Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój psychoseksualny człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-1-RPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój psychoseksualny człowieka
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRL_W06, NRL_W12, NRL_W13, NRL_U02, NRL_U06, NRL_K01

Wymagania wstępne:

Brak

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju.

Pełny opis:

Tematy szczegółowe:

1. Faza oralna, analna, falliczna

2. Faza matczyna - budowanie więzi

3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze

4. Tożsamość płciowa

5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona

6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców

7. Faza latencji

8. Identyfikacja z płcią

9. Faza homofilna

10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej.

11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie.

12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt

13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców

14. Cel rozwoju psychoseksualnego

15. Studia przypadków.

Literatura:

M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r

Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia:

WIEDZA Student posiada wiedzę o rozwoju psychoseksualnym człowieka, potrafi określić typowy przebieg tegoż rozwoju (stadia rozwoju). Zna problematykę dotyczącą wyzwań rozwojowych w rozwoju psychoseksualnym od dzieciństwa do dorosłości.

UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować etapy rozwoju psychoseksualnego, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki stadiów rozwoju psychoseksualnego, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z rozwojem psychoseksualnym człowieka, identyfikując jego prawidłowy i nieprawidłowy przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze trudności w rozwoju psychoseksualnym, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy.

KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie rozwoju psychoseksualnego. Formułuje problemy i rozróżnia etapy rozwoju psychoseksualnego, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rozwoju psychoseksualnego, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego, diagnozą trudności w tym obszarze oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 15

SUMA GODZIN 90

LICZBA ECTS - 3

Metody i kryteria oceniania:

- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi przeanalizować etapy i prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka

- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi wskazać etapy i omówić prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka

- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać etapy oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki rozwoju psychoseksualnego, nie potrafi wskazać etapów oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego człowieka

Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego.

Metody:

Efekty wiedzy

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach

Efekty umiejętności

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja

weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych :

metody dydaktyczne – dyskusja

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju.

Pełny opis:

Tematy szczegółowe:

1. Faza oralna, analna, falliczna

2. Faza matczyna - budowanie więzi

3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze

4. Tożsamość płciowa

5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona

6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców

7. Faza latencji

8. Identyfikacja z płcią

9. Faza homofilna

10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej.

11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie.

12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt

13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców

14. Cel rozwoju psychoseksualnego

15. Studia przypadków.

Literatura:

M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r

Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 15

SUMA GODZIN 90

LICZBA ECTS - 3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju.

Pełny opis:

Tematy szczegółowe:

1. Faza oralna, analna, falliczna

2. Faza matczyna - budowanie więzi

3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze

4. Tożsamość płciowa

5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona

6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców

7. Faza latencji

8. Identyfikacja z płcią

9. Faza homofilna

10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej.

11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie.

12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt

13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców

14. Cel rozwoju psychoseksualnego

15. Studia przypadków.

Literatura:

M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r

Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Czyżkowska
Prowadzący grup: Anna Czyżkowska
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aea350d98464e4001b450f54287da40a6%40thread.tacv2/conversations?groupId=e97b59d6-d644-4caa-bf6e-292827e564ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40

konsultacje - 5

przygotowanie do egzaminu - 15

SUMA GODZIN 90

LICZBA ECTS - 3

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju.

Pełny opis:

Tematy szczegółowe:

1. Faza oralna, analna, falliczna

2. Faza matczyna - budowanie więzi

3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze

4. Tożsamość płciowa

5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona

6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców

7. Faza latencji

8. Identyfikacja z płcią

9. Faza homofilna

10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej.

11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie.

12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt

13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców

14. Cel rozwoju psychoseksualnego

15. Studia przypadków.

Literatura:

M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r

Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r

Wymagania wstępne:

Zajęcia prowadzone hybrydowo - część w formie wykładów online przez Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)