Moralność życia rodzinnego i seksualnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-MŻR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moralność życia rodzinnego i seksualnego |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Fakultatywne na III roku - stacjonarne I stopnia Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) Przedmioty do wyboru - studia stacjonarne III rok I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: NRL_W03 NRL_W05 NRL_W09 Umiejętności: NRL_U01 NRL_U03 Kompetencje: NRL_K01 NRL_K02 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z teologii moralnej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa problematyki dotyczącej moralności życia rodzinnego i seksualnego z punktu widzenia etyki katolickiej. Interdyscyplinarna perspektywa nauk humanistycznych, społecznych oraz biomedycznych pozwala w szeroki sposób spojrzeć na kwestie dotyczące moralności życia małżeńskiego, rodzinnego i seksualnego. Źródła biblijne, patrystyczne i Magisterium Kościoła katolickiego otwierają ciągle aktualną drogę do ukazania istoty problematyki. |
Pełny opis: |
1. Człowiek w kulturze postmodernizmu. 2. Konsekwencje rewolucji obyczajowej 1968 r. 3. Seksualność w Piśmie świętym. 4. Tradycyjne modele antropologiczne i etyczne seksualności człowieka. 5. Współczesna antropologia seksualna (teorie gender). Współczesne modele laickiej antropologii i etyki seksualnej. 6. Chrześcijański model etyki seksualnej (cnota czystości, normy moralne, wykroczenia). 7. Rodzina w zmieniającym się świecie. 8. Odpowiedzialne ojcostwo. 9. Relacje pozamałżeńskie. 10. Związki nieregularne. 11. Nieuporządkowania w sferze seksualnej. 12. Problem pedofilii. 13. Niektóre zagadnienia szczegółowe dotyczące rozwoju seksualnego człowieka. 14. Małżeństwo i rodzina w dokumentach Kościoła katolickiego. 15. Wybrane zagadnienia do dyskusji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Eijk W.J., Więź miłości. Katolicka moralność małżeńska i etyka seksualna, przeł. I. Ostrowska, Kraków 2023. Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016. Gasidło W., Z zagadnień etyki małżeńskiej i rodzinnej, Kraków 1994. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Familiaris consortio" (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982. Kućko W., „Dylematy etyczne dotyczące badań prenatalnych prowadzonych w Polsce”, w: Teologia i Moralność 14 (2019) 1, s. 121-138. DOI: doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.8. Kućko W., Dylematy sakramentu pokuty i pojednania w kontekście nadużyć seksualnych wobec nieletnich w świetle nauczania papieża Franciszka, "Teologia i Moralność" 15:2020, nr 1(27), s. 65-88. DOI: 10.14746/tim.2020.27.1.05. Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002. Kongregacja Wychowania Katolickiego, „Stworzył ich jako mężczyznę i kobietę. Z myślą o drodze dialogu na temat kwestii gender w edukacji", Città del Vaticano 2019. Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020. Pokrywka M., Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2010. Ślipko T., Przedmałżeńska etyka seksualna, Kraków 2012. Literatura dodatkowa: Faggioni M., Sessualità - matrimonio - famiglia, Bologna 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
STUDENT: NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą; NRL_W05, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny; NRL_W09, ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego; NRL_U01, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; NRL_U03, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; NRL_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego); NRL_K02 posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych. PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 30 godzin przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą podpisu na liście obecności. Stosowane metody dydaktyczne: Efekty wiedzy (EK 1-2): 1. Wykład informacyjny i problemowy, ukazujący złożoność zagadnień życia rodzinnego i seksualnego człowieka. 2. Wykład konwersatoryjny, pobudzanie studentów do refleksji i krytycznej analizy opisywanych rzeczywistości. Weryfikacja: praca pisemna, egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu. Efekty umiejętności (EK 3-5): 3. Studium przypadku - analiza niektórych kazusów moralnych. 4. Prezentacje multimedialne do wybranych tematów wykładu. 5. Ankiety online. Weryfikacja: praca pisemna, egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu. Efekty kompetencji społecznych (EK 6-8): 6. Dyskusja w grupie. Weryfikacja: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna. Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 1. Egzamin pisemny w formie testu. Zaliczenie przedmiotu: min. 60% punktów. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na zajęcia; (2) złożyli w terminie pracę pisemną; (3) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie. 2. Przygotowanie pracy pisemnej według określonego przez prowadzącego zajęcia tematu – jedna strona A4, Times New Roman 14, interlinia pojedyncza, marginesy 2,5 cm. Pracę należy przekazać do dnia 31 grudnia br. na adres mailowy wykładowcy. Punktacja: 60-70% - dst 71-75% - dst+ 76-85% - db 86-94%- db+ 95-100% - bdb Kryteria oceniania Wiedza (EK 1-2) Ocena niedostateczna (2): nieobecność na wykładach, brak wiedzy z podstawowych zagadnień moralności życia rodzinnego i seksualnego, nieprzesłanie w terminie pracy pisemnej. Ocena dostateczna (3): student w stopniu elementarnym opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo fundamentalnie uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w ograniczonym stopniu tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia podstawowe znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie. Ocena dobra (4): student poprawnie opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi zasadniczo uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w stopniu dobrym tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie. Ocena bardzo dobra (5): student doskonale opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi biegle uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w stopniu bardzo dobrym tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie. Umiejętności (EK 3-5): Ocena niedostateczna (2): student niepoprawnie analizuje źródła oceny moralnej seksualności człowieka, nie umie uporządkować wykroczeń moralnych; student nie ma podstawowej wiedzy na temat rewolucji seksualnej i współczesnych nurtów myślowych dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny; student nie zna podstawowych dokumentów Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej. Ocena dostateczna (3): student poprawnie analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu podstawowym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student poprawnie posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; student był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego, przygotował poprawnie wykonaną pracę pisemną. Ocena dobra (4): student dobrze analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu dobrym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student biegle posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego, przygotował poprawnie wykonaną pracę pisemną. Ocena bardzo dobra (5): student biegle analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu zaawansowanym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student sprawnie posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego, przygotował poprawnie wykonaną pracę pisemną. Kompetencje społeczne (EK 6-8): Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student nie umie pracować w zespole dyskusyjnym, nie dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, nie jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student nie potrafi w sposób twórczy i pomysłowy konstruować argumentacji na temat moralności katolickiej, nie ma świadomości istnienia obiektywnej prawdy, której także nie potrafi udowodnić. Ocena dostateczna (3): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu podstawowym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób podstawowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić. Ocena dobra (4): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu dobrym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób otwarty konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić. Ocena bardzo dobra (5): student potrafi biegle dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu zaawansowanym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób zaawansowany konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa problematyki dotyczącej moralności życia rodzinnego i seksualnego z punktu widzenia etyki katolickiej. Interdyscyplinarna perspektywa nauk humanistycznych, społecznych oraz biomedycznych pozwala w szeroki sposób spojrzeć na kwestie dotyczące moralności życia małżeńskiego, rodzinnego i seksualnego. Źródła biblijne, patrystyczne i Magisterium Kościoła katolickiego otwierają ciągle aktualną drogę do ukazania istoty problematyki. |
|
Literatura: |
MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAScfoNpC9Z0KzxhsCy6K-tmvRmxtIzverONd22yCbsU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=530de068-5104-4cb9-a66b-d4a28aa9674f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 Kod: 48sauwg |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa problematyki dotyczącej moralności życia rodzinnego i seksualnego z punktu widzenia etyki katolickiej. Interdyscyplinarna perspektywa nauk humanistycznych, społecznych oraz biomedycznych pozwala w szeroki sposób spojrzeć na kwestie dotyczące moralności życia małżeńskiego, rodzinnego i seksualnego. Źródła biblijne, patrystyczne i Magisterium Kościoła katolickiego otwierają ciągle aktualną drogę do ukazania istoty problematyki. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016. Gasidło W., Z zagadnień etyki małżeńskiej i rodzinnej, Kraków 1994. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Familiaris consortio" (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982. Kućko W., „Dylematy etyczne dotyczące badań prenatalnych prowadzonych w Polsce”, w: Teologia i Moralność 14 (2019) 1, s. 121-138. DOI: doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.8. Kućko W., Dylematy sakramentu pokuty i pojednania w kontekście nadużyć seksualnych wobec nieletnich w świetle nauczania papieża Franciszka, "Teologia i Moralność" 15:2020, nr 1(27), s. 65-88. DOI: 10.14746/tim.2020.27.1.05. Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002. Kongregacja Wychowania Katolickiego, „Stworzył ich jako mężczyznę i kobietę. Z myślą o drodze dialogu na temat kwestii gender w edukacji", Città del Vaticano 2019. Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020. Pokrywka M., Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2010. Ślipko T., Przedmałżeńska etyka seksualna, Kraków 2012. Literatura dodatkowa: Faggioni M., Sessualità - matrimonio - famiglia, Bologna 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 30 godzin przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa problematyki dotyczącej moralności życia rodzinnego i seksualnego z punktu widzenia etyki katolickiej. Interdyscyplinarna perspektywa nauk humanistycznych, społecznych oraz biomedycznych pozwala w szeroki sposób spojrzeć na kwestie dotyczące moralności życia małżeńskiego, rodzinnego i seksualnego. Źródła biblijne, patrystyczne i Magisterium Kościoła katolickiego otwierają ciągle aktualną drogę do ukazania istoty problematyki. |
|
Pełny opis: |
1. Człowiek w kulturze postmodernizmu. 2. Konsekwencje rewolucji obyczajowej 1968 r. 3. Seksualność w Piśmie świętym. 4. Tradycyjne modele antropologiczne i etyczne seksualności człowieka. 5. Współczesna antropologia seksualna (teorie gender). Współczesne modele laickiej antropologii i etyki seksualnej. 6. Chrześcijański model etyki seksualnej (cnota czystości, normy moralne, wykroczenia). 7. Rodzina w zmieniającym się świecie. 8. Odpowiedzialne ojcostwo. 9. Relacje pozamałżeńskie. 10. Związki nieregularne. 11. Nieuporządkowania w sferze seksualnej. 12. Problem pedofilii. 13. Niektóre zagadnienia szczegółowe dotyczące rozwoju seksualnego człowieka. 14. Małżeństwo i rodzina w dokumentach Kościoła katolickiego. 15. Wybrane zagadnienia do dyskusji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016. Gasidło W., Z zagadnień etyki małżeńskiej i rodzinnej, Kraków 1994. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Familiaris consortio" (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982. Kućko W., „Dylematy etyczne dotyczące badań prenatalnych prowadzonych w Polsce”, w: Teologia i Moralność 14 (2019) 1, s. 121-138. DOI: doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.8. Kućko W., Dylematy sakramentu pokuty i pojednania w kontekście nadużyć seksualnych wobec nieletnich w świetle nauczania papieża Franciszka, "Teologia i Moralność" 15:2020, nr 1(27), s. 65-88. DOI: 10.14746/tim.2020.27.1.05. Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002. Kongregacja Wychowania Katolickiego, „Stworzył ich jako mężczyznę i kobietę. Z myślą o drodze dialogu na temat kwestii gender w edukacji", Città del Vaticano 2019. Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020. Pokrywka M., Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2010. Ślipko T., Przedmałżeńska etyka seksualna, Kraków 2012. Literatura dodatkowa: Faggioni M., Sessualità - matrimonio - famiglia, Bologna 2017. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Kućko | |
Prowadzący grup: | Wojciech Kućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | PUNKTY ECTS: udział w wykładzie: 30 godzin przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin przygotowanie do egzaminu: 25 godzin Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest ukazanie bogactwa problematyki dotyczącej moralności życia rodzinnego i seksualnego z punktu widzenia etyki katolickiej. Interdyscyplinarna perspektywa nauk humanistycznych, społecznych oraz biomedycznych pozwala w szeroki sposób spojrzeć na kwestie dotyczące moralności życia małżeńskiego, rodzinnego i seksualnego. Źródła biblijne, patrystyczne i Magisterium Kościoła katolickiego otwierają ciągle aktualną drogę do ukazania istoty problematyki. |
|
Pełny opis: |
1. Człowiek w kulturze postmodernizmu. 2. Konsekwencje rewolucji obyczajowej 1968 r. 3. Seksualność w Piśmie świętym. 4. Tradycyjne modele antropologiczne i etyczne seksualności człowieka. 5. Współczesna antropologia seksualna (teorie gender). Współczesne modele laickiej antropologii i etyki seksualnej. 6. Chrześcijański model etyki seksualnej (cnota czystości, normy moralne, wykroczenia). 7. Rodzina w zmieniającym się świecie. 8. Odpowiedzialne ojcostwo. 9. Relacje pozamałżeńskie. 10. Związki nieregularne. 11. Nieuporządkowania w sferze seksualnej. 12. Problem pedofilii. 13. Niektóre zagadnienia szczegółowe dotyczące rozwoju seksualnego człowieka. 14. Małżeństwo i rodzina w dokumentach Kościoła katolickiego. 15. Wybrane zagadnienia do dyskusji. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Eijk W.J., Więź miłości. Katolicka moralność małżeńska i etyka seksualna, przeł. I. Ostrowska, Kraków 2023. Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016. Gasidło W., Z zagadnień etyki małżeńskiej i rodzinnej, Kraków 1994. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Familiaris consortio" (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982. Kućko W., „Dylematy etyczne dotyczące badań prenatalnych prowadzonych w Polsce”, w: Teologia i Moralność 14 (2019) 1, s. 121-138. DOI: doi.org/10.14746/tim.2019.25.1.8. Kućko W., Dylematy sakramentu pokuty i pojednania w kontekście nadużyć seksualnych wobec nieletnich w świetle nauczania papieża Franciszka, "Teologia i Moralność" 15:2020, nr 1(27), s. 65-88. DOI: 10.14746/tim.2020.27.1.05. Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002. Kongregacja Wychowania Katolickiego, „Stworzył ich jako mężczyznę i kobietę. Z myślą o drodze dialogu na temat kwestii gender w edukacji", Città del Vaticano 2019. Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020. Pokrywka M., Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2010. Ślipko T., Przedmałżeńska etyka seksualna, Kraków 2012. Literatura dodatkowa: Faggioni M., Sessualità - matrimonio - famiglia, Bologna 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.