Polityka rodzinna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PORO2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka rodzinna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku - stacjonarne II stopnia |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atTOCPwv069Jlo7UV9hx3_j7Y_db22XsqhGVwaKkeDRw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6faca6cc-92a6-41d4-98cd-95a799527d4f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W04; NRM_W11; NRM_U01; NRM_U14; NRM_K03 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodzinnej, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Wiadomą rzeczą jest, jak wielką rolę pełni rodzina w życiu jednostki i społeczeństwa. Rodzina jest punktem wyjścia dla owocnego inwestowania w kapitał ludzki, gdyż jest podstawą dobrego społeczeństwa, integralnego rozwoju osoby ludzkiej i gospodarczego sukcesu. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. |
Pełny opis: |
Zdobycie wiedzy w zakresie podstawowych wiadomości o polityce rodzinnej. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodizny, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. Współczesne dokumenty nauki społecznej Kościoła akcentują uniwersalny i religijny charakter rodziny. Polityka państwa wobec rodziny ma mieć charakter wspomagający, pomocniczy oraz interwencyjny. Treści programowe: 1. Podstawowe informacje o polityce 2. Podstawowe informacje o rodzinie 3. Definicje polityki rodzinnej 4. Polityka rodzinna – cele i funkcje 5. Wyzwania polityki rodzinnej 6. Instrumenty polityki rodzinnej 7. Wyzwania dla polityki rodzinnej w Polsce 8. Kierunki działania w polityce rodzinnej 8.1 Zmiany sytuacji demograficznej i struktury rodziny 8.2 Poprawa kondycji finansowej rodzin 8.3 Poprawa warunków mieszkaniowych 8.4 Edukacyjne wyzwania dla rodziny 9. Seniorzy w polityce rodzinnej 10. Rola pracy socjalnej w polityce rodzinnej 11. Lokalna polityka rodzinna 12. Polityka rodzinna w latach 2007-2015 13. Polityka rodzinna w latach 2015-2020 14. Przedstawienie i omówienie programów polityki rodzinnej w latach 2015 - 2020 15. Karta Praw Rodziny |
Literatura: |
G. Firlit-Fesak, Rodziny polskie i polityka rodzinna : stan i kierunki przemian, w: Polityka społeczna red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa PWN. 2008. M. szyszka, Polityka rodzinna w Polsce w latach 1990-2004, Lublin 2008 KUL B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993. B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41. Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46. G. Becker, Znaczenie kapitału ludzkiego, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 51-57. L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326. G.-F. Dumond, Ekonomia, dobro wspólne i rodzina, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 209-225. J.-D. Lecaillon, Rodzina źródłem dobrobytu, Warszawa 2004. W. M. Murphy, Rodzina i ekonomia w nauczaniu społecznym Kościoła, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 171-189. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 - student definiuje pojęcie polityki rodzinnej i identyfikuje jej obszary badawcze. Student potrafi opisać procesy: kulturę, socjalizacje i strukturę społeczna oraz zmiany i procesy w społeczeństwie. Ponadto dokonuje operacjonalizacji problemów rodziny w kontekście polityki. EK_2 - student zna elementarna terminologie z polityki rodzinnej oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin. Posiada podstawy teorii w zakresie polityki prorodzinnej w ostatnim dwudziestoleciu. EK_3 - student posiada elementarna wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach społecznych oraz zachodzących miedzy nimi relacjach dla działań rodzinnych i prorodzinnych. Umiejętności: EK_4 - samodzielna wypowiedź studenta oraz percepcja i umiejętność zaimplementowania teorii w praktyce wykorzystując do tego celu opisy poszczególnych rządów w zakresie polityki rodzinnej. EK_5 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących funkcjonowania rodziny; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie. EK_6 - posiada umiejętność opracowywania i wdrażania polityki rodzinnej w życie społeczne i wychowawcze; potrafi oceniać życie rodziny poprzez znajomość procesów w polityce. Kompetencje społeczne EK_7 - student zastosuje uzyskana wiedzę w praktyce . Student wykazuje kreatywność w ogólnej znajomości polityki państwa w zakresie wsparcia rodziny oraz potrafi wskazać na jej blaski i cienie. EK_8 - docenia znaczenie polityki rodzinnej dla tworzenia i rozwoju funkcjonowania rodziny i odnosi zdobyta wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych związanych ze społeczeństwem. Potrafi prowadzić dyskusje w zakresie problemów związanych z rodziną. ECST 2 - udział w wykładzie 24 godzin - przygotowanie do przedmiotu, pisanie referatu/prezentacji 45 godzin - przygotowanie do kolokwium końcowego/egzaminu/testu 25 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
EFEKTY WIEDZY (1-2) metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, referat, lektura przedmiotu w zakresie omawianej teorii implikowanej oceną pracy semestralnej, uczestnictwo w dyskusji EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (3-4) metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz przygotowanie EFEKTY KOMPETENCJI (5) metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej pracy semestralnej w formie problemu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych . KRYTERIA OCENIANIA WIEDZA (EK 1-2) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi przedstawić teorii polityki rodziny, nie ma wiedzy co do jej definicji, modeli, celów, funkcji, nie potrafi przedstawić ani tez scharakteryzować problemów rodziny w demograficznym ujęciu oraz scharakteryzować tez rządów po transformacji ustrojowej, które przyczyniły się do trudności bytowania rodziny OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu zna teorie polityki rodziny, nie w pełni przyswoił wiedzę przedmiotu co do: definicji, celów, funkcji. Wykazuje ograniczony stopień charakteryzowania problemów demograficznych w rodzinie. Tylko w pewnym zakresie analizuje tezy rządów dotyczących funkcjonowania rodziny OCENA 4 (DB) – student poprawnie przedstawia teorie polityki rodziny, w pewnym stopniu (70%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi scharakteryzować, przynajmniej w znacznej części demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej OCENA 5 (BDB) – student dokładnie przedstawia teorie polityki rodziny, Właściwie (85-90%) poznał wiedzę dotyczącą zakresów deskrypcji polityki prorodzinnej. Potrafi bardzo dobrze scharakteryzować demograficzne cechy w rodzinie. Poprawnie charakteryzuje treści tez rządowych na rzecz rodziny i polityki prorodzinnej oraz odczytuje je i weryfikuje z rzeczywistością. UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4) OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodziny, nie nabył umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, nie potrafi właściwie ocenić polityki rządu na rzecz rodziny, nie posiada umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny. OCENA 3 (DST) - student w ograniczonym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodziny, nabył niekompletne umiejętności wykorzystania wiedzy do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, częściowo potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje małe umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny. OCENA 4 (DB) – student poprawnie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodziny, potrafi umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi właściwie ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, wykazuje zadowalające umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny. OCENA 5 (BDB) – student w pełni potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i ujęciami teoretycznymi z zakresu polityki rodzinyj, potrafi właściwie i odpowiedzialnie oraz umiejętnie wykorzystać wiedzę do analizy i generowania rozwiązań problemów rodziny, potrafi szczegółowo ocenić politykę rządu na rzecz rodziny, całkowicie poprawnie wykazuje umiejętności korzystania z wiedzy dla celów obrony rodziny. KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5) OCENA 2 (NDST) – student nie uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania, nie docenia roli współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie jest kompetentny do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania, w pewnym zakresie docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, nie w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. OCENA 4 (DB) – student uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania, docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, włącza się w dyskusje OCENA 5 (BDB) – student w pełni uznaje wartości rodziny i potrzeby właściwej polityki rodziny dla jej funkcjonowania,w pełni docenia rolę współpracy rodziny z odpowiednimi dykasteriami politycznymi w Państwie, w pełni zdobył właściwe kompetencje do aplikacji polityki rodzinnej w środowisku lokalnym. bardzo często angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, podejmuje dyskusje Na ocenę końcową składają się: 1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4) 2. Kolokwium ustne,lub pisemne po wyłożeniu części materiału (2 x w semestrze) 3. Przygotowanie przez studenta samodzielnej pracy zaliczeniowej na podany lub wybrany temat 4.Aktywny udział w zajęciach 5. Kolokwium końcowe (ustne lub pisemne - do wyboru studentów). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3atTOCPwv069Jlo7UV9hx3_j7Y_db22XsqhGVwaKkeDRw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=6faca6cc-92a6-41d4-98cd-95a799527d4f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodzinnej, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Wiadomą rzeczą jest, jak wielką rolę pełni rodzina w życiu jednostki i społeczeństwa. Rodzina jest punktem wyjścia dla owocnego inwestowania w kapitał ludzki, gdyż jest podstawą dobrego społeczeństwa, integralnego rozwoju osoby ludzkiej i gospodarczego sukcesu. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. |
|
Pełny opis: |
dobycie wiedzy w zakresie podstawowych wiadomości o polityce rodzinnej. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodizny, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny. Współczesne dokumenty nauki społecznej Kościoła akcentują uniwersalny i religijny charakter rodziny. Polityka państwa wobec rodziny ma mieć charakter wspomagający, pomocniczy oraz interwencyjny. Treści programowe: 1. Podstawowe informacje o polityce 2. Podstawowe informacje o rodzinie 3. Definicje polityki rodzinnej 4. Polityka rodzinna – cele i funkcje 5. Wyzwania polityki rodzinnej 6. Instrumenty polityki rodzinnej 7. Wyzwania dla polityki rodzinnej w Polsce 8. Kierunki działania w polityce rodzinnej 8.1 Zmiany sytuacji demograficznej i struktury rodziny 8.2 Poprawa kondycji finansowej rodzin 8.3 Poprawa warunków mieszkaniowych 8.4 Edukacyjne wyzwania dla rodziny 9. Seniorzy w polityce rodzinnej 10. Rola pracy socjalnej w polityce rodzinnej 11. Lokalna polityka rodzinna 12. Polityka rodzinna w latach 2007-2015 13. Polityka rodzinna w latach 2015-2020 14. Polityka rodzinna a rola kościoła 14. Przedstawienie i omówienie programów polityki rodzinnej w latach 2015 - 2020 15. Karta Praw Rodziny |
|
Literatura: |
G. Firlit-Fesak, Rodziny polskie i polityka rodzinna : stan i kierunki przemian, w: Polityka społeczna red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Warszawa PWN. 2008. M. szyszka, Polityka rodzinna w Polsce w latach 1990-2004, Lublin 2008 KUL B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993. B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41. Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46. G. Becker, Znaczenie kapitału ludzkiego, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 51-57. L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326. G.-F. Dumond, Ekonomia, dobro wspólne i rodzina, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 209-225. J.-D. Lecaillon, Rodzina źródłem dobrobytu, Warszawa 2004. W. M. Murphy, Rodzina i ekonomia w nauczaniu społecznym Kościoła, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 171-189. |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawowe inf. o rodzinie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aU3kgSYp4AYUf9JjN7N_2EZY3YZlLdr5dbZohjGPLvPk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=53372156-1f37-4970-a4cb-deda43d738ea&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami polityki rodzinnej, celami, podmiotami, przedmiotami i adresatami. Wiadomą rzeczą jest, jak wielką rolę pełni rodzina w życiu jednostki i społeczeństwa. Rodzina jest punktem wyjścia dla owocnego inwestowania w kapitał ludzki, gdyż jest podstawą dobrego społeczeństwa, integralnego rozwoju osoby ludzkiej i gospodarczego sukcesu. Celem wykładu jest prezentacja założeń polityki rodzinnej jako programu wspomagania rodziny, uwzględniający ścisłe powiązania między osobą ludzką rodziną społeczeństwem państwem. Polityka rodzinna obejmuje te działania państwa, które ukierunkowane są na dobro i rozwój rodziny.Realizacja programów plus |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Podstawowe informacje o polityce 2. Podstawowe informacje o rodzinie 3. Definicje polityki rodzinnej 4. Polityka rodzinna – cele i funkcje 4. Wyzwania polityki rodzinnej 6. Instrumenty polityki rodzinnej 7. Modele polityki rodzinnej 8. Polityka rodzinna w UE (przypadek Francja) 9 Seniorzy w polityce rodzinnej 10 Rola pracy socjalnej w polityce rodzinnej 11 Lokalna polityka rodzinna 12 Polityka rodzinna w latach 2007-2015 13 Polityka rodzinna w latach 2016 - do dzisiaj 14 Program 500+ a polityka rodzinna Działania praktyczne: Omówienie ustawy o pomocy społecznej Omówienie Karty Praw Rodziny Polityka rodzinna w latach 2000-2007 Polityka rodzinna w latach 2008-2015 Polityka rodzinna w latach 2016-2021 Polityka rodzinna w samorządzie terytorialnym – gmina Realizacja polityki mieszkaniowej Realizacja polityki zdrowia Realizacja polityki względem osób z niepełnosprawnością Realizacja polityki w zakresie opieki nad dzieckiem: adopcja, przysposobienie Realizacja polityki względem rodzin socjalnych (zagrożonych) Omówieni polityki rodzinnej w Niemczech Omówienie zasiłków i świadczeń na rzecz rodziny |
|
Wymagania wstępne: |
Literatura podstawowa: Szyszka M. , Polityka rodzinna w Polsce 1990-2004, Lublin 2008. Młyński j., Polityka społeczna wobec rodziny w Polsce w latach 1990-2015, Kraków 2016. Szczudlińska-Kanoś A., Polska polityka rodzinna w okresie przemian, Kraków 2019. Literatura uzupełniająca: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Programy i projekty: https://www.gov.pl/web/rodzina/programy-i-projekty B. Balcerzak-Paradowska, Polityka rodzinna w krajach wspólnoty Europejskiej i jej uwarunkowania, cz. I., IPiSS, Warszawa 1993. B. Balcerzak-Paradowska, Rola państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej w Polsce w okresie transformacji¸ w: D. Graniewska, Sytuacja rodzin i polityka rodzinna w Polsce. Uwarunkowania demograficzne i społeczne, RRL, IPiSS, Warszawa 2004, s. 35-41. Program polityki prorodzinnej, Pełnomocnik rządu ds. rodziny, Warszawa 1999. G. Becker, Rodzina jako podstawowa jednostka gospodarcza, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 1-2, s. 39-46. L. Dyczewski, Podstawy i postulaty polityki społecznej wobec rodziny, "Społeczeństwo" VII (1997) nr 3, s. 311-326. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Młyński | |
Prowadzący grup: | Józef Młyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.