Promocja zdrowia w rodzinie i społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-PZR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Promocja zdrowia w rodzinie i społeczeństwie |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W06; NRL_W08; NRL_U10; NRL_K04; NRL_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest: 1. Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób (ideą, pojęciami, celami, kierunkami i metodami działania, podstawowymi dokumentami, instytucjami funkcjonującymi w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki). 2. Uzyskanie wiedzy niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej. 3. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest: 1. Dostarczenie wiedzy na temat głównych zagadnień z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób (ideą, pojęciami, celami, kierunkami i metodami działania, podstawowymi dokumentami, instytucjami funkcjonującymi w obszarze promocji zdrowia i profilaktyki). 2. Uzyskanie wiedzy niezbędnej do podejmowania działań służących umacnianiu zdrowia i kształtowaniu postawy prozdrowotnej. 3. Uzyskanie umiejętności oceny najważniejszych zagrożeń zdrowia oraz zapobiegania chorobom w rodzinie i społeczności. 1.Zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia. Podejście teoretyczne do zmiany zachowań zdrowotnych. 2. Wpływ środowiska na zdrowie człowieka. Działania z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia w wybranych chorobach cywilizacyjnych. 3. Promocja zdrowia w miejscu pracy. Przykłady programów profilaktycznych: antynikotynowy, antyalkoholowy, aktywności fizycznej, rozwiązywania stresów. 4. Działania promocyjne w przypadku urazów i wypadków. Zapobieganie wypadkom przy pracy, w szkołach, wypadkom drogowym, samobójstwom. 5. Promocja zdrowia psychicznego: dzieci i młodzieży, osób w wieku produkcyjnym, ludzi starszych. 6. Zagrożenia zdrowotne w chorobach przewlekłych. Profilaktyka nowotworów złośliwych, chorób układu krążenia, cukrzycy itp. 7. Promocja zdrowia osób niepełnosprawnych. . Zdrowie seksualne. Profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową. 9. Programy profilaktyczne w patologii społecznej. Profilaktyka uzależnień, AIDS, przemocy. 10. Promocja racjonalnego odżywiania się. Otyłość i jej związki ze zdrowiem. Profilaktyka zaburzeń odżywiania się 11. Styl życia jako podstawowy czynnik wpływający na zdrowie człowieka. |
Literatura: |
1. Kaczmarek-Dylewska M.: Promocja zdrowia psychicznego. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012 2. Woynarowska E.: Edukacja zdrowotna. PWN, Warszawa 2007 3. Dolińska-Zygmunt G.: Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001 4. Andruszkiewicz A. (red) Promocja zdrowia. Teoretyczne podstawy promocji zdrowia. Tom I. Czelej, Lublin 2008 5. Karski J. B. (red.) Praktyka i teoria promocji zdrowia, CeDeWu, Warszawa 2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1- student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia EK 2- student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji zdrowia Umiejętności: EK 3- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji zdrowia EK 4- student potrafi dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji zdrowia EK 5- student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Kompetencje: EK 6- student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji zdrowia EK 7- student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedz, bierze aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach Opis ECTS Godziny kontaktowe wykładu - 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, zaznajomić z lekturami - 25 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.