Rozwój psychoseksualny człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-RPC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój psychoseksualny człowieka |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W06, NRL_W12, NRL_W13, NRL_U02, NRL_U06, NRL_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju. |
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Faza oralna, analna, falliczna 2. Faza matczyna - budowanie więzi 3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze 4. Tożsamość płciowa 5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona 6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców 7. Faza latencji 8. Identyfikacja z płcią 9. Faza homofilna 10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej. 11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie. 12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt 13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców 14. Cel rozwoju psychoseksualnego 15. Studia przypadków. |
Literatura: |
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: WIEDZA Student posiada wiedzę o rozwoju psychoseksualnym człowieka, potrafi określić typowy przebieg tegoż rozwoju (stadia rozwoju). Zna problematykę dotyczącą wyzwań rozwojowych w rozwoju psychoseksualnym od dzieciństwa do dorosłości. UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować etapy rozwoju psychoseksualnego, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki stadiów rozwoju psychoseksualnego, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z rozwojem psychoseksualnym człowieka, identyfikując jego prawidłowy i nieprawidłowy przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze trudności w rozwoju psychoseksualnym, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy. KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie rozwoju psychoseksualnego. Formułuje problemy i rozróżnia etapy rozwoju psychoseksualnego, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rozwoju psychoseksualnego, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego, diagnozą trudności w tym obszarze oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi przeanalizować etapy i prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka - na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi wskazać etapy i omówić prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać etapy oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki rozwoju psychoseksualnego, nie potrafi wskazać etapów oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego człowieka Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego. Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych : metody dydaktyczne – dyskusja weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Faza oralna, analna, falliczna 2. Faza matczyna - budowanie więzi 3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze 4. Tożsamość płciowa 5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona 6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców 7. Faza latencji 8. Identyfikacja z płcią 9. Faza homofilna 10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej. 11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie. 12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt 13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców 14. Cel rozwoju psychoseksualnego 15. Studia przypadków. |
|
Literatura: |
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS - 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Faza oralna, analna, falliczna 2. Faza matczyna - budowanie więzi 3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze 4. Tożsamość płciowa 5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona 6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców 7. Faza latencji 8. Identyfikacja z płcią 9. Faza homofilna 10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej. 11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie. 12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt 13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców 14. Cel rozwoju psychoseksualnego 15. Studia przypadków. |
|
Literatura: |
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aea350d98464e4001b450f54287da40a6%40thread.tacv2/conversations?groupId=e97b59d6-d644-4caa-bf6e-292827e564ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w wykładzie - 30 przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS - 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z tematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego człowieka od dzieciństwa do dorosłości - wyzwaniami, trudnościami i oczekiwanym efektem prawidłowego rozwoju. |
|
Pełny opis: |
Tematy szczegółowe: 1. Faza oralna, analna, falliczna 2. Faza matczyna - budowanie więzi 3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze 4. Tożsamość płciowa 5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona 6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców 7. Faza latencji 8. Identyfikacja z płcią 9. Faza homofilna 10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej. 11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie. 12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt 13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców 14. Cel rozwoju psychoseksualnego 15. Studia przypadków. |
|
Literatura: |
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r |
|
Wymagania wstępne: |
Zajęcia prowadzone hybrydowo - część w formie wykładów online przez Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.