Teologia kobiety wg Jana Pawła II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-TK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia kobiety wg Jana Pawła II |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o rodzinie |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W02, NRM_W05, NRM_U01, NRM_K04, NRM_K06 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Uporządkowana wiedza na temat społeczno-kulturowych uwarunkowań funkcjonowania kobiet w Kościele i społeczeństwie Zapoznanie się z rolą kobiety Bożym Planie Zbawienia oraz w pismach Jana Pawła II Po zakończonym wykładzie student: - - zna i rozumie źródła mające za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz relacje z innymi dyscyplinami nauki jak nauki o rodzinie, filozofia i teologia. - potrafi obserwować różnorodne zjawiska społeczne związane z życiem rodzinnym; wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji. - jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej, rozpoznawania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz podejmowania prób ich rozstrzygnięcia |
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Kobieta w teologii ST 2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu 3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła 4. Rola kobiety w Kościele starożytnym 5. NMP wzorem dla kobiet 6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II 7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II 8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym 9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II 10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym 11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie 12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość. 13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981 Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988. Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994, Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995 Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995 Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004, Literatura uzupełniająca: Adamczyk D., Promocja godności kobiety w świetle Listu apostolskiego Mulieris dignitatem Jana Pawła II, „Studia Gnesnensia” 27 (2013), s. 165–201. Braun-Gałkowska M., Nauczanie Jana Pawła II o kobietach, Warszawa 1989. Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000. Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991 Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003. Godawa G., „Doniosła twórczość kobiety”. Macierzyństwo w świetle nauczania Jana Pawła II, w: G. Godawa, Ł. Ryszka (red.), Macierzyństwo i jego odsłony, Kraków 2020, s. 85-106. Kulesza M., „Nowy feminizm” Jana Pawła II i jego prekursorki, „Roczniki Humanistyczne” 68(2020), z. 1, s. 327-344. Kunka S., Kobieta w „Teologii ciała” Jana Pawła II, „Verbum vitae” 19 (2011), s. 247-272. Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97. Mierzwiński B., Mężczyzna i kobieta w ujęciu katechez środowych Jana Pawła II, w: Rodzina – Wychowanie – Przyszłość, red. Elżbieta Osewska, Józef Stala Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2020, s. 229–257. Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994. Ozorowski E., Godność kobiety według Jana Pawła II, „Studia Theologica Varsaviensia” 34(1996) nr 1, s. 27-43. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Rynio A., Etyczno-społeczny aspekt geniuszu kobiety w nauczaniu Jana Pawła II, „Roczniki Pedagogiczne” 2(2010), s. 53-60. Sorkowicz A., Geniusz kobiety - kilka słów o feminizmie Jana Pawła II, w: W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Rodzina - w świetle zagrożeń realizacji dotychczasowych funkcji : szkice monograficzne, Katowice 2007, s. 18-26. Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Suwiński S., Tokarz E., Potrzeba docenienia „geniuszu kobiety”, „Studia Pelplińskie” 56(2022), s. 379–398. Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza NRM_W02 - zna i rozumie w stopniu pogłębionym źródła i usytuowanie pedagogiki w systemie nauk mających za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz jej relacje z innymi dyscyplinami nauki, szczególnie: naukami o rodzinie, psychologią, socjologią, polityką społeczną, demografią, prawem, a także: naukami o zdrowiu, naukami o kulturach i religiach, mikroekonomią, filozofią i teologią - P7S_WG NRM_W05 - zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie - P7S_WG Umiejętności: NRM_U01 - potrafi w stopniu zaawansowanym obserwować różnorodne zjawiska społeczne związane z życiem rodzinnym; wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji - P7S_UW Kompetencje NRM_K04 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do przestrzegania etyki zawodowej, rozpoznawania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz podejmowania prób ich rozstrzygnięcia - P7S_KR NRM_K06 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do rzetelnego oraz świadomego projektowania i wykonywania działań, rozwiązań, diagnoz i opinii zawodowych na rzecz życia rodzinnego oraz przyjmowania odpowiedzialności za wynikające z nich skutki - P7S_KO |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna/esej/ referat - 60% Udział w wykładach – 20% Udział w dyskusjach, konsultacjach, przygotowanie do wykładów – 20%
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) Wiedza - na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawową wiedzę o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideały wychowawcze w poszczególnych epokach historycznych. - na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. - na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. Umiejętności: - na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej. - na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną. - na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny. Kompetencje: -na ocenę dostateczną (3-dst.) student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, lecz nie dostrzega i nie formułuje w sposób precyzyjny problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z pracą swoją i innych, nie poszukuje optymalnych rozwiązań, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki; nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych -na ocenę dobrą (4-db.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych - na ocenę bardzo dobrą (5-bdb.) student posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; doskonale dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, w sposób kreatywny poszukuje optymalnych rozwiązań, zawsze postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem (pisemnym-esej) lub kolokwium. Esej powinien być napisany samodzielnie na 5 stron standardowego maszynopisu z bibliografią i z zastosowaniem wymogów metodologicznych. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym kolokwium/egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium. Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ampc5s1O-Y9T52oY_mBUNNV_41UexFQggvu222qrMnyw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4c54f7bf-f479-4b2e-a92b-84b58c58f58d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
1. Kobieta w teologii ST 2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu 3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła 4. Rola kobiety w Kościele starożytnym 5. NMP wzorem dla kobiet 6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II 7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II 8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym 9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II 10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym 11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie 12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość. 13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II |
|
Literatura: |
Literatura: Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981 Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988. Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994, Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995 Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995 Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000. Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991 Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003. Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004, Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97 Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994 Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ampc5s1O-Y9T52oY_mBUNNV_41UexFQggvu222qrMnyw1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4c54f7bf-f479-4b2e-a92b-84b58c58f58d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
1. Kobieta w teologii ST 2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu 3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła 4. Rola kobiety w Kościele starożytnym 5. NMP wzorem dla kobiet 6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II 7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II 8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym 9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II 10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym 11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie 12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość. 13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II |
|
Literatura: |
Literatura: Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981 Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988. Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994, Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995 Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995 Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000. Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991 Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003. Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004, Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97 Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994 Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS: Aktywność studenta Ilość godzin udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach przygotowanie do wykładu 15 samodzielna lektura materiałów 15 konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 25 przygotowanie do egzaminu/kolokwium SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS 1 ECTS – udział w wykładach, aktywność: udział w dyskusjach i konsultacjach, 1 ECTS – samodzielna lektura materiałów, przygotowanie do wykładu 1 ECTS – przygotowanie pracy pisemnej/eseju |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Uporządkowana wiedza na temat społeczno-kulturowych uwarunkowań funkcjonowania kobiet w Kościele i społeczeństwie Zapoznanie się z rolą kobiety Bożym Planie Zbawienia oraz w pismach Jana Pawła II Po zakończonym wykładzie student: - - zna i rozumie źródła mające za przedmiot małżeństwo, życie rodzinne i wychowanie oraz relacje z innymi dyscyplinami nauki jak nauki o rodzinie, filozofia i teologia. - zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie. potrafi obserwować różnorodne zjawiska społeczne związane z życiem rodzinnym; wyszukiwać, gromadzić, przetwarzać informacje na ich temat odwołując się do różnych źródeł i przyjmować różne kryteria ich interpretacji. - jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej, rozpoznawania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu oraz podejmowania prób ich rozstrzygnięcia. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: Wykład wprowadzający 1. Kobieta w teologii ST 2. Kobieta w nauczaniu Jezusa z Nazaretu 3. Kobieta w nauczaniu św. Pawła Apostoła 4. Rola kobiety w Kościele starożytnym 5. NMP wzorem dla kobiet 6. Personalizm chrześcijański Jana Pawła II 7. Godność kobiety w życiu świata i Kościoła według Jana Pawła II 8. Powołanie kobiety do doskonałości i świętości w życiu konsekrowanym 9. Geniusz kobiety w nauczaniu Jana Pawła II 10. Uczestnictwo kobiet w kapłaństwie wspólnym 11. Rola kobiety w przekazywaniu wiary i wychowaniu do wartości w rodzinie 12. Powołanie kobiety do macierzyństwa, jego godność i świętość. 13. Społeczna rola kobiety w świecie współczesnym według Jana Pawła II |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Jan Paweł II, Adhortacja „Familiaris consortio”. O zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan 1981 Jan Paweł II, List apostolski Mulieris dignitatem z okazji roku maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Watykan 1988. Jan Paweł II, List do rodzin „Gratissimam sane” z okazji Roku Rodziny 1994, Watykan 1994, Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae”. O wartości i nienaruszalności życia ludzkiego, Watykan 1995 Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju „Kobieta wychowawczynią do życia w pokoju”, Watykan 1995 Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów Kościoła katolickiego o współdziałaniu mężczyzny i kobiety w Kościele i w świecie, Rzym 2004, Literatura uzupełniająca: Adamczyk D., Promocja godności kobiety w świetle Listu apostolskiego Mulieris dignitatem Jana Pawła II, „Studia Gnesnensia” 27 (2013), s. 165–201. Braun-Gałkowska M., Nauczanie Jana Pawła II o kobietach, Warszawa 1989. Budrowska B., Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety, Wrocław 2000. Evdokimov P., Kobieta i zbawienie świata, tłum. E. Wolicka, Poznań 1991 Gawlina Z., Macierzyństwo jako wartość w kontekście przemian społecznych, w: Blaski i cienie życia rodzinnego, red. Z. Tyszka, „Roczniki Socjologii Rodziny”, Tom XV, Poznań 2003. Godawa G., „Doniosła twórczość kobiety”. Macierzyństwo w świetle nauczania Jana Pawła II, w: G. Godawa, Ł. Ryszka (red.), Macierzyństwo i jego odsłony, Kraków 2020, s. 85-106. Kulesza M., „Nowy feminizm” Jana Pawła II i jego prekursorki, „Roczniki Humanistyczne” 68(2020), z. 1, s. 327-344. Kunka S., Kobieta w „Teologii ciała” Jana Pawła II, „Verbum vitae” 19 (2011), s. 247-272. Maliszewska A., „Nowy feminizm” Jana Pawła II. Krytyczna ocena z perspektywy katolicko-feministycznej, „Studia Bobolanum” 31 nr 1 (2020), s. 71-97. Mierzwiński B., Mężczyzna i kobieta w ujęciu katechez środowych Jana Pawła II, w: Rodzina – Wychowanie – Przyszłość, red. Elżbieta Osewska, Józef Stala Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2020, s. 229–257. Mroczkowski I., Osoba i cielesność, Płock 1994. Ozorowski E., Godność kobiety według Jana Pawła II, „Studia Theologica Varsaviensia” 34(1996) nr 1, s. 27-43. Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012. Rynio A., Etyczno-społeczny aspekt geniuszu kobiety w nauczaniu Jana Pawła II, „Roczniki Pedagogiczne” 2(2010), s. 53-60. Sorkowicz A., Geniusz kobiety - kilka słów o feminizmie Jana Pawła II, w: W. Korzeniowska, A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Rodzina - w świetle zagrożeń realizacji dotychczasowych funkcji : szkice monograficzne, Katowice 2007, s. 18-26. Sorkowicz A., Polska rodzina i wychowanie w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2014. Strękowski S., Argumentacja apologetyczna koncepcji małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej w pierwszych trzech wiekach, Warszawa 2016. Strękowski S., Wychowanie dzieci najważniejszym zadaniem rodziców według Jana Chryzostoma, „Vox Patrum” 29(2009), z. 53-54, s. 407-420. Strękowski S., Odpowiedzialność rodziców za chrześcijańskie wychowanie dzieci w I-II wieku, „Civitas et Lex”4/12(2016), s. 55-66. Suwiński S., Tokarz E., Potrzeba docenienia „geniuszu kobiety”, „Studia Pelplińskie” 56(2022), s. 379–398. Szyran J., Szczególna rola i powołanie kobiety we współczesnych czasach, "Łódzkie Studia Teologiczne" 16(2007), s. 251-263. Żarnowska A., Praca zawodowa kobiet i ich aspiracje zawodowe w środowisku robotniczym i inteligenckim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX, red. A. Żarnowska i P. Szwarc, Warszawa 2000, s. 27–52. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.