Teologia małżeństwa i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-TMR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia małżeństwa i rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla III roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W03, NRL_W09, NRL_U05, NRL_K02 |
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada znajomość podstawowej wiedzy antropologicznej i teologicznej. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy dokumentów Magisterium Kościoła i literatury przedmiotu. Jego celem jest pogłębienie wiedzy o małżeństwie i rodzinie oraz ukazanie procesu rozwoju nauczania Magisterium Kościoła oraz nauk teologicznych nt. małżeństwa i rodziny.Ponadto omówienie zagadnienia sakramentu małżeństwa oraz wypływających z niego dla małżonków praw i obowiązków. Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
Pełny opis: |
Punktem wyjścia są teologiczne podstawy badań nad małżeństwem i rodziną. Teologia małżeństwa obejmuje trzy płaszczyzny: biblijną, która zajmuje się ukazaniem zamysłu Bożego względem małżeństwa i rodziny; historyczną, badającą rozwój małżeństwa od początku istnienia Kościoła aż do współczesności; oraz systematyczną, podejmującą zagadnienia eklezjologiczne i ujmujące małżeństwo jako sakrament. Zajęcia poświęcone są przedstawieniu nauczania Kościoła katolickiego o małżeństwie i rodzinie. Przed ich rozpoczęciem student powinien zdobyć podstawową wiedzę z zakresu teologii małżeństwa i rodziny , zwłaszcza na zajęciach z "Wprowadzenia do teologii" oraz z "Teologii dogmatycznej". |
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986; 5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016. 6. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002; Lektury uzupełniające: 1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993; 2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011; 3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II; 4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25; 5. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57; 6. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student 1. NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu teologii katolickiej; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą 2. NRL_W09, ma wiedzę na temat prawdy objawionej i zasad oraz norm etycznych w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego 3. NRL_U05, potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych 4. NRL_K02 posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza Ocena 2 (ndst) - student nie zna elementarnej terminologii używanej w Teologii małżeństwa i rodziny i rozumie jej źródła Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z Teologii małżeństwa i rodziny ; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących teologii Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z Teologii małżeństwa i rodziny ; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny . Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresuTeologii małżeństwa i rodziny . Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny . Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z Teologii małżeństwa i rodziny, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny . Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny , bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny , często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Egzamin z przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Skreczko | |
Prowadzący grup: | Adam Skreczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Najda | |
Prowadzący grup: | Andrzej Najda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 10 godz. opracowanie zadanego zagadnienia: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 75 [30(25) godz. = 1 ECTS] Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Egzamin z przedmiotu na ocenę. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada znajomość podstawowej wiedzy antropologicznej i teologicznej. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy dokumentów Magisterium Kościoła i literatury przedmiotu. Jego celem jest pogłębienie wiedzy o małżeństwie i rodzinie oraz ukazanie procesu rozwoju nauczania Magisterium Kościoła oraz nauk teologicznych nt. małżeństwa i rodziny.Ponadto omówienie zagadnienia sakramentu małżeństwa oraz wypływających z niego dla małżonków praw i obowiązków. Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
|
Pełny opis: |
1. Godność i powołanie człowieka w świetle Biblii 2. Znaczenie ludzkiej seksualności 3. Małżeństwo według zamysłu Bożego 4. Małżeństwo jako sakrament 5. Sakramentalność małżeństwa 6. Małżeństwo i bezżeństwo 7. Przymierze małżeńskie 8. Celebracja małżeństwa 9. Skutki sakramentu małżeństwa 10. Jedność małżeństwa 11. Nierozerwalność małżeństwa 12. Cele małżeństwa 13. Przekazywanie życia 14. Wychowanie dzieci 15. Wspólnota rodzinna |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986; 5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016. Lektury uzupełniające: 1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993; 2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011; 3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II; 4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25; 5. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002; 6. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57; 7. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985. 8. A. J. Najda, Paradygmaty życia rodzinnego w Ewangelii wg św. Łukasza, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Najda, Mieczysław Ozorowski | |
Prowadzący grup: | Andrzej Najda, Mieczysław Ozorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 10 godz. opracowanie zadanego zagadnienia: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 75 [30(25) godz. = 1 ECTS] Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Egzamin z przedmiotu na ocenę. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada znajomość podstawowej wiedzy antropologicznej i teologicznej. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy dokumentów Magisterium Kościoła i literatury przedmiotu. Jego celem jest pogłębienie wiedzy o małżeństwie i rodzinie oraz ukazanie procesu rozwoju nauczania Magisterium Kościoła oraz nauk teologicznych nt. małżeństwa i rodziny.Ponadto omówienie zagadnienia sakramentu małżeństwa oraz wypływających z niego dla małżonków praw i obowiązków. Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
|
Pełny opis: |
1. Godność i powołanie człowieka w świetle Biblii 2. Znaczenie ludzkiej seksualności 3. Małżeństwo według zamysłu Bożego 4. Małżeństwo jako sakrament 5. Sakramentalność małżeństwa 6. Małżeństwo i bezżeństwo 7. Przymierze małżeńskie 8. Celebracja małżeństwa 9. Skutki sakramentu małżeństwa 10. Jedność małżeństwa 11. Nierozerwalność małżeństwa 12. Cele małżeństwa 13. Przekazywanie życia 14. Wychowanie dzieci 15. Wspólnota rodzinna |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986; 5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016. 6. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002; Lektury uzupełniające: 1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993; 2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011; 3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II; 4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25; 5. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002; 6. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57; 7. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985. 8. A. J. Najda, Paradygmaty życia rodzinnego w Ewangelii wg św. Łukasza, Warszawa 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Najda | |
Prowadzący grup: | Andrzej Najda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Liczba ECTS: 3 udział w wykładach: 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 10 godz. opracowanie zadanego zagadnienia: 15 godz. przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Suma godzin: 75 [30(25) godz. = 1 ECTS] Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Egzamin z przedmiotu na ocenę. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot zakłada znajomość podstawowej wiedzy antropologicznej i teologicznej. Umiejętność dokonywania analizy i syntezy dokumentów Magisterium Kościoła i literatury przedmiotu. Jego celem jest pogłębienie wiedzy o małżeństwie i rodzinie oraz ukazanie procesu rozwoju nauczania Magisterium Kościoła oraz nauk teologicznych nt. małżeństwa i rodziny.Ponadto omówienie zagadnienia sakramentu małżeństwa oraz wypływających z niego dla małżonków praw i obowiązków. Celem wykładu jest prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo. Związek małżeński ochrzczonych przybiera postać sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność. |
|
Pełny opis: |
1. Godność i powołanie człowieka w świetle Biblii 2. Znaczenie ludzkiej seksualności 3. Małżeństwo według zamysłu Bożego 4. Małżeństwo jako sakrament 5. Sakramentalność małżeństwa 6. Małżeństwo i bezżeństwo 7. Przymierze małżeńskie 8. Celebracja małżeństwa 9. Skutki sakramentu małżeństwa 10. Jedność małżeństwa 11. Nierozerwalność małżeństwa 12. Cele małżeństwa 13. Przekazywanie życia 14. Wychowanie dzieci 15. Wspólnota rodzinna |
|
Literatura: |
Lektury podstawowe: 1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52; 2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowicki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42; 3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981; 4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986; 5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016. Lektury uzupełniające: 1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993; 2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011; 3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II; 4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25; 5. A. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002; 6. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57; 7. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985. 8. A. J. Najda, Paradygmaty życia rodzinnego w Ewangelii wg św. Łukasza, Warszawa 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.