Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia bioetyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NR-2-WZB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia bioetyczne
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Fakultatywne na I roku - stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W03

NRM_W09.

NRM_U05

NRM_U10

NRM_K02


Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych zasad etyki normatywnej

Skrócony opis:

Wykład porusza podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych (bezpośrednich lub pośrednich) ingerencji w życie osoby ludzkiej, w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku.

Chodzi m.in. o takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja,

śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa,

bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Zdobyta wiedza powinna posłużyć budowaniu świadomości społecznej studenta, w kontekście obowiązku ochrony życia ludzkiego, piastowanego w ramach relacji rodzinnych, a konkretnie w procesie legitymizacji istniejących uprawnień i obowiązków (rozumianych w duchu tradycji katolickiej).

Ma to pomóc w zdobyciu kompetencji społecznych, cechujących się świadomością potrzeby ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do sposobu realizowanych (na różnych polach życia społecznego), ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

Pełny opis:

Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci.

Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Wiedza tutaj zdobyta może służyć adekwatnie kwalifikowanej pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej.

Ma to pomóc w zdobyciu oczekiwanych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych na różnych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka (a już w szczególności gdy jest on chory, słaby i stary).

Tematy do realizacji:

1. Tematyka definicji śmierci i umierania

2. Etapy umierania

3. NDE a zjawisko śmierci klinicznej i powrotu do życia.

4. Śmierć mózgowa a życie w śpiączce i jego godność.

5. Śmierć przez eutanazję.

6. Hospicjum i ich sens dla osoby umierającej.

7. Eugenika jako nowa ideologia śmierci i umierania.

8. Pośrednie godzenie w życie ludzkie (narkomania,, alkoholizm, nikotynizm, dopalacze).

Literatura:

1. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.

2. E. Trylińska-Tekielska, Praca w hospicjum, Silvia Rerum 2019.

3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).

4. J.K. Wawrzyniak, Starość człowieka - szanse i zagrożenia, Warszawa 2017.

5. S. Grof, Najdalsza podróż, Warszawa 2010, s. 155-187.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.

8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.

11. W. Ochmański, Eutanazja nie jest alternatywą, Kraków 2008.

12. B. Tobiasz-Adamczyk, Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009.

13. Pro bono publico, persone et familiae. Some aspects of activities for the common good of the person, family and society, ed. W. Guzewicz et al., Ełk 2018.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

NRM_W03. Absolwent ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w

zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.

NRM_W09. Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.

Umiejętności:

NRM_05: Absolwent - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

NRM_U10: Posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny.

Kompetencje:

NRM_K02: Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

NRM_K03. Docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej

rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy

z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds.

małżeństwa i rodziny.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

Metody formalne:

1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.

2. Informacja zwrotna.

3. Lektura eseju.

4. Kolokwium (na koniec zajęć).

Kryterium merytoryczne w zakresie stopniowania oceny:

Ocena 2: Student nie uczestniczył w zajęciach (online), nie zaliczył kolokwium wykazując posiadanie (wymaganej efektami kształcenia) wiedzy, nie wykazał posiadania oczekiwanych umiejętności i kompetencji (brak opublikowanych na MOODLE eseju.

Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, na kolokwium wykazał się konieczną (określoną w efektach kształcenia) przedmiotową wiedzą (na poziomie podstawowym), prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikował spersonalizowany esej na MOODLE.

Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.

Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom jest bardzo dobry. Nadto student potrafi obronić (adekwatnie uzasadnić) swoje stanowisko w dyskusji.

Kryteria procentowe oceny końcowej:

Do 30% - aktywna obecność na wykładzie (online).

Do 30% - opublikowanie esejów MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna).

Do 40% - wykazanie się na kolokwium adekwatnym poziomem merytorycznej wiedzy (online).

Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2dnA9aOtiWxdaF7592E7eFDEKsBwDXJ79xo_b74ng_c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=476b7489-a8c1-4208-89e4-33c4a67b6e69&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład porusza podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych (bezpośrednich lub pośrednich) ingerencji w życie osoby ludzkiej, w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku.

Chodzi m.in. o takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja,

śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Zdobyta wiedza powinna posłużyć budowaniu świadomości społecznej w kontekście ochrony życia ludzkiego, piastowanego w ramach relacji rodzinnych, a konkretnie w procesie legitymizacji uprawnień i obowiązków (rozumianych w duchu tradycji katolickiej).

Ma to pomóc w zdobyciu kompetencji społecznych, cechujących się świadomością potrzeby ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do sposobu realizowanych (w medycynie lub na innych polach życia społecznego), ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

Pełny opis:

Wykład jest kontynuacją zajęć prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci.

Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Wiedza tutaj zdobyta może służyć adekwatnie kwalifikowanej pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej.

Ma to pomóc w zdobyciu oczekiwanych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych, w medycynie lub na innych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

Tematy do realizacji:

1. Tematyka definicji śmierci i umierania

a). Etapy umierania

2. NDE a zjawisko śmierci klinicznej i powrotu do życia.

a). Śmierć mózgowa.

3. Śmierć przez eutanazję.

a). Hospicjum i ich sens dla osoby umierającej.

4. Eugenika jako nowa forma umierania.

a). Umieranie a obrona życia (życie w śpiączce, resuscytacja - zasady rezygnacji z uporczywej terapii).

5. Gerontologia i godność starości.

a) Ochrona godności życia i zdrowia w chorobie psychicznej.

6. Pośrednie godzenie w życie ludzkie, narkomania, używki, dopalacze.

a). Zdrowe żywienie a proces umierania.

7. Umiar jako sposób na ochronę życia (walka z chorobą otyłości).

a). Struktury zła (ideologia) jako atak na życie w systemie demokracji.

8. Reasumpcja tematów. Kolokwium (online).

Literatura:

1. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).

2. A. Laun, Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków 2002.

3. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.

4. Bioetyka, W. Chańska - J. Różyńska (red.), Warszawa 2013.

5. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. T. Ślipko, Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994.

8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.

11. W. Ochmański, Eutanazja nie jest alternatywą, Kraków 2008.

12. B. Tobiasz-Adamczyk, Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009.

13. J.K. Wawrzyniak, Starość człowieka - szanse i zagrożenia, Warszawa 2017.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1. p. ECTS - 25 GODZIN LEKTURY PRZEDMIOTOWEJ

1. p. ECTS - 25 GODZIN PRZYGOTOWANIE SIĘ DO KOLOKWIUM USTNEGO

1/2 p. ETCS - 15 GODZIN UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH

1/2 p. ETCS - 10 GODZIN NAPISANIE I PUBLIKACJA ESEJU NA MOODLE

Typ przedmiotu:

fakultatywny dowolnego wyboru

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład porusza podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych (bezpośrednich lub pośrednich) ingerencji w życie osoby ludzkiej, w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku.

Chodzi m.in. o takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja,

śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa,

bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Zdobyta wiedza powinna posłużyć budowaniu świadomości społecznej studenta, w kontekście obowiązku ochrony życia ludzkiego, piastowanego w ramach relacji rodzinnych, a konkretnie w procesie legitymizacji istniejących uprawnień i obowiązków (rozumianych w duchu tradycji katolickiej).

Ma to pomóc w zdobyciu tych kompetencji społecznych, które cechują się świadomością potrzeby pogłębiania etycznych uzasadnień, co do sposobu realizowanych (na różnych polach życia społecznego), ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka (starego, chorego).

Pełny opis:

Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci.

Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Wiedza tutaj zdobyta może służyć adekwatnie kwalifikowanej pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej.

Ma to pomóc w zdobyciu oczekiwanych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych na różnych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka (a już w szczególności gdy jest on chory, słaby i stary).

Tematy do realizacji:

1. Tematyka definicji śmierci i umierania

2. Etapy umierania

3. NDE a zjawisko śmierci klinicznej i powrotu do życia.

4. Śmierć mózgowa a życie w śpiączce i jego godność.

5. Śmierć przez eutanazję.

6. Hospicjum i ich sens dla osoby umierającej.

7. Eugenika jako nowa forma śmierci i umierania.

8. Pośrednie godzenie w życie ludzkie (narkomania,, alkoholizm, nikotynizm, dopalacze).

Literatura:

1. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.

2. E. Trylińska-Tekielska, Praca w hospicjum, Silvia Rerum 2019.

3. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).

4. J.K. Wawrzyniak, Starość człowieka - szanse i zagrożenia, Warszawa 2017.

5. S. Grof, Najdalsza podróż, Warszawa 2010, s. 155-187.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. M. Nowacka, Etyka a transplantacje, Warszawa 2003.

8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.

11. W. Ochmański, Eutanazja nie jest alternatywą, Kraków 2008.

12. B. Tobiasz-Adamczyk, Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009.

13. Pro bono publico, persone et familiae. Some aspects of activities for the common good of the person, family and society, ed. W. Guzewicz et al., Ełk 2018.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)