Facylitacja - grupowe rozwiązywanie problemów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-FGRP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Facylitacja - grupowe rozwiązywanie problemów |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | NRM_W01, NRM_W02, NRM_04, NRM_W10, NRM_W12, NRM_W20, NRM_U02, NRM_U07, NRM_U11, NRM_K01, NRM_K06, NRM_K09 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć: • Efektywna komunikacja • Procesy grupowe, specyfika pracy z grupą, zarządzania zadaniami • Facylitacja - Model Grupowy Iceberg. • Zadanie i Proces - główne narzędzia facylitacji. • Modele, narzędzia i techniki pracy grupowej. • Najważniejsze role w Procesie: Lider Zadania, Facylitator, Trójkąt facylitacji. • Różne typy osobowości w czasie Procesu grupowego - jak pogodzić. • Dopasowanie modelu do potrzeb danej grupy. • Zastosowanie procesu - ćwiczenia. • Prezentacja wybranego modelu pracy grupowej na forum. Prezentacja wybranego modelu pracy grupowej na forum - praca zaliczeniowa. Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych. |
Literatura: |
Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006 R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180 Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35 Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143 Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia się NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania NRM_W02 posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń NRM_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu Efekty uczenia się NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe NRM_U07 potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji Efekty uczenia się NRM_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego) NRM_K06 potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego Wiedza: Student potrafi nazywać ważne dla zagadnienia pojęcia, wyjaśnić ich znaczenie dla procesu grupowego, wytłumaczyć je uczestnikom procesu grupowego. Umiejętności: Student dobiera narzędzia, do przeprowadzenia procesu grupowego, projektuje spotkanie grupowe, przewiduje możliwe trudności i przygotowuje możliwe rozwiązania. Kompetencje: Student przeprowadza proces grupowy zgodnie z założeniami operując elastycznie narzędziami dla potrzeb danej grupy. ECTS: Uczestnictwo w zajęciach: 18 godzin Przygotowanie do zajęć: 12 godzin Literatura przedmiotu: 30 godzin Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 20 godzin Konsultacje: 10 godzin SUMA godzin: 90 (90:30=3) LICZBA ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia wymagane jest: - obecność (1 nb, pozostałe 0,5 oceny obniżonej od końcowej) - aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (może podwyższyć ocenę maksymalnie o 1 ocenę) - Przesyłanie zadań, które zostaną zadane w trakcie zajęć (30%) - Prezentacja (30 %) - Kolokwium – ( 40 %) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aBOZeS9fQtdNi7eiEi-9XUy6MYEj4G5GlGPAAvaq50Sk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e81a2d1c-5411-4ba2-bd50-0ac8e2df4bca&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych. |
|
Literatura: |
Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006 R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180 Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35 Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143 Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wiedzą dotyczącą tego, Jak przygotować spotkanie, jak można zarządzać procesem grupowym. Zwrócenie uwagi studentów na to, żeby proponowany proces pracy z grupą odpowiadał potrzebom uczestników, realizował cel grupy, uwzględniał preferencje osobowościowe uczestników do pracy w grupie, i jaka jest tu rola Facylitatora. Zajęcia omawiają także proces facylitacji, jako proces grupowy wg T. Manna - Model Grupowy Iceberg. |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych. |
|
Literatura: |
Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006 R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180 Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35 Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143 Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.