Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NR-D-PZP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Promocja zdrowia i profilaktyka jego zaburzeń w rodzinie i społeczeństwie |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Fakultatywne na III roku - stacjonarne I stopnia Przedmioty monograficzne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRL_W06; NRL_W08; NRL_U10; NRL_K04; NRL_K06 |
Skrócony opis: |
Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o uwarunkowaniach przyczynowych, następstwach, możliwościach zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń somatycznych i psychicznych. Poznanie naukowych podstaw i praktycznych zasad promocji zdrowia i profilaktyki w rodzinie, wiedzy o zachowaniach pro i anty zdrowotnych. Zrozumienie powiązań pomiędzy polityką zdrowotną państwa, zachowaniami poszczególnych jednostek, a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę schorzeń somatycznych i psychicznych w rodzinie, szkole i miejscu pracy. |
Pełny opis: |
Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o uwarunkowaniach przyczynowych, następstwach, możliwościach zapobiegania i leczenia najczęstszych schorzeń somatycznych i psychicznych. Poznanie naukowych podstaw i praktycznych zasad promocji zdrowia i profilaktyki w rodzinie, wiedzy o zachowaniach pro i anty zdrowotnych. Zrozumienie powiązań pomiędzy polityką zdrowotną państwa, zachowaniami poszczególnych jednostek, a zdrowiem w wymiarze indywidualnym i społecznym. Nabycie umiejętności praktycznych poradnictwa ukierunkowanego na promocję zdrowia i profilaktykę schorzeń somatycznych i psychicznych w rodzinie, szkole i miejscu pracy. Treści programowe: 1.Zdrowie definicje, koncepcje, 2.Zdrowotność społeczeństw - metody badania 3.Rodzina a zdrowie systemowe ujęcie zagadnień zdrowia. 4.Czynniki ryzyka i czynniki pro zdrowotne. 5.Czynniki ryzyka i czynniki pro zdrowotne. 6.Zachowania ryzykowne anty zdrowotne. 7.Zachowania ryzykowne anty zdrowotne. 8.Profilaktyka chorób cywilizacyjnych. 9.choroby związane ze stresem i psychosomatyczne i ich profilaktyka. 10.Choroby infekcyjne i ich profilaktyka zasady higieny, szczepienia. 11.choroby w obszarach nędzy i ich profilaktyka niedożywienie, złe warunki. 12.Choroby przenoszone droga płciową. profilaktyka. 13.Szkoła i miejsce pracy a zdrowie. 14.Medycyna społeczna a zdrowie publiczne. 15.Polityka zdrowotna w Polsce i Europie standardy opieki w zdrowiu i chorobie, aspekty prawne. |
Literatura: |
T. B. Kulik, Maciej Latalski: Zdrowie Publiczne Podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu akademii medycznych. Wyd. Czelej Lublin 2002. B. T. Adamczyk Wybrane elementy socjologii Zdrowia i choroby. Wyd. UJ Kraków 2000. A. Majchrowska red. Wybrane elementy socjologii. Podręcznik dla Studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauki o zdrowiu Akademii Medycznych wyd. Czelej Lublin 2003. A. Antonovsky, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować Wyd. Fundacja IPN Warszawa 1995. Z. Chlewiński dojrzałość; osobowość, sumienie religijność, wyd. w Drodze Poznań 1991. F. Adamski Rodzina wymiar społeczno kulturowy Wyd. UJ Kraków 2002. B. de - Barbaro Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny Wyd. UJ Kraków 1997. B. de - Barbaro Pacjent w swojej rodzinie - przewodnik lekarza praktyka wyd. Sprinter PWN Warszawa 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1- student zna podstawowe pojęcia psychologiczne i medyczne z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia EK 2- student dysponuje uporządkowaną znajomością podstawowych zagadnień z promocji zdrowia Umiejętności: EK 3- student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisywaniu zagadnień z promocji zdrowia EK 4- student potrafi dobrać bazę teoretyczną dla wyjaśnienia zagadnień promocji zdrowia EK 5- student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru promocji zdrowia, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać Kompetencje: EK 6- student potrafi zaplanować i realizować pracę własną celem realizacji psychologicznego zadania badawczego z obszaru promocji zdrowia EK 7- student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedz, bierze aktywny udział w proponowanych ćwiczeniach Opis ECTS Godziny kontaktowe wykładu - 30 godzin Przygotowanie się do zajęć, zaznajomić z lekturami - 25 godzin Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 godzin Przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza: Ocena 2 (ndst) - student nie zna podstawowych pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z obszaru promocji i profilaktyki zdrowia; potrafi dokładnie wyjaśnić relacje psychika-zachowanie- zdrowie i choroba. Umiejętności: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać tekstu z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować tekst z zakresu promocji zdrowia (referat tematyczny). Kompetencje: Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z promocji i profilaktyki zdrowia, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach. Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia. Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie promocji i profilaktyki zdrowia, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.