Rodzina w kulturze polskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RKP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina w kulturze polskiej |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W07, NRL_U01, NRL_U05, NRL_K02 |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Cele: Po zakończonym wykładzie student: - zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne. - potrafi konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki. - potrafi nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986. Literatura uzupełniająca: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002; K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981. E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38. B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015. J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71. S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996. M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011. A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 . H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000. A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994. J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza NRL_W07 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO Umiejętności NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW Kompetencje społeczne student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego) NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna/esej/ referat - 60% Udział w wykładach – 20% Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) Wiedza - na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych. - na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. - na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. Umiejętności: - na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej. - na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną. - na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny. Kompetencje: promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium. Praca pisemna/esej/ referat - 60% Udział w wykładach – 20% Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20% Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFj7FdoM3vE3T2h8mX4qGEjZM7pXF5qqVW3goW_2by5k1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9f80c066-787d-4a2f-b6e9-9fb56714cfde&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002; K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981. E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38. B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015. J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71. S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996. M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011. A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 . H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000. A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994. J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002; K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981. E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38. B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015. J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71. S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996. M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011. A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 . H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000. A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994. J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: Aktywność studenta Ilość godzin udział w wykładzie 30 przygotowanie do wykładu 18 samodzielna lektura materiałów 20 konsultacje 7 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30 przygotowanie do egzaminu/kolokwium SUMA GODZIN 105 LICZBA ECTS: 105 godz. = 4 ECTS 1,5 ECTS – udział w wykładach, aktywność: udział w dyskusjach i konsultacjach, 1,5 ECTS – samodzielna lektura materiałów, przygotowanie do wykładu 1 ECTS – przygotowanie pracy pisemnej/eseju |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Skrócony opis: |
Cele: Po zakończonym wykładzie student: - zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne. - potrafi konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki. - potrafi nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa. - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986. Literatura uzupełniająca: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002; K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981. E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38. B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015. J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71. S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996. M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011. A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 . H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000. A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994. J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Wiedza NRL_W07 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO Umiejętności NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW Kompetencje społeczne student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego) NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK Praca pisemna/esej/ referat - 60% Udział w wykładach – 20% Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20% Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Chrzest Polski w 966 r. 2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu. 3. Ideał wychowawczy w średniowieczu. 4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu 5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu 6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek). 7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia 8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic) 9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów 10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku. 11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej. 12. Wychowanie do wartości w rodzinie 13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych 14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku |
|
Literatura: |
Literatura: Literatura podstawowa: Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986. Literatura uzupełniająca: K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85. K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91. K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995. K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002; K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981. E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38. B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015. J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71. S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996. M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011. A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 . H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000. A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994. J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13. S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011. J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151. M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.