Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-1-WP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PS_W04 PS_W09 PS_U05 |
Skrócony opis: |
Wykłady dotyczą materiału z zakresu psychologii rozwoju człowieka w okresie prenatalnym, wczesnego dzieciństwa, średniego dzieciństwa, późnego dzieciństwa, dorastania i dorosłości. Materiał uwzględnia podstawowe zagadnienia w psychologii rozwoju człowieka, kluczowe pojęcia i teorie rozwojowe. Na zajęciach omawiana jest charakterystyka poszczególnych okresów życia człowieka wraz z opisem głównych prawidłowości rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych w następujących sferach: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój osobowości, rozwój emocjonalny, rozwój moralny oraz rozwój społeczny. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka. 2. Podstawowe teorie rozwoju człowieka. 3. Metody badawcze w psychologii rozwoju człowieka. 4. Okres prenatalny: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych. 5. Wczesne dzieciństwo: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych. 6. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja, zabawa. 7. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój emocjonalny, rozwój społeczny, rozwój moralny, rozwój osobowości. 8. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja. 9. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój emocjonalny, rozwój społeczny, rozwój moralny i osobowości. 10. Adolescencja: rozwój młodzieży a rozwój w biegu życia, społeczno-kulturowe podejście do dorastania. 11. Adolescencja: rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości. 12. Wczesna dorosłość: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych. 13. Średnia dorosłość: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych. 14. Późna dorosłość: charakterystyka wybranych zmian rozwojowych. 15. Podsumowanie materiału. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdziały: 1-13, 18). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka, - Student rozróżnia główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia - Student posiada wiedzę na temat różnych koncepcji i teorii z zakresu psychologii rozwoju człowieka, umie je identyfikować - Student zna podstawowe metody oceny różnych obszarów rozwoju człowieka, zna ich specyfikę teoretyczną i praktyczną Umiejętności: - Student klasyfikuje prawidłowości wpisane w harmonijny rozwój człowieka - Student potrafi posługiwać się technikami pomiaru różnych obszarów z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz interpretować wyniki - Student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii Kompetencje - Student ma świadomość konieczności uwzględniania przy doborze metod specyfiki potrzeb diagnostycznych oraz uwarunkowań społecznych i kulturowych - Student zdaje sobie sprawę z istotny prowadzenia badań naukowych bądź diagnozy zgodnie z zasadami etyki Opis ECTS: udział w wykładzie - 30 godz. przygotowanie do wykładu - 15 godz. konsultacje - 5 godz. przygotowanie egzaminu - 40 godz. Suma godzin: 90 [90/30(25)=3] liczba ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceniania: Egzamin pisemny w formie testu. Kryteria oceniania: na ocenę 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju, bardzo dobrze orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju człowieka na ocenę 4 (db): student dobrze zna i rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju, dobrze orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego człowieka na ocenę 3 (dst): student w wystarczającym stopniu rozumie rolę procesów psychologicznych oraz kierunki ich rozwoju, wystarczająco orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego człowieka na ocenę 2 (ndst.): student nie ma wystarczającej wiedzy na temat roli procesów psychologicznych oraz kierunków ich rozwoju, nie orientuje się w metodach badawczych umożliwiających ocenę różnych obszarów rozwoju psychicznego człowieka |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ilona Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Ilona Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.