Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nieletni i kurator w systemie prawnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-NKSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nieletni i kurator w systemie prawnym
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy: Przedmioty dla I roku - niestacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W01, NRM_W16, NRM_U01, NRM_U12, NRM_K03, NRM_K09


Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu metodologii pracy kuratora rodzinnego oraz charakterystyki prawnej osoby nieletniej.

Pełny opis:

1. Zakres regulacyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich.

2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich.

3. Przesłanki zastosowania ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.

4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich.

5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich

6. Kurator sądowy w systemie prawnym

7. Zadania kuratorów rodzinnych,

8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).

9. Kuratorzy społeczni

10. Samorząd kuratorski

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

- Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy

z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

- Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych

- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Literatura uzupełniająca:

- V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013;

- Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Ek 1 student zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego

Ek 2 student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego

Umiejętności:

Ek 3 student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych

Ek 4 student posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie; rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy

Kompetencje społeczne:

Ek 5 student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny

Ek 6 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego

ECTS:

udział w wykładach: 18 godz.

przygotowanie do kolokwium pisemnego: 10 godz.

lektura literatury przedmiotu: 22 godz.

Suma godzin: 50 [50/30(25) godz. = 2 ECTS]

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

Efekty wiedzy (EK 1-2):

metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu

weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział

Efekty umiejętności (EK 3-4):

metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem

weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów

Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):

metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów

weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna

Kryteria oceniania:

Do zaliczenia wykładu wymagane jest:

1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;

2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium.

Zaliczenie przedmiotu na ocenę.

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.

Ocena 3 (dst) student w ograniczonym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.

Ocena 4 (db) student zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, ma uporządkowaną wiedzę prawą o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.

Ocena 5 (bdb) student w pełnym stopniu zna rozszerzoną terminologię używaną w stosunku do osób nieletnich wykorzystywaną w pracy kuratora rodzinnego, ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach pomocowych, w szczególności pracy kuratora rodzinnego.

Umiejętności:

Ocena 2 (ndst) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, nie posiada pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.

Ocena 3 (dst) student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu kurateli oraz dotyczącej osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, nie posiada w pełni pogłębionej umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.

Ocena 4 (db) student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, posiada pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.

Ocena 5 (bdb) student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu kurateli oraz dotyczącą osób nieletnich w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich, rodzinnych, wychowawczych, posiada w pełni pogłębioną umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie oraz rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, którą realizuje kurator sądowy.

Kompetencje społeczne:

Ocena 2 (ndst) student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.

Ocena 3 (dst) student nie docenia w pełnym zakresie znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, nie jest przygotowany w pełni do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.

Ocena 4 (db) student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.

Ocena 5 (bdb) student docenia w pełnym zakresie znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny, jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, w szczególności kuratora społecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Czekalski
Prowadzący grup: Piotr Czekalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu metodologii pracy kuratora rodzinnego oraz charakterystyki prawnej osoby nieletniej.

Pełny opis:

acyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich.

2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich.

3. Przesłanki zastosowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich.

5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich

6. Kurator sądowy w systemie prawnym

7. Zadania kuratorów rodzinnych,

8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).

9. Kuratorzy społeczni

10. Samorząd kuratorski

Literatura:

Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

- Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy

z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do fukcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

- Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich

Literatura uzupełniająca:

- V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Czekalski
Prowadzący grup: Piotr Czekalski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu metodologii pracy kuratora rodzinnego oraz charakterystyki prawnej osoby nieletniej.

Pełny opis:

acyjny i ogólna charakterystyka systemu postępowania w sprawie nieletnich.

2. System środków prawnych przewidzianych do stosowania w sprawach nieletnich.

3. Przesłanki zastosowania ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich.

4. Środki zapobiegawcze stosowane w wobec nieletnich.

5. Postępowanie przed sądem rodzinnym w sprawach nieletnich

6. Kurator sądowy w systemie prawnym

7. Zadania kuratorów rodzinnych,

8. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).

9. Kuratorzy społeczni

10. Samorząd kuratorski

Literatura:

Jedynak T., Stasiak K. (red.) (2010) Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa: LexisNexis

- Porembska M. (2012) Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy

z dzieckiem, młodzieżą, rodziną, w: Marzec-Holka K., Bilska E., Głowi T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności. Warszawa: Wydawnictwo APS

- Ustawa z 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych

- Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich

Literatura uzupełniająca:

- V. Konarska – Wrzosek, Prawny system postępowania z nieletnimi w Polsce; Warszawa 2013;

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)