Małżeństwo i rodzina w Biblii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-MRB1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Małżeństwo i rodzina w Biblii |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | średnio-zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W03; NRM_W04; NRM_W15; NRM_U10; NRM_K04 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Średnio-zaawansowany Cele przedmiotu:Celem wykładu jest zapoznanie studentów z zawartymi w Biblii zagadnieniami dotyczącymi małżeństwa i rodziny. Wymagania wstępne:Przedmiotem wprowadzającym jest Wstęp ogólny do Pisma świętego. Wymagana jest też znajomość zagadnień dotyczących charakteru, czasu i okoliczności powstania Starego i Nowego Testamentu. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Godność i powołanie człowieka według Biblii 2. Cielesność człowieka w ujęciu biblijnym 3. Typy rodziny w Piśmie świętym 4. Poligamia i monogamia 5. Model małżeństwa izraelskiego 6. Narzeczeństwo w Biblii 7. Ceremonie małżeństwa 8. Sytuacja kobiety: żony, matki, wdowy 9. Dziecko w rodzinie 10. Obowiązki małżeńskie i rodzinne 11. Prawa i zwyczaje dotyczące rodziny 12. Czyny godzące w małżeństwo i rodzinę 13. Sukcesja i dziedziczenie 14. Śmierć i zwyczaje pogrzebowe 15. Teologia małżeństwa i rodziny |
Literatura: |
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71. 2. Filipiak, M., Problematyka społeczna w Biblii, Warszwa 1985, s. 102-193. 3. Najda, A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109. 4. Najda, A. J., Ciało w rozumieniu biblijnym, w: A. J. Najda (red.), Stworzeni do miłości. Wokół Jana Pawła II teologii ciała, Warszawa 2011, s. 11-22. 5. Witaszek, G. (Red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997. 6. Jelonek, T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie świętym, Kraków 2007. 7. Bartnicki, R., Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007. 8. Najda, A. J., Nauka o narzeczeństwie w Starym i Nowym Testamencie, w: Z. Struzik, Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010, s. 189-204. 9. Najda, A. J., Małżonkowie w służbie ewangelizacji w pierwotnym Kościele, w: Studia nad Rodziną 37(2015), s. 27-47. 10. Sarmiento, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002, s. 63-88. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny. EK 2 - student zna zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego. EK 3 - student ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: EK 5 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych. EK 6 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). EK 7 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii. EK 8 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych. Kompetencje: EK 9 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym. EK 10 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy. EK 11 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do kolokwium (eseju): 30 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. ocena z egzaminu; 2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia; 3. aktywny udział w zajęciach. Kryteria oceniania: Wiedza: student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego; ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny. Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii; potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych. Kompetencje społeczne: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - egzamin, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.