Mediacje po rozpadzie związku:rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-MPRZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mediacje po rozpadzie związku:rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W02, NRM_W04, NRM_W06, NRM_W10, NRM_W12, NRM_W13, NRM_U01, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U11, NRM_K09 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi wykonywanie władzy rodzicielskiej, kontakty rodziców z dziećmi, podział majątku). |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
Literatura: |
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna przykłady jej zastosowania EK 2 student posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką EK 3 student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne EK 4 student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym EK 5 student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń EK 6 student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej. EK 7 student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów Umiejętności: EK 8 student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań EK 9 student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji EK 10 student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się wiedzą w zakresie mediacji EK 11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Kompetencje społeczne: EK 12 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego ECTS: Liczba ECTS: 2 udział w zajęciach: 15 godz. przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz. lektura literatury przedmiotu: 20 godz. Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS [1 ECTS = 30/25 godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty wiedzy (EK 1-7): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 8-11): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 12): metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna Wiedza: Ocena 2 (ndst) (EK 1 – EK 7) student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz nie zna przykładów jej zastosowania, student nie posiada pogłębionej wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów Ocena 3 (dst) (EK 1 – EK 7) student nie zna w pełnym zakresie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz nie zna w pełnym zakresie przykładów jej zastosowania, student nie posiada całkowicie pogłębionej wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student nie ma pełnej, pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student nie posiada w pełnym zakresie pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student nie posiada w pełnym zakresie uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada całkowicie pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student nie ma w pełni pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie w pełni rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów Ocena 4 (db) (EK 1 – EK 7) student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna przykłady jej zastosowania, student posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów Ocena 5 (bdb) (EK 1 – EK 7) student zna w pełnym zakresie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna w pełnym zakresie przykłady jej zastosowania, student posiada całkowicie pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student ma pełną, pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student posiada w pełnym zakresie pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student posiada w pełnym zakresie uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada całkowicie pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student ma w pełni uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student ma w pełni pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w pełni rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów Umiejętności: Ocena 2 (ndst) (EK 8- EK 11) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student nie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Ocena 3 (dst) (EK 8- EK 11) student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi w pełni samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student nie potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, nie posiada w pełni pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Ocena 4 (db) (EK 8- EK 11) student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Ocena 5 (bdb) (EK 8- EK 11) student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi w pełni samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, posiada w pełni pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) EK 12 student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego Ocena 3 (dst) EK 12 student nie jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego Ocena 4 (db) EK 12 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego Ocena 5 (bdb) EK 12 student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Czekalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Czekalski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi opieka nad dziećmi, podział majątku). |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
|
Literatura: |
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Czekalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Czekalski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi opieka nad dziećmi, podział majątku). |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
|
Literatura: |
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Czekalski | |
Prowadzący grup: | Piotr Czekalski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną oraz praktyczną konieczną do prowadzenia mediacji w konfliktach rodzinnych, w szczególności w odniesieniu do spraw koniecznych do uregulowania po rozwiązaniu małżeństwa przez rozwód (między innymi opieka nad dziećmi, podział majątku). |
|
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator 2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód 3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne 4. Wina rozkładu pożycia 5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie 6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie 7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami 8. Podział majątku wspólnego |
|
Literatura: |
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009 T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.