Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka rodzicielstwa wg aksjologii Jana Pawła II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-2-ERJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka rodzicielstwa wg aksjologii Jana Pawła II
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Fakultatywne na I roku - stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W03.

NRM_W04.

NRM_K02.

NRM_U05.


Skrócony opis:

Przedmiot omawia podstawowe pojęcia, normy oraz problemy etyczne pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego. Chodzi o to, aby wyrobić u studenta przekonanie, umiejętności oraz kompetencje, że całość działań rodzicielskich powinna być oświetlona zasadą etyczną (a najlepiej - teologicznomoralną), która wynika najpierw z godnościowego, personalistycznego, a potem z teologicznego czyli sakramentalnego powołania małżeńskiego i rodzicielskiego. Niniejszym, celem przedmiotu jest ukształtowanie świadomości studenta tak, aby uwolnić go od stereotypów zacieśnienia subiektywistycznego, indywidualistycznego, pragmatycznego, nihilistycznego (agnostycznego) i od innych tego typu zafałszowań na temat rodzicielstwa (tj. np. od redukcjonizmu antropologicznego i etycznego), obecnych w zróżnicowanych kulturowo dziś społeczeństwach.

Pełny opis:

Wykład realizowany w formie konwersatoryjnej, omawia podstawowe pojęcia, normy oraz problemy etyczne pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego. Chodzi o światopogląd chrześcijański, tzn. aby pomóc studentowi uzyskać intelektualne przekonanie, umiejętności oraz kompetencje, że całość działań rodzicielskich powinna być oświetlona zasadą etyczną, która wynika z godnościowego, personalistycznego, a następnie z teologicznego czyli sakramentalnego powołania małżeńskiego i rodzicielskiego.

Niniejszym, celem przedmiotu jest ukształtowanie świadomości studenta tak, aby uwolnić go od stereotypów zacieśnienia subiektywistycznego, indywidualistycznego, pragmatycznego, nihilistyczne (agnostycznego) i od innych tego typu zafałszowań na temat rodzicielstwa (tj. od redukcjonizmu antropologicznego i etycznego), obecnych w zróżnicowanych kulturowo dziś społeczeństwach. Mamy na myśli intelektualną formację do odpowiedzialnej postawy społecznej, kogoś kto żyje w różnicowanym kulturowo społeczeństwie, w którym nihilizm moralny oraz roszczeniowość materialna są na co dzień obecne.

Tematy do realizowania są następujące:

1. Bóg źródłem życia.

a). Uniwersalna wartość ojcostwa.

2. Studium macierzyństwa; kryzys.

a). Rodzicielstwo jako przekazywanie życia (miłość płodna).

3. Godność aktu małżeńskiego - jego walor etyczny.

a). Rodzina mikroświatem dziecka.

4. Rodzicielstwo i jego godność a wychowanie dziecka.

a). Problematyka adopcji dziecka.

5. Rodzicielstwo a wychowanie do wartości, rola dziadków.

a). Odpowiedzialność rodzicielska za tożsamość seksualną dziecka.

6. Przemoc w rodzinie a odpowiedzialność instytucji.

a. Samotność dziecka w rodzinie.

7. Emocje w ciąży - odpowiedzialność za dziecko - zdrowie, życie.

a). Matka zastępcza.

8. Zjawisko bezdzietności - kolokwium.

Literatura:

1. Paweł VI, Encyklika Humanae Vitae.

2. Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.

3. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.

4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008.

5. Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych (praca zborowa), Lublin 2008.

6. K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.

7. J. Pulikowski, Warto żyć zgodnie z naturą, Wrocław 1994.

8. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, T. 1-3, Lublin 2014.

9. Z. Dąbrowska, Ojcostwo jako wartość: studium empiryczne, "Małżeństwo i Rodzina ", 4 (2003), s. 3-13.

10. A. Maciarz, Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. Warszawa 2004.

11. Franciszek, Encyklika Laudato si.

12. Franciszek, Encyklika Lumen fidei.

13. Dzisiejsi rodzice. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Tarnów 2009.

14. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 85-100.

15. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną. 42 (2017), s. 65-84.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

NRM_W03; Absolwent ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w

zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.

nrm_W09: Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.

Umiejętności:

NRM_U05. Absolwent potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

NRM_U01. Potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i

rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i

wzorów ludzkich zachowań.

Kompetencje społeczne:

NRM_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

ECTS: 2 PUNKTY.

15 godzin - zajęć (online) 1 p.

20 godzin (Moodle - esej) 1/2 p.

20 godzin - przygotowanie się do kolokwium - 1/2 p.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria weryfikacji efektów kształcenia:

Stopniowania oceny:

Ocena niedostateczna (2): Nieobecność na zajęciach (synchronicznie, online: Microsoft Taems Office 365); brak przedmiotowej wiedzy (kolokwium ustne; online); brak opublikowanego eseju (praca cząstkowa) na platformie MOODLE.

Ocena dostateczna (3): Obecność na zajęciach (online), wykazanie przedmiotowej wiedzy (określonej efektami kształcenia) na kolokwium końcowym (online); wykazanie wrażliwości etycznej w zakresie problematyki powołania rodzicielskiego (na bazie eseju) MOODLE.

Ocena dobry (4): Aktywna obecność na wykładach, zaprezentowanie na wysokim poziomie wiedzy z etyki powołania rodzicielskiego (kolokwium jw.), wykazanie umiejętności co do aplikacji nauki dokumentów Magisterium Kościoła katolickiego w konkretnych sytuacjach, tj. w ramach oceny poszczególnych czynów rodzicielskich (eseje na e-learningu).

Ocena bardzo dobry (5): Aktywna obecność na wykładach, bardzo dobra znajomość kryteriów i zasad powołania do rodzicielstwa (antropologia teologiczna), kolokwium (online); biegłość i wrażliwość w analizie teologicznomoralnej postaw rodzicielskich - esej na MOODLE.

Formy zaliczenia przedmiotu:

1) Aktywność na zajęciach (online).

2) Opublikowanie eseju na platformie MOODLE.

3) Zaliczenie kolokwium końcowego - online (M. Taems).

Kryterium procentowe oceny końcowej:

40 % - kolokwium.

30% - zaangażowanie się w zajęcia wykładowe.

30% - esej.

Minimum zaliczeniowe - <65 % itp.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3alPX1SwEzIhNZ-wyAQ4l3bQa6qpP5EZ5jS6oPgNOJyes1%40thread.tacv2/conversations?groupId=61650cd5-144b-4b7a-91f6-2ee3eddbdb93&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot omawia podstawowe pojęcia, normy oraz problemy etyczne pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego. Chodzi o to, aby student wypracował sobie przekonanie, umiejętności oraz kompetencje, że całość działań rodzicielskich powinna być oświetlona zasadą etyczną (a najlepiej - teologicznomoralną), która wynika z godnościowego, personalistycznego, a następnie z teologicznego czyli sakramentalnego powołania małżeńskiego i rodzicielskiego.

Niniejszym, celem przedmiotu jest ukształtowanie świadomości studenta tak, aby uwolnić go od stereotypów zacieśnienia subiektywistycznego, indywidualistycznego, pragmatycznego, nihilistyczne (agnostycznego) i od innych tego typu zafałszowań na temat rodzicielstwa (tj. od redukcjonizmu antropologicznego i etycznego), obecnych w zróżnicowanych kulturowo dziś społeczeństwach.

Pełny opis:

Wykład realizowany w formie konwersatoryjnej, omawia podstawowe pojęcia, normy oraz problemy etyczne pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego.

Chodzi o światopogląd chrześcijański, tzn. aby pomóc studentowi uzyskać intelektualne przekonanie, umiejętności oraz kompetencje, że całość działań rodzicielskich powinna być oświetlona zasadą etyczną, która wynika z godnościowego, personalistycznego, a następnie z teologicznego czyli sakramentalnego powołania małżeńskiego i rodzicielskiego.

Niniejszym, celem przedmiotu jest ukształtowanie świadomości studenta tak, aby uwolnić go od stereotypów zacieśnienia subiektywistycznego, indywidualistycznego, pragmatycznego, nihilistyczne (agnostycznego) i od innych tego typu zafałszowań na temat rodzicielstwa (tj. od redukcjonizmu antropologicznego i etycznego), obecnych w zróżnicowanych kulturowo dziś społeczeństwach.

Chodzi o intelektualną formację do odpowiedzialnej postawy społecznej, kogoś kto żyje w różnicowanym kulturowo społeczeństwie, w którym nihilizm moralny oraz roszczeniowość materialna są na co dzień obecne.

Tematy do realizowania są następujące:

1. Bóg źródłem życia. Uniwersalna wartość ojcostwa.

2. Studium macierzyństwa; kryzys. Rodzicielstwo jako przekazywanie życia (miłość płodna).

3. Godność aktu małżeńskiego - jego walor etyczny. Rodzina mikroświatem dziecka.

4. Rodzicielstwo i jego godność a wychowanie dziecka. Problematyka adopcji dziecka.

5. Rodzicielstwo a wychowanie do wartości, rola dziadków. Odpowiedzialność rodzicielska za tożsamość seksualną dziecka.

6. Przemoc w rodzinie a odpowiedzialność instytucji. Samotność dziecka w rodzinie.

7. Emocje w ciąży - odpowiedzialność za dziecko - zdrowie, życie. Matka zastępcza.

8. Zjawisko bezdzietności. Kolokwium USTNE.

Literatura:

1. Paweł VI, Encyklika Humanae Vitae.

2. Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.

3. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.

4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008.

5. Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych (praca zborowa), Lublin 2008.

6. K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.

7. J. Pulikowski, Warto żyć zgodnie z naturą, Wrocław 1994.

8. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, T. 1-3, Lublin 2014.

9. Z. Dąbrowska, Ojcostwo jako wartość: studium empiryczne, "Małżeństwo i Rodzina ", 4 (2003), s. 3-13.

10. A. Maciarz, Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. Warszawa 2004.

11. Franciszek, Encyklika Laudato si.

12. Franciszek, Encyklika Lumen fidei.

13. Dzisiejsi rodzice. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Tarnów 2009.

14. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 85-100.

15. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną. 42 (2017), s. 65-84.

16. Dzieci bez opieki (władza rodzicielska, opieka, rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo-wychowawcze), https://fdds.pl/baza_wiedzy/dzieci-bez-opieki-wladza-rodzicielska-opieka-rodziny-zastepcze-placowki-opiekunczo-wychowawcze/(dostęp:25.09.2020).

17. M. Kepa, Powołanie kobiety do macierzyństwa i mężczyzny do ojcostwa w kontekście dyskursu katolicyzmu z ideologią gender w polskie literaturze przedmiotu, Kraków 2019.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kućko
Prowadzący grup: Wojciech Kućko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Łącznie: 2 pkt ECTS, z czego:

1 pkt ECTS – udział w zajęciach i przygotowanie ogólne do nich (15 + 10 godz.)

1 pkt ECTS – przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie (25 godz.)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest prezentacja propozycji etyki rodzicielskiej w nauczaniu Jana Pawła II, na podstawie wypracowanych w czasie jego pontyfikatu dokumentów oraz innych tekstów, dotyczących nauczania Jana Pawła II.

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Małżeństwo i rodzina w porządku stworzenia oraz w porządku zbawienia.

2. Antropologiczne podstawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.

Tematy do wyboru:

3. Uczciwość małżeńska (lektura nr 1).

4. Rodzina XXI wieku (lektura nr 2).

5. Teologiczna bomba zegarowa (lektura nr 3).

6. Prawa rodziny (lektura nr 4).

7. Zadania rodziny (lektura nr 5).

8. Rodzicielstwo duchowe (lektura nr 6).

9. Przymierze małżeńskie (lektura nr 7).

10. Powołani do miłości i czystości (lektura nr 8).

11. Etapy wychowania w rodzinie (lektura nr 9).

12. Rodzicielstwo - wskazania praktyczne (lektura nr 10).

13. Oczekiwania Jana Pawła II wobec polskiej rodziny (lektura nr 11).

Literatura:

Biały Stanisław, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: Jana Pawła II i Franciszka, „Studia nad Rodziną” 42 (2017), s. 85-100.

Biały Stanisław, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, „Studia nad Rodziną” 42 (2017), s. 65-84.

Bogu dziękujcie, Ducha nie gaście! Jan Paweł II. Czwarta wizyta duszpasterska w Polsce 1-9 czerwca 1991 roku, Città del Vaticano 1991.

Człowiek – Rodzina – Naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, Marian Pokrywka (red.), Lublin 2020.

Dicastero per i Laici, la Famiglia e la Vita, La santità nelle famiglie del mondo, Città del Vaticano 2022.

Franciszek, Adhortacja Amoris laetitia, Kraków 2016.

Gałuszka Paweł Stanisław, Karol Wojtyła i Humanae vitae. Wkład arcybiskupa krakowskiego i grupy polskich teologów w encyklikę Pawła VI, Warszawa 2018.

Góralski Wojciech, Jan Paweł II – Papież Rodziny, w: Marian Pokrywka (red.), Człowiek – Rodzina – Naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, Lublin 2020, s. 55-86.

Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio, Città del Vaticano 1981.

Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Città del Vaticano 1986.

Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem o godności i powołaniu kobiety, Città del Vaticano 1988.

Jan Paweł II, List do rodzin Gratissimam sane, Città del Vaticano 1994.

Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Città del Vaticano 1995.

Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, Janusz Nagórny, Krzysztof Jeżyna (red.), Radom 2005.

Karta Praw Rodziny przedłożona przez Stolicę Apostolską wszystkim ludziom, instytucjom i władzom zainteresowanym misją rodziny w świecie współczesnym, Rzym 1983.

Krępa Magdalena, Powołanie kobiety do macierzyństwa i mężczyzny do ojcostwa w kontekście dyskursu katolicyzmu z ideologią gender w polskiej literaturze przedmiotu, Kraków 2019.

Kućko Wojciech, Czy jest możliwy dialog we współczesnej bioetyce? Interpretacja zagadnień bioetycznych w nauczaniu papieży od Piusa XII do Franciszka, w: Гуманітарний Корпус. Збірник наукових статей з актуальних проблем філософії, культурології, психології, педагогіки та історії, Випуск 27, tom 1, TVORY, Вінниця 2019, s. 24-30.

Kućko Wojciech, Implementacja posynodalnej adhortacji apostolskiej „Amoris laetitia” papieża Franciszka w duszpasterstwie związków nieregularnych w diecezji płockiej, „Colloquia Theologica Ottoniana” 36 (2020), s. 197-219. DOI: 10.18276/cto.2020.36-10.

Kućko Wojciech, Interpretacja teologii ciała św. Jana Pawła II w twórczości Ks. Ireneusza Mroczkowskiego, w: Andrzej Derdziuk, Wojciech Kućko (red.), Dyscyplina rozumu i uczciwość serca. Ks. Ireneusza Mroczkowskiego (1949-2020) sposób uprawiania teologii moralnej, TN KUL, Lublin 2020, s. 193-209.

Kućko Wojciech, Moralne aspekty towarzyszenia narzeczonym na nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, w: Marian Pokrywka (red.), Człowiek – Rodzina – Naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, Lublin 2020, s. 101-118.

Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania dla wychowania w rodzinie, Città del Vaticano 1995, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. 2, wybór i wstęp: Kazimierz Lubowicki, Kraków 1999, s. 299-372.

Papieska Rada ds. Rodziny, Przygotowanie do sakramentu małżeństwa, Città del Vaticano 1986, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. 2, wybór i wstęp: Kazimierz Lubowicki, Kraków 1999, s. 389-424.

Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008.

Paweł VI, Encyklika Humanae vitae, Città del Vaticano 1968.

Pokrywka Marian, Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa i rodziny, Lublin 2010.

Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. 1-2, wybór i wstęp: Kazimierz Lubowicki, Kraków 1999.

Skrzypczak Robert, Personalizm Jana Pawła II, w: Marian Pokrywka (red.), Człowiek – Rodzina – Naród. Przesłanie św. Jana Pawła II, Lublin 2020, s. 29-39.

Wojtyła Karol, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.

Woroniecki Jacek, Katolicka etyka wychowawcza, T. 1-3, Lublin 2014.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)