Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie do małżeństwa wg Jana Pawła II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-2-PMJP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie do małżeństwa wg Jana Pawła II
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W03, NRM_W05, NRM_U10, NRM_K02.

Wymagania wstępne:

Wiedza dotycząca teologii małżenstwa i rodziny oraz kościelnego prawa małżeńskiego.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłebienie ogólnych i szczegółowych treści z zakresu przygotowania bliższego do małżeństwa, które ubogaca i ożywia pracę z narzeczonymi.

Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest kurs przedmałżeński oraz katechezy przedślubne, dlatego zajęcia przygotowują do ewentulanego projektowania i prowadzenia kursów pzedmałżeńskich w jednostakch kościelnych. Celem zajęc jest równiez ukazanie potrzeby towaryszenia małżonkom w pierwszych latach życia małżeńskiego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W1 – student potrafi określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny,

W2 - student zna i rozumie struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom korzystając z dorobku nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

U1 – student posiada umiejętność rozpoznawania czynników wpływających na trwałość małżeństwa i rodziny, potrafi zdiagnozować problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie

U2 – student posiada pogłębione przekonanie o konieczności etycznego postępowania prowadzącego do trwałości małżeństwa i rodziny,

U3 – student, korzystając ze zdobytej wiedzy, zwłaszcza z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi zaprojektować konkretne działania na rzecz wsparcia narzeczonych oraz młodych małżeństw

K1 - student ma świadomość potrzeby stałej formacji w przygotowaniu do małżeństwa, aby dbać o jego etyczny wymiar oraz potrafi zaprojektować różne modele kościelnego przygotowania do małżeństwa oraz towarzyszeniu młodym małżeństwom.

K2 - student jest w stanie udzielić profesjonalnych porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw w duchu etyki chrześcijańskiej

Opis punktów ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie projektów: 30 godz.

Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Konsultacje: 5 godz.

SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Efekty W 1,2:

na ocenę bardzo dobrą (5) – student bezbłędnie potrafi zdefiniować i określić cele i zadania narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w uporządkowany i kreatywny sposób opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

na ocenę dobrą (4) – student potrafi zdefiniować i określić większość celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, w sposób logiczny opisuje struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada wystarczającą wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

na ocenę bardzo dobrą (3) – student potrafi zdefiniować i określić niektóre z celów i zadań narzeczeństwa, małżeństwa i rodziny, potrafi wskazać na pojedyncze struktury, funkcje, cele, modele i zasady działania kościelnego przygotowania do sakramentalnego małżeństwa oraz towarzyszenia młodym małżonkom, posiada podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych

Efekty U 1,2,3:

na ocenę bardzo dobrą (5) – student diagnozuje szereg zróżnicowanych problemów z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie nazywa, klasyfikuje i objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w bardzo ciekawy i kreatywny sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw

na ocenę dobrą (4) – student potrafi diagnozować główne problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, w ciekawy sposób przygotowuje projekt wsparcia narzeczonych i młodych małżeństw

na ocenę dostateczną (3) – student potrafi diagnozować pojedyncze problemy z jakimi mierzą się narzeczeni i młodzi małżonkowie i potrafi wskazać na ich przyczyny, które poprawie objaśnia, student, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk społecznych, pedagogicznych i psychologicznych, potrafi wskazać kilka działań mających na celu wsparcie narzeczonych i młodych małżeństw

Efekty K 1,2:

na ocenę bardzo dobrą (5) – student potrafi wskazać i bardzo dobrze opisać, a nawet zaproponować różne metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w bardzo kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób bezbłędny porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i kompetentnie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują się wysokim stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.

na ocenę dobrą (4) – student potrafi wskazać i dobrze opisać metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje w kreatywny i ciekawy sposób model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie udzielić w sposób wystarczający porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi ciekawie i logicznie poprowadzić zajęcia, popełniając nieliczne błędy, jego działania charakteryzują się dobrym stopniem wiedzy z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.

na ocenę dostateczną (3) – student potrafi wskazać pojedyncze metody i sposoby formacji osób pracujących z narzeczonymi i młodymi małżeństwami, student opracowuje na poziomie podstawowym model przygotowania do sakramentu małżeństwa, student jest w stanie podjąć rozmowę dotyczącą porad z zakresu przygotowania do małżeństwa i formacji młodych małżeństw, student potrafi logicznie poprowadzić zajęcia, jego działania charakteryzują siępodstawową wiedzą z zakresu etyki małżeństwa i rodziny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Ozorowski
Prowadzący grup: Mieczysław Ozorowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Ozorowski
Prowadzący grup: Mieczysław Ozorowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:


udział w zajęciach: 30 godz.


zaznajomienie z literaturą: 15 godz.


przygotowanie pracy pisemnej (eseju): 30 godz.


liczba ECTS: 3

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest zaprezentowanie ogólnych i szczegółowych treści z zakresu przygotowania bliższego, które ubogaca i ożywa pracę z narzeczonymi.

Znaczącym elementem bliższego przygotowania do małżeństwa sakramentalnego jest kurs przedmałżeński oraz katechezy przedślubne.

W okresie pandemii zajęcia prowadzone są za pośrednictwem MS Teams

Kod dostępu: pos58fy

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Zagadnienia wstępne. Małżeństwo darem i zobowiązaniem. Przegląd nauczania Kościoła odnośnie formacji osobistej i formacji wiary.

2. Powołanie do małżeństwa

3. Zadania narzeczeństwa.

4. Kto może zawrzeć małżeństwo.

5. Małżeństwo według zamysłu Bożego.

6. Cele małżeństwa. Miłość, odpowiedzialność, prokreacja

7. Czynności prawno-duszpasterskie przed zawarciem małżeństwa.

8. Treść przysięgi małżeńskiej. Przymioty małżeństwa.

9. Odpowiedzialne rodzicielstwo.

10. Wspólnota małżeńska i rodzinna wspólnotą miłości i życia

11. Sztuka harmonijnego życia w małżeństwie i rodzinie.

12. Komunikacja w rodzinie.

13. Wzajemne relacje członków rodziny.

14. Kształtowanie chrześcijańskiego modelu małżeństwa i rodziny.

15. Duchowość małżeństwa i rodziny.

Literatura:

Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychiczne uwarunkowania powodzenia w małżeństwie, Warszawa 1985.

Chlewiński Z., Dojrzałość: osobowość, sumienie, religijność, Poznań 1991.

Fischaleck F., Uczciwa kłótnia małżeńska, Warszawa 1990.

Ryś M., Ku dojrzałej osobowości w małżeństwie, Warszawa 1997.

Wilk J., Pedagogika rodziny, Lublin 2002.

Struzik Z., Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010

Struzik Z., Narzeczeństwo małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd.IPJPII, Warszawa 2019.

M. Tatar, Duchowość małżeństwa i rodziny dzisiaj, Radom 2013.

M. Ozorowski, Naturalne i nadprzyrodzone argumenty za zawarciem małżeństwa kościelnego, Teologia i moralność 12(2012) s. 37-48;

M. Ozorowski, Prawa rodziny w nauczaniu papieża Jana Pawła II, w: Zadania rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, red. Z. Struzik, Instytut papieża Jana Pawła II, Warszawa 2012, s. 107-117.

Wymagania wstępne:

brak wymagań wstępnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Borowski
Prowadzący grup: Łukasz Borowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis punktów ECTS:

Udział w zajęciach: 30 godz.

Przygotowanie projektu: 30 godz.

Lektura i przygotowanie do zajęć: 25 godz.

Konsultacje: 5 godz.

SUMA GODZIN: 90 godz. = 3 ECTS


Typ przedmiotu:

fakultatywny ograniczonego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)