Współczesne nurty i kierunki w wychowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-2-WNWx |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne nurty i kierunki w wychowaniu |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W02, NRM_W06, NRM_U01, NRM_U02wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Student ma zdobyć pogłębioną wiedzę na temat współczesnych nurtów występujących w pedagogice, ich źródeł filozoficznych, zależności ideologicznych, podstawowych tez i zależności. Tematem będą nurty związane z New Age, pragmatyzmem, szkołą frankfurcką i postmarksizmem, tzw. pedagogie alternatywne, pedagogika postmodernistyczna i wreszcie współczesne oblicze pedagogiki personalistycznej (pedagogii osoby). |
Pełny opis: |
1. Źródła współczesnej pedagogiki – filozoficzne i ideologiczne 2. Przełom ’68 – kontestacja, kontrkultura 3. Filozofie, ideologie wychowania – wstęp, przegląd. 4. New age - szkoły waldorfskie 5. Pragmatyzm – J. Dewey 6. Pedagogia krytyczna 7. Pedagogiki „alternatywne” - antyautorytarna - antypedagogika 8. Pedagogika emancypacyjna 9. Nurty konserwatywne 10. Postmodernizm 11. Transhumanizm 12. Nurty klasyczne 13. Pedagogika personalistyczna - źródła - współczesność 14. Pedagogia osoby 15. Podsumowanie, pytania, kontrowersje, perspektywy |
Literatura: |
Bloom Allan, Umysł zamknięty, Zysk i S-ka, Poznań 2012; Największa cnota naszych czasów (28-53); Egocentryzm (s. 103-111). Dewey J, Moje pedagogiczne credo, przeł. J. Pieter, Żak, Warszawa 2005. Giussani L. Ryzyko wychowawcze, przeł. A. Surdej, Jedność, Kielce 2002. Gordon T. Wychowanie bez porażek, tłum. A. Makowska, E. Sujak, Warszawa 1991, IW Pax, rozdział XI Rozwiązywanie konfliktów metodą bez porażek, s. 184-223 Kohn Alfie, Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 2013. Pedagogika. Podręcznik akademicki, pod red. Z. Kwiecińskiego i B. Śliwerskiego, cz. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 Speck O., Trudności wychowawcze. Być nauczycielem w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007; Starnawski W., Bycie osobą, UKSW, Warszawa 2011, III część Witold Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW – Centrum Myśli Jana Pawła II, 2020. Link https://wydawnictwo.uksw.edu.pl/img/cms/e-booki/Starnawski-EBOOK.pdf Śliwerski B., Pedagogika ogólna, Impuls, Kraków 2012 (Pseudowychowanie) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, wyb. i opr. S. Wołoszyn, t. III, Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
wiedza EK 1: Student ma wiedzę dotyczącą źródeł i zależności między współczesnymi nurtami występującymi w pedagogice EK 2: Zna podstawowe problemy i kontrowersje związane z tymi nurtami Umiejętności EK 3: Student potrafi rozróżniać współczesne nurty i kierunki pedagogiczne i potrafi oceniać ich teoretyczną wartość i analizować problemy z nimi związane. EK 4: Posługuje się sprawnie kryteriami klasyfikowania i oceniania przydatności tych nurtów w praktyce pedagogicznej Kompetencje społeczne EK 5: Potrafi rozpoznawać i oceniać problemy moralne występujące w omawianych nurtach EK 6: Stosuje kryteria naukowej rzetelności i moralnej odpowiedzialności w zdobywaniu i stosowaniu wiedzy. liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 30 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 20 godz. przygotowanie do egzaminu - 25 godz. suma godzin - 75 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian - test pisemny Kryteria ogólne: - znajomość tematyki; - umiejętność formułowania problemów; - zdolność krytycznej lektury tekstów etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii nie potrafi wskazać różnic i zależności między nurtami; nie potrafi analizować problemów pedagogicznych; dostateczna (3) - zna częściowo prezentowaną tematykę, potrafi w dostatecznym stopniu wskazać różnice i zależności między nurtami; potrafi analizować problemy pedagogiczne w sposób nie pogłębiony; dobra (4) - ma dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych nurtów pedagogicznych, potrafi w sposób rzetelny wskazywać zależności i różnice między nurtami, ocenia i uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną. bardzo dobra (5) - ma rozległą i dobrze ugruntowaną wiedzę na temat współczesnych nurtów pedagogicznych, potrafi w sposób wnikliwy analizować występujące między nimi zależności i różnice, trafnie ocenia i wszechstronnie uzasadnia ich przydatność teoretyczną i praktyczną, potrafi analizować prezentowane problemy w sposób krytyczny, umiejętnie przedstawia racje w problemach kontrowersyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kopiczko | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kopiczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.