Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-1-Lic
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne I stopnia
Seminaria licencjackie
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 8.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W14.

NRL_U04.

NRL_K02.

NRL_W02.

NRL_K03.

Wymagania wstępne:

1. Bycie na liście aktywnych studentów.


2. Zainteresowanie się (zawodowo, tj. pod względem kompetencji społecznych i umiejętności) problematyką powołania do życia w małżeństwie i rodzinie w aspekcie etycznym, tomistycznym, uniwersalistyczny oraz ontologicznym.


3. Wybór prof. seminarium jako prowadzącego pisanie pracy dyplomowej.

Skrócony opis:

Celem zajęć m.in. jest uświadomienie studentowi, że: twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe - tylko za sprawą wyników badań naukowych.

Następnie, że, po skończonym przeglądzie literatury, należy przejść do pisania rozdziału teoretycznego, zabrać się za pisanie części metodologicznej, za nakreślenie problemów badawczych, a także za budowanie na ich podstawie narzędzi badawczych.

W związku z powyższym, przedmiotem dociekań jest tu to, aby student nabierał świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, że celem jego pracy powinno być uzupełnienie lub poprawa teorii lub koncepcji naukowych, oraz przedstawienie możliwych zastosowań (teoretycznych lub praktycznych) dla nowo zdobytej przez niego wiedzy.

Pełny opis:

Na merytoryczną treść, która jest przekazywana w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), oraz są wyciągane adekwatne do powyższego wnioski, składają się następujące tematy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej (plagiat i poszanowanie własności intelektualnej).

2. Ogólna charakterystyka prac dyplomowych.

3. Charakterystyka prac dyplomowych z nauk o rodzinie

4. Praca licencjacka i jej cele.

5. Analiza naukowa tekstu - metodyka (wyciąganie wniosków).

6. Sformułowanie podstawowej tezy dla pracy lic., tj. jakie są jej założenia.

7. Wystąpienia publiczne o charakterze naukowym (tezy i egzamin).

8. Struktura pracy naukowej (teoretycznej z nauk o rodzinie).

9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.

10. Wprowadzenie do pracy dyplomowej.

11. Podsumowanie pracy lic. Tj. zakończenie, wnioski, zalecenia do dalszych badań.

12. Przypisy.

13. Bibliografia.

14. Zalecenia edytorskie (formatowanie pracy).

15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Skład i druk pracy dyplomowej.

Literatura:

Bibliografia podstawowa:

1. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.

2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

6. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

NRL_W14

Student - ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności formułowaniu problemów badawczych,

metodach, technikach i narzędziach badawczych.

NRL_U04

posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie

przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań

pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych; potrafi sformułować

wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT),

NRL_K02

posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i

profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne

związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań,

postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego

wymiaru w badaniach naukowych.

K03; docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej

rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i

zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

Warunki formalne:

1. Student brał udział w zajęciach (stacjonarnie lub online). Ewentualne nieobecności są usprawiedliwiane standardowo.

2. Student samodzielnie napisał oraz przedstawił do oceny całość lub część pracy (dyplomowej lub esej), na którą umówił się z profesorem.

Warunki merytoryczne:

3. Student prezentuje w dyskusji (lub na bazie informacji zwrotnej) adekwatne i proporcjonalnie - co do podanych treści na zajęciach - przyswojenie wiedzy aksjologicznej, merytorycznej - w zakresie podjętego zagadnienia, oraz metodologicznej, koniecznej do pisania pracy dyplomowej.

4. Praca, którą przedstawił student prof. (promotorowi) do oceny (konsultacji itp.), posiada właściwą metodologię, jest treściwa, przejrzysta i logiczna terminologicznie.

Zasady stopniowania oceny:

5. Stopniowanie oceny końcowej uwzględnia poziom zaangażowania się studenta, efektów jego pracy oraz poziom zdobytych przez niego umiejętności oraz kwalifikacji społecznych.

Weryfikacja następuje wg. zasad podanych powyżej.

Ważna jest informacja zwrotna oraz konkretne postępy w pisaniu pracy dyplomowej.

Brak zaliczenia:

Student nie spełnił żadnego z wyżej wskazanych warunków.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab2zH-lsG-ZtLtJyz_FktjIwjTQtPvBzMYJ6lll89ejs1%40thread.tacv2/conversations?groupId=49f36fc5-6829-4c47-924b-66e48cb43399&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w zajęciach, konsultacje: - 30 godz.

Studium literatury przedmiotu w celu przygotowania się do dyskusji w trakcie zajęć - 75 godz.

Przygotowanie pracy w formie pisemnej - 50 godz.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem seminarium jest uświadomienie studentowi, że: twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe - tylko za sprawą wyników badań naukowych. Dlatego właśnie, po skończonym przeglądzie literatury i napisaniu rozdziału teoretycznego, należy zabrać się za pisanie części metodologicznej, za nakreślenie problemów badawczych, a także za budowanie na ich podstawie narzędzi badawczych.

Student na seminarium nabiera świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie wszelkich możliwych zastosowań praktycznych - dla nowo zdobytej wiedzy.

Pełny opis:

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Liczba godzin i forma zajęć dydaktycznych: 30 godz., Seminarium

Metody dydaktyczne: zajęcia mają charakter warsztatowy, dyskusja, analiza materiału, lektura materiału,

Punkty ECTS: 6

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w zajęciach, konsultacje: - 30 godz.

Studium literatury przedmiotu w celu przygotowania się do dyskusji w trakcie zajęć - 75 godz.

Przygotowanie pracy w formie pisemnej - 50 godz.

Kwestie szczegółowe:

1) Konspekt pracy licencjackiej

2) Przygotowanie roboczej wersji wstępu do pracy licencjackiej

3) Przygotowanie bibliografii pracy licencjackiej

4) Przygotowanie roboczej wersji wybranego rozdziału pracy licencjackiej

5) Etyka w pracy naukowej

6) Przygotowanie kolejnych rozdziałów pracy licencjackiej

7) Przygotowanie do egz. licencjackiego

Literatura:

1. J. Zieliński, Metodologia pracy naukowej, Warszawa 2019.

2. R. Zenderowski, Praca magisterska. Licencjat. Przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej, CeDeWu 2020.

3. S. Korczyński, Stres w środowisku edukacyjnym młodzieży, Difin 2015.

4. K. Grzesiuk, Zasady przygotowania prac licencjackich, https://e.kul.pl/files/12359/public/grzesiuk/seminarium/zasady_przygotowywania_prac_licencjackich.pdf.

5. Instrukcja przygotowania prac licencjackich, eksoc.uni.lodz.pl/strefa studenta.

6. P. Klimas, Koncepcja pracy licencjackiej,

https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/user_upload/WZ/katedry/zakl-teorii-zarzadzania/KLIMAS/koncepcja_pracy_licencjackiej.pdf.

7. Z. Struzik, Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

8. D. Tułowiecki, Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - uczestnictwo aktywne w zajęciach. - 30 godz.

2. p. ECTS - lektura, streszczenie, analiza literatury obowiązkowej - 50 godz.

3. p. ECTS - przygotowanie w formie pisemnej części lub całej pracy - 75 godz.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem seminarium jest adekwatne uświadomienie studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe - tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że dlatego właśnie, po skończonym przeglądzie literatury i napisaniu rozdziału teoretycznego, należy zabrać się za pisanie części metodologicznej, za nakreślenie problemów badawczych, a także za budowanie na ich podstawie narzędzi badawczych.

Student na seminarium nabiera świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie wszelkich możliwych zastosowań praktycznych - dla nowo zdobytej wiedzy.

Pełny opis:

Na merytoryczną treść, która jest przekazywana, w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), składają się następujące tematy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej.

2. Ogólna charakterystyka prac dyplomowych.

3. Charakterystyka poszczególnych prac dyplomowych.

4. Praca licencjacka i jej cele.

5. Badania naukowe - metodyka.

6. Sformułowania tez, założeń, tematów.

7. Wystąpienia publiczne o charakterze naukowym.

8. Struktura pracy dyplomowej i naukowej.

9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.

10. Wprowadzenie do pracy dyplomowej.

11. Podsumowanie, zakończenie, wnioski, zalecenia do dalszych badań.

12. Przypisy.

13. Bibliografia.

14. Zalecenia edytorskie.

15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Skład i druk pracy dyplomowej.

Literatura:

Bibliografia podstawowa:

1. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.

2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

UZUPEŁNIAJĄCA:

6. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium licencjackie, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - uczestnictwo aktywne w zajęciach. - 30 godz.

2. p. ECTS - lektura, streszczenie, analiza literatury obowiązkowej - 50 godz.

3. p. ECTS - przygotowanie w formie pisemnej części lub całej pracy - 75 godz

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.

Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.

Pełny opis:

Celem zajęć jest to, aby adekwatnie umiejętnie, praktycznie i skutecznie uświadomić studentowi, że:

a) twierdzenia naukowe mogą być udowodnione, potwierdzone i uznane za prawdziwe tylko za sprawą wyników badań naukowych.

b) że, po skończonym przeglądzie literatury, należy zabrać się za pisanie pracy, na którą składać się będzie rozdział teoretyczny (część metodologiczna), nakreślenie problemów badawczych, za odnajdywanie - na ich podstawie - narzędzi badawczych.

Student powinien w wyniku powyższego zdobyć świadomość, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury naukowej, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie możliwych zastosowań praktycznych (podobnie - jak rozbudowa uzasadnień teoretycznych) - dla nowo zdobytej wiedzy.

Na merytoryczną treść, która jest przekazywana, w formie wykładu lub konwersacji (konsultacji), i w obrębie której dokonywana jest indywidualna lektura literatury (wskazanej przez prof.), składają się następujące tematy:

1. Podstawy prawne pracy naukowej.

2. Ogólna charakterystyka prac dyplomowych.

3. Charakterystyka poszczególnych prac dyplomowych.

4. Praca licencjacka i jej cele.

5. Badania naukowe - metodyka.

6. Sformułowania tez, założeń, tematów.

7. Wystąpienia publiczne o charakterze naukowym.

8. Struktura pracy dyplomowej i naukowej.

9. Strona tytułowa, spis treści, stosowane skróty.

10. Wprowadzenie do pracy dyplomowej.

11. Podsumowanie, zakończenie, wnioski, zalecenia do dalszych badań.

12. Przypisy.

13. Bibliografia.

14. Zalecenia edytorskie.

15. Przygotowanie tekstu do publikacji. Skład i druk pracy dyplomowej.

Literatura:

Bibliografia podstawowa:

1. Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.

2. Pawlik K., Zenderowski R., Dyplom z internetu. Jak korzystać z internetu pisząc prace dyplomowe?, Warszawa 2013.

3. Struzik Z., Metodyka pisemnych prac naukowych, Warszawa 2019.

4. Szkutnik Z., Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005.

5. Tułowiecki D., Wzór edycji prac dyplomowych na WSR UKSW, 2019 [wersja w pdf].

UZUPEŁNIAJĄCA:

6. Biały S., Normatywne aspekty konstytucji apostolskiej papieża Franciszka Feritatis Gaudium o uniwersytetach i wydziałach kościelnych, Roczniki Nauk Prawnych XXX/4 (2020), s. 213-228.

7. Walczak A., Poradnik edytorski prac dyplomowych, Szczecin 2012.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)