Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rodzina w kulturze polskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-1-RKP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rodzina w kulturze polskiej
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk społecznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W07, NRL_U01, NRL_U05, NRL_K02

Wymagania wstępne:

bez wymagań wstępnych

Skrócony opis:

Cele: Po zakończonym wykładzie student: - zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne.

- potrafi konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki.

- potrafi nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa.

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych.

Pełny opis:

Treści programowe:

Wykład wprowadzający

1. Chrzest Polski w 966 r.

2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

3. Ideał wychowawczy w średniowieczu.

4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu

5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu

6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic)

9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

12. Wychowanie do wartości w rodzinie

13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych

14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lektury podstawowe:

1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;

2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;

3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;

4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986.

Literatura uzupełniająca:

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.

K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002;

K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.

E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38.

B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015.

J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71.

S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996.

M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.

A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 .

H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.

A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.

J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.

M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza

NRL_W07 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO

Umiejętności

NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW

NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW

Kompetencje społeczne

student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego)

NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna/esej/ referat - 60%

Udział w wykładach – 20%

Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%

 

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

Wiedza

- na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych.

- na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.

- na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych.

Umiejętności:

- na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej.

- na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną.

- na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny.

Kompetencje:

promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

- na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy

Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego.

Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium.

Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej.

Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium.

Praca pisemna/esej/ referat - 60%

Udział w wykładach – 20%

Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%

Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:

91 – 100 % - (5)

81 -90 % - (4,5)

71 -80 % - (4)

66 – 70 % - (3,5)

60 – 65 % - (3)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Strękowski
Prowadzący grup: Stanisław Strękowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFj7FdoM3vE3T2h8mX4qGEjZM7pXF5qqVW3goW_2by5k1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9f80c066-787d-4a2f-b6e9-9fb56714cfde&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Chrzest Polski w 966 r.

2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

3. Ideał wychowawczy w średniowieczu.

4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu

5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu

6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic)

9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

12. Wychowanie do wartości w rodzinie

13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych

14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura:

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.

K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002;

K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.

E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38.

B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015.

J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71.

S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996.

M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.

A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 .

H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.

A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.

J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.

M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Strękowski
Prowadzący grup: Stanisław Strękowski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3av9MLczx9NKC110tL_X_nsIOSiVgUUZfUXIHi1R2h8WI1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2c37de9a-5a34-4a7a-b20e-bc82d6bea5be&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Chrzest Polski w 966 r.

2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

3. Ideał wychowawczy w średniowieczu.

4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu

5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu

6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic)

9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

12. Wychowanie do wartości w rodzinie

13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych

14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura:

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.

K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002;

K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.

E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38.

B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015.

J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71.

S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996.

M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.

A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 .

H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.

A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.

J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.

M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Strękowski
Prowadzący grup: Stanisław Strękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

OPIS ECTS:

Aktywność studenta Ilość godzin

udział w wykładzie 30

przygotowanie do wykładu 18

samodzielna lektura materiałów 20

konsultacje 7

czas na napisanie referatu/eseju/pracy 30

przygotowanie do egzaminu/kolokwium

SUMA GODZIN 105

LICZBA ECTS: 105 godz. = 4 ECTS


1,5 ECTS – udział w wykładach, aktywność: udział w dyskusjach i konsultacjach,

1,5 ECTS – samodzielna lektura materiałów, przygotowanie do wykładu

1 ECTS – przygotowanie pracy pisemnej/eseju

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM

Skrócony opis:

Cele: Po zakończonym wykładzie student: - zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne.

- potrafi konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki.

- potrafi nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa.

- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych.

Pełny opis:

Treści programowe:

Wykład wprowadzający

1. Chrzest Polski w 966 r.

2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

3. Ideał wychowawczy w średniowieczu.

4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu

5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu

6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic)

9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

12. Wychowanie do wartości w rodzinie

13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych

14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lektury podstawowe:

1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;

2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;

3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;

4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986.

Literatura uzupełniająca:

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.

K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002;

K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.

E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38.

B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015.

J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71.

S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996.

M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.

A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 .

H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.

A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.

J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.

M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Strękowski
Prowadzący grup: Stanisław Strękowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Wiedza


NRL_W07 - student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne - P6S_WZ P6S_WO


Umiejętności


NRL_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki - P6S_UW


NRL_U05 - potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) i identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i rodzicielstwa - P6S_UW


Kompetencje społeczne


student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego)


NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych - P6S_KK

Praca pisemna/esej/ referat - 60%


Udział w wykładach – 20%


Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%


Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:


91 – 100 % - (5)


81 -90 % - (4,5)


71 -80 % - (4)


66 – 70 % - (3,5)


60 – 65 % - (3)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM

Pełny opis:

Treści programowe:

Wykład wprowadzający

1. Chrzest Polski w 966 r.

2. Chrystianizacja tradycji rodzinnych w średniowieczu.

3. Ideał wychowawczy w średniowieczu.

4. Kulturotwórcza rola rodziny w epoce renesansu

5. Wychowanie dzieci i młodzieży w dobie humanizmu

6. Tradycje rodzinne w polskim wychowaniu szlacheckim (XVI i XVII wiek).

7. Kulturotwórcza rola rodziny w dobie oświecenia

8. Ideały wychowawcze w epoce Oświecenia (S. Konarski, S. Staszic)

9. Rola rodziny w zachowaniu kultury polskiej w epoce zaborów

10. Wychowanie dzieci w polskiej rodzinie ziemiańskiej w XIX wieku.

11. Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej.

12. Wychowanie do wartości w rodzinie

13. Znaczenie relacji rodzinnych w życiu osób starych i niepełnosprawnych

14. Rodzina wobec wyzwań kulturowych XX i XXI wieku

Literatura:

Literatura:

Literatura podstawowa:

Lektury podstawowe:

1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;

2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;

3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;

4. Jan Paweł II, Wiara i kultura, Rzym 1986.

Literatura uzupełniająca:

K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.

A. Bołdyrew, Wzorce wychowania dzieci i młodzieży jako element integrujący kulturę życia rodzinnego polskiego ziemiaństwa w dobie zaborów, "Wychowanie w Rodzinie 1 (2011), s. 53-85.

K. Jakubiak, Życie i wychowanie w rodzinach polskich w XIX i na początku XX wieku, "Kultura -Przemiany-Edukacja" 5 (2017), s. 77-91.

K. Jakubiak (red.), Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995.

K. Jakubiak, W. Jamrożek (red.), Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Dzieje nowożytne, Bydgoszcz 2002;

K. Jakubiak, A. Winiarz (red.), Nauczanie domowe dzieci polskich od XVIII do XX wieku, Bydgoszcz 2004.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Familiaris consortio, Rzym, 22 listopada 1981.

E. Kahl, Wychowanie dziecka w rodzinie szlacheckiej w XVI i XVII wieku, „Wychowanie w Rodzinie” 1 (2011), s. 19-38.

B. Klich-Kluczewska, Rodzina, tabu i komunizm w Polsce 1956-1989, Kraków 2015.

J. Korczak - Siedlecka, Model wychowania dziewcząt w szesnastowiecznej Polsce, w: „Odrodzenie i Reformacja w Polsce”, 57(2014), s. 49-71.

S. Kot, Historia wychowania, t. 1: Od starożytnej Grecji do połowy wieku XVIII, Warszawa 1996.

M. Nawrot-Borowska, Nauczanie domowe na ziemiach polskich w II połowie XIX i na początku XX wieku – zapatrywania teoretyczne i praktyka, Bydgoszcz 2011.

A. Nowak, Dzieje Polski, t. 1: Do 1202. Skąd nasz ród, Kraków 2014 .

H. Sławiński, Wychowanie prorodzinne według pedagogów katolickich Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2000.

A., Smołalski, Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVI w. do końca II Rzeczypospolitej, Opole 1994.

J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 20 13.

S. Walasek, L. Albański, Przekaz tradycji i kultury na przestrzeni wieków, Jelenia Góra 2011.

J. Wilk, Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze w świetle doktryny wychowawczej Kościoła Katolickiego, w: J. Jundziłł (red.), Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX, Bydgoszcz 1994, s. 137-151.

M. Żyromski, Przemiany rodziny polskiej epoki odrodzenia i oświecenia, „Roczniki Socjologii Rodziny” 11(1999), s. 17-28.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)