Cywilizacyjna rola rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-CRR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Cywilizacyjna rola rodziny |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W04; NRM_W15; NRM_U10; NRM_K04 |
Skrócony opis: |
- Celem wykładu jest ukazanie roli rodziny w kształtowaniu cywilizacji chrześcijańskiej; - Przedstawienie rodziny w uwarunkowaniach cywilizacyjnych określenie stosunku do zdrowia, choroby, prokreacji. - Zaprezentowanie czym jest współczesna cywilizacja i jaki ma wpływ na przemiany dokonujące się w kręgu rodziny - Wskazanie zagrożeń i szans, które niosą ze sobą zdobycze cywilizacyje współczesnego świata. - uporządkowana wiedza na temat roli małżeństwa i rodziny w upowszechnianiu wartości charakterystycznych dla współczesnej cywilizacji miłości. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pojęcie i rodzaje cywilizacji 2. Miejsce i rola rodziny w cywilizacji chrześcijańskiej 3. Rola rodziny w "Cywilizacji miłości" według Jana Pawła II 4. Zagrożenia cywilizacyjne dla małżeństwa i rodziny 5. Szanse cywilizacyjne dla funkcjonowania rodziny 6. Model rodziny w wybranych cywilizacjach. 7. Postawy prokreacyjne w rodzinie. 8. Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych 9. Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców). 10. Opieka paliatywna w rodzinie 11. Ubóstwo, Rodzina i pomoc socjalna 12. Rodzina wobec problemów uzależnień (alkoholizm, narkomania) 13. Rodzina wobec dóbr kultury 14. Rodzina w polityce społecznej państwa 15. Rodzina jako centrum formacji duchowej |
Literatura: |
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014 P. Antab, Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński, Warszawa 2003. -T. Buss, M. Lichodziejewska- Niemierko, Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego), "Forum Medycyny Rodzinnej" t. 2, nr 4, s. 277-285. A. Gielarowski, Tożsamość chrześcijańska wobec kultury współczesnej, „Ethos” 29 (2016), nr 3, s. 93-108 K. Jeżyna, O nową „kulturę miłości i życia”. w: Wojna – sprawiedliwa? Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2003, s. 211-225. M.A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Dzieła XV, Lublin 1991 M.A. Krąpiec, Chrześcijaństwo – wspólne dobro Europy. Wokół kazania Jana Pawła II na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie – „O roli ludów słowiańskich w Kościele”, „Studia Teologiczno–Historyczne Śląska Opolskiego” 9 (1981), s. 5–17. - F. Koneczny, o wielości cywilizacyj, Warszawa 2002. - F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej, red. T. Mazurczak, Warszawa PWN 2004. - Rozwój biologiczny człowieka, Wolański N., Warszawa PWN 2006. U źródeł tożsamości kultury europejskiej, red. T. Rakowski, Lublin 1994. W. Zuziak, Nurty etyki od starożytności do nowoczesności, Kraków 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie i naukach o kulturze i posiada uporządkowaną wiedzę o uwarunkowaniach historyczno-kulturowych wpływających na przemiany w rodzinach. Umiejętności Potrafi analizować teksty źródłowe, integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie na przestrzeni wieków z praktyką współczesnych rodzin w celu rozpoznawania zjawisk, rozumie znaczenie wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne, rozumie sakralny i teologiczny wymiaru małżeństwa i rodziny Kompetencje społeczne student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego (intelektualnego i religijno-duchowego) Student aktywnie uczestniczy w promocji i pomocy rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. udział w wykładzie 30 udział w ćwiczeniach przygotowanie do wykładu 15 konsultacje 5 czas na napisanie referatu/eseju/pracy 25 przygotowanie do egzaminu/kolokwium 15 SUMA GODZIN 90 LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza - na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i nie potrafi scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych - na ocenę dostateczną (3- dst.): student posiada podstawowej wiedzy o procesach i głównych czynnikach decydujących o przemianach w kręgu rodziny i potrafi przynajmniej ogólnie scharakteryzować własnymi słowami ideałów wychowawczych w poszczególnych epokach historycznych. - na ocenę dobrą (4 -db.) student poprawnie ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. - na ocenę bardzo dobrą (5 - bdb) student doskonale w swobodnej wypowiedzi ukazuje procesy i główne czynniki decydujące o przemianach zachodzących w kręgu rodziny w poszczególnych epokach historycznych potrafi scharakteryzować ideały wychowawcze w poszczególnych środowiskach kulturowych. Umiejętności: - na ocenę niedostateczną (2- ndst.): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować tekstów dotyczących problematyki rodziny w kontekście przemian kulturowych. - na ocenę dostateczną (3- dst.): student słabo teksty dotyczące roli rodziny i problematyki przemian kulturowych w kręgu rodziny, nie potrafi jednak ocenić ich wartości poznawczej. - na ocenę dobrą (4-db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany zachodzące w kręgu rodziny, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów dotyczących przemian kulturowych w rodzinie i potrafi docenić ich wartość merytoryczną. - na ocenę bardzo dobrą (5- bdb): student doskonale i merytorycznie interpretuje przeczytane teksty dotyczące problematyki historyczno-kulturowej i czynników wpływających na przemiany w kręgu rodziny, zna i potrafi ocenić racjonalność i wartość poznawczą argumentów prezentowanych w mowie lub na piśmie dotyczących problematyki rodziny. Kompetencje: - na ocenę niedostateczną (2-ndst) nie ma świadomości odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dostateczną (3-dst) ma małą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy - na ocenę dobrą (4-db) ma wystarczającą świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy na ocenę bardzo dobrą (5-bdb) ma wielką świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy Student jest otwarty na dyskusję w kwestii przemian kulturowych zachodzących w rodzinach polskich i znaczenia tych przemian w zachowaniu dziedzictwa kulturowego. Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów a weryfikowane egzaminem lub kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi jak samodzielna lektura tekstów z zakresu historii kultury, problematyki ideałów wychowawczych; wykład informacyjny, prezentacja, a weryfikowane ustnym lub pisemnym egzaminem. Efekty w obszarze kompetencji społecznych osiągane są za pomocą przygotowanych w grupach prezentacji o poszczególnych problemach o w dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą dyskusji o aktualnych i historycznych problemach kultury chrześcijańskiej, a weryfikacją jest kolokwium. Końcowa ocena jest uśrednioną z ocen w obszarze wiedzy (1/3), umiejętności (1/3) i kompetencji (1/3). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Strękowski | |
Prowadzący grup: | Stanisław Strękowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aAXLIUqv90mXPHDtL6UVAP8QB5NoHNlClvgFP5gUmfkM1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7bda226c-540f-48f3-8387-1074d26bc863&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Pojęcie i rodzaje cywilizacji 2. Miejsce i rola rodziny w cywilizacji chrześcijańskiej 3. Rola rodziny w "Cywilizacji miłości" według Jana Pawła II 4. Zagrożenia cywilizacyjne dla małżeństwa i rodziny 5. Szanse cywilizacyjne dla funkcjonowania rodziny 6. Model rodziny w wybranych cywilizacjach. 7. Postawy prokreacyjne w rodzinie. 8. Rodzina jako miejsce kształtowania postaw zdrowotnych 9. Zdrowie rodziny: rodzina wobec przewlekle chorych (dzieci i starców). 10. Opieka paliatywna w rodzinie 11. Ubóstwo, Rodzina i pomoc socjalna 12. Rodzina wobec problemów uzależnień (alkoholizm, narkomania) 13. Rodzina wobec dóbr kultury 14. Rodzina w polityce społecznej państwa 15. Rodzina jako centrum formacji duchowej |
|
Literatura: |
F. Adamski, Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków 2002. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014 P. Antab, Internet a dzieci. Uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Prószyński, Warszawa 2003. -T. Buss, M. Lichodziejewska- Niemierko, Opieka paliatywna w Polsce – od idei do praktyki (również lekarza rodzinnego), "Forum Medycyny Rodzinnej" t. 2, nr 4, s. 277-285. A. Gielarowski, Tożsamość chrześcijańska wobec kultury współczesnej, „Ethos” 29 (2016), nr 3, s. 93-108 K. Jeżyna, O nową „kulturę miłości i życia”. w: Wojna – sprawiedliwa? Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2003, s. 211-225. M.A. Krąpiec, U podstaw rozumienia kultury, Dzieła XV, Lublin 1991 M.A. Krąpiec, Chrześcijaństwo – wspólne dobro Europy. Wokół kazania Jana Pawła II na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie – „O roli ludów słowiańskich w Kościele”, „Studia Teologiczno–Historyczne Śląska Opolskiego” 9 (1981), s. 5–17. - F. Koneczny, o wielości cywilizacyj, Warszawa 2002. - F. Koneczny, O ład w historii. Zastosowanie biologii w medycynie a godność osoby ludzkiej, red. T. Mazurczak, Warszawa PWN 2004. - Rozwój biologiczny człowieka, Wolański N., Warszawa PWN 2006. U źródeł tożsamości kultury europejskiej, red. T. Rakowski, Lublin 1994. W. Zuziak, Nurty etyki od starożytności do nowoczesności, Kraków 2018. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.