnić oraz interpretować zjawiska zachodzące w procesie wychowania dzisiaj. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.