Pierwsza pomoc przedmedyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Pierwsza pomoc przedmedyczna |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Obowiązkowe dla I roku - stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W07, NRL_W08, NRL_U15, NRL_K08 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub/i życia ludzkiego. Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Definicja, cele i zakres udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. 2. Prawne uwarunkowania udzielania pierwszej pomocy. Zasady postępowania na miejscu zdarzenia. Postępowanie z poszkodowanym. 3. Postępowanie w przypadku bólu w klatce piersiowej. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i u dzieci. 4. Zasady wstępnego zaopatrzenia ran i złamań na miejscu wypadku. 5. Pierwsza pomoc w oparzeniach i odmrożeniach. 6. Pierwsza pomoc w zatruciach. 7. Postępowanie w przypadku chorego z podejrzeniem udaru mózgu. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Buchfelder, A. Buchfelder, Podręcznik pierwszej pomocy, PZWL, Warszawa 2014 2. M. Goniewicz, Pierwsza pomoc, PZWL, Warszawa 2020 3. A. Trzcińska-Hildebrandt, Podręcznik pierwszej pomocy, Burda Publishing Polska, Wrocław 2014 4.Stępkowska JK, Cukrzyca w ciąży, Położna. Nauka i Praktyka, 2013/3(23), s.38-42. ISSN: 1898-6862. Literatura uzupełniająca: 4. Marciniak M., Szymusik I., Marciniak M., Zawadzka Z., Baranowska B., Stępkowska J. 2019. Pozytywne doświadczenie porodowe w odniesieniu do wybranych czynników związanych z przebiegiem porodu, Studia nad Rodziną, 1(51)2019, 11-24. ISSN 1429-2416 5. Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 – student posiada ogólną znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych EK 2 – student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia fizycznego, jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych; zna zasady ochrony i promocji zdrowia oraz zdrowego trybu życia Umiejętności: EK 3 – student posiada umiejętności w zakresie promocji zdrowia oraz opieki zdrowotnej nad osobami starszymi, chorymi i niepełnosprawnymi Kompetencje społeczne: EK 4 – student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do zajęć, opracowanie zadań: 10 godz. Lektura literatury przedmiotu: 5 godz. Liczba ECTS: 1 Suma godzin: 30 = 1 ECTS [1ECTS=30(25) godz.] |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi scharakteryzować budowy i funkcji i organizmu człowieka, nie zna metod oceny stanu zdrowia oraz objawów i przyczyn wybranych zaburzeń i zmian chorobowych Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu charakteryzuje budowę i funkcje organizmu człowieka, w ograniczonym stopniu zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych Ocena 4 (db) – student poprawnie charakteryzuje budowę i funkcje organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych Ocena 5 (bdb) – student dokładnie charakteryzuje budowę i funkcje organizmu człowieka, zna metody oceny stanu zdrowia oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) – student nie potrafi po rozpoznaniu sytuacji zastosować działań pomocowych i profilaktycznych, nie potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu na brak umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, ani wybrać i zastosować metod i procedur do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu potrafi po rozpoznaniu sytuacji zastosować działania pomocowe i profilaktyczne, w ograniczonym stopniu potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu niewielkie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, w ograniczonym stopniu potrafi wybrać i zastosować metody i procedury do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia Ocena 4 (db) – student potrafi poprawnie rozpoznać sytuację i zastosować działania pomocowe i profilaktyczne, potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi wybrać i zastosować metody i procedury do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia Ocena 5 (bdb) – student w pełni potrafi rozpoznać sytuację i zastosować działania pomocowe i profilaktyczne, potrafi udzielić wsparcia duchowego osobie poszkodowanej ze względu umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, w pełni potrafi wybrać i zastosować metody i procedury do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia ludzkiego w sytuacji jego zagrożenia Kompetencje społeczne: Ocena 2 (ndst) – student nie jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz nie odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz w ograniczonym stopniu odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki Ocena 4 (db) – student jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki Ocena 5 (bdb) – student w pełni jest świadomy konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny oraz odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pomocy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki. Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są: 1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanych zagadnień w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5. Kryteria oceniania prac: Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach: *Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji). *Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie). *Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach) Ocenianie w skali 1-5 gdzie: 1: brak wykonanego zadania. 2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej). 3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja). 4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja). 5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji). Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/ 2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie. Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa: 91 – 100 % - (5) 81 -90 % - (4,5) 71 -80 % - (4) 66 – 70 % - (3,5) 60 – 65 % - (3) < 60% - (2) Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład problemowy, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład problemowy, case study, praca z materiałem źródłowym Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w zajęciach, prezentacja w formie ustnej Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, case study Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Stępkowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Stępkowska | |
Strona przedmiotu: | http://e.uksw.edu.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do zajęć, opracowanie zadań: 10 godz. Lektura literatury przedmiotu: 5 godz. Liczba ECTS: 1 Suma godzin: 30 = 1 ECTS [1ECTS=30(25) godz.] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub/i życia ludzkiego. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Definicja, cele i zakres udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. 2. Prawne uwarunkowania udzielania pierwszej pomocy. Zasady postępowania na miejscu zdarzenia. Postępowanie z poszkodowanym. 3. Postępowanie w przypadku bólu w klatce piersiowej. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i u dzieci. 4. Zasady wstępnego zaopatrzenia ran i złamań na miejscu wypadku. 5. Pierwsza pomoc w oparzeniach i odmrożeniach. 6. Pierwsza pomoc w zatruciach. 7. Postępowanie w przypadku chorego z podejrzeniem udaru mózgu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Buchfelder, A. Buchfelder, Podręcznik pierwszej pomocy, PZWL, Warszawa 2014 2. M. Goniewicz, Pierwsza pomoc, PZWL, Warszawa 2020 3. A. Trzcińska-Hildebrandt, Podręcznik pierwszej pomocy, Burda Publishing Polska, Wrocław 2014 Literatura uzupełniająca: 4. Marciniak M., Szymusik I., Marciniak M., Zawadzka Z., Baranowska B., Stępkowska J. 2019. Pozytywne doświadczenie porodowe w odniesieniu do wybranych czynników związanych z przebiegiem porodu, Studia nad Rodziną, 1(51)2019, 11-24. ISSN 1429-2416 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Stępkowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Stępkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aZJDcdniaQAa8BSemmpgVaXd0HLbYtMwi_1GB_GXsaOI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8d92fac1-6ce2-46da-a7ad-21f0b2841f3d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: Udział w ćwiczeniach: 15 godz. Przygotowanie do zajęć, opracowanie zadań: 10 godz. Lektura literatury przedmiotu: 5 godz. Liczba ECTS: 1 Suma godzin: 30 = 1 ECTS [1ECTS=30(25) godz.] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub/i życia ludzkiego. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny: 1. Definicja, cele i zakres udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. 2. Prawne uwarunkowania udzielania pierwszej pomocy. Zasady postępowania na miejscu zdarzenia. Postępowanie z poszkodowanym. 3. Postępowanie w przypadku bólu w klatce piersiowej. Podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób dorosłych i u dzieci. 4. Zasady wstępnego zaopatrzenia ran i złamań na miejscu wypadku. 5. Pierwsza pomoc w oparzeniach i odmrożeniach. 6. Pierwsza pomoc w zatruciach. 7. Postępowanie w przypadku chorego z podejrzeniem udaru mózgu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Buchfelder, A. Buchfelder, Podręcznik pierwszej pomocy, PZWL, Warszawa 2014 2. M. Goniewicz, Pierwsza pomoc, PZWL, Warszawa 2020 3. A. Trzcińska-Hildebrandt, Podręcznik pierwszej pomocy, Burda Publishing Polska, Wrocław 2014 Literatura uzupełniająca: 4. Marciniak M., Szymusik I., Marciniak M., Zawadzka Z., Baranowska B., Stępkowska J. 2019. Pozytywne doświadczenie porodowe w odniesieniu do wybranych czynników związanych z przebiegiem porodu, Studia nad Rodziną, 1(51)2019, 11-24. ISSN 1429-2416 5. Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151 6. 28. Stępkowska JK, Cukrzyca w ciąży, Położna. Nauka i Praktyka, 2013/3(23), s.38-42. ISSN: 1898-6862. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.