Pomoc w problemach wychowawczych i zaburzeniach więzi z dziećmi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WSR-NRN-2-PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc w problemach wychowawczych i zaburzeniach więzi z dziećmi |
Jednostka: | Wydział Studiów Nad Rodziną |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształceniaNRL_W06, NRL_W10, NRL_W12, NRL_U01, NRL_U02, NRL_U06, NRL_U08, NRL_U11, NRL_K01, NRL_K06 |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstawowych teoretycznych, jak i praktycznych aspektów problematyki zaburzeń więzi u dzieci oraz związanych z nimi trudności wychowawczych. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Teoria przywiązania - główni teoretycy i pojęcia. 2. Obraz kliniczny i kryteria diagnostyczne 3. Attachment parenthood jako realizacja attachment theory w praktyce. 4. Trauma w bliskich relacjach 5. Problemy wychowawcze jako reakcja na stres. 6. Rodzicielstwo bliskości - główne filary. 7. Pomoc w problemach wychowawczych - jak kochać i wymagać? 8. Rola profesjonalistów w kształtowaniu ufnego stylu przywiązania |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bowlby, J. (2016). Przywiązanie. Wyd. PWN Iniewicz, G. (2008). Zaburzenia emocjonalne u dzieci i młodzieży z perspektywy teorii przywiązania, „Psychiatria Polska”, 5. Krzywicka L., Typ przywiązania i jego konsekwencje dla rozwoju dziecka, Dziecko z Zespołem Zaburzenia Więzi, Konferencja „Dziecko z Zespołem Zaburzenia Więzi”, Szczecin, 2008. Literatura uzupełniająca: Senator, D. (2005). Wczesnodziecięca trauma relacyjna. Nowiny Psychologiczne, 1, s 5-24. Senator, D. (2005). Neurofizjologiczne mechanizmy wczesnodziecięcej traumy relacyjnej, 2, s. 51-66. Senator, D. (2004). Więź w triadzie matka-ojciec-dziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka. Psychologia Rozwojowa – Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci i rodziców, tom 9, nr 2, str. 11-16. Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania. Tryjarska, B. (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty Wiedza: student ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, zwłaszcza rozwoju więzi; ma podstawową wiedzę na temat teorii przywiązania (attachment theory) oraz teorii wychowania opartych o tę teorię (attachment parenthood) Efekty Umiejętności: student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu teorii przywiązania w celu rozpoznawania problemów wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu sytuacji rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe; Efekty Kompetencje: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie ECTS: udział w zajęciach - 18 przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 30 konsultacje - 5 przygotowanie do zaliczenia - 25 SUMA GODZIN 78 LICZBA ECTS - 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących teorii przywiązania, zna różne podejścia w zakresie teorii wychowania opartych o teorię przywiązania, potrafi krytycznie je przeanalizować, potrafi przeanalizować zależności dotyczące uwarunkowań bezpiecznej więzi. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie. - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę teorii przywiązania, zna różne podejścia w zakresie psychologii więzi, potrafi wskazać istotne uwarunkowania bezpiecznej więzi potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie. - na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać istotne uwarunkowania bezpiecznej więzi i rodzicielstwa opartego o teorię przywiązania oraz potrafi je omówić. - na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest teoria przywiązania, nie potrafi wskazać uwarunkowań bezpiecznej więzi, nie zna teorii wychowawczych opartych o teorię przywiązania. Ocena końcowa to ocena z testu końcowego Metody: Efekty wiedzy metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja Efekty umiejętności metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja weryfikacja - prezentacja multimedialna, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych : metody dydaktyczne – dyskusja weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Czyżkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Czyżkowska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abc69ac08284a4b28a7fc02955457d6ce%40thread.tacv2/conversations?groupId=a26fb211-5df5-4189-9c58-49d90f109d9c&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Posiadanie dzieci jest zarówno źródłem ogromnej radości jak i silnego stresu. Postaramy się w ramach tych zajęć ująć ogromny wachlarz problemów wychowawczych w pewne ramy kilku teorii psychologicznych opartych o zagadnienie przywiązania. Jednocześnie celem zajęć jest przedstawienie praktycznych sposobów pomocy rodzinom zgłaszającym problemy wychowawcze. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Teoria przywiązania - główni teoretycy i pojęcia. 2. Attachment parenthood jako realizacja attachment theory w praktyce. 3. Rodzicielstwo bliskości - główne filary. 4. Problemy wychowawcze jako reakcja na stres. 5. Teoria samo-regulacji - podstawowe założenia. 6. Pozytywna dyscyplina - podstawowe założenia. 7. Pozytywna dyscyplina - materiały i pomoce do pracy z rodziną. |
|
Literatura: |
Cassidy, J., Shaver, P.R. (2008). Handbook of attachment. Theory, research and clinical applications. New York, London: The Guilford Press. Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind. Juul, J. (2011). Twoje kompetentne dziecko. Wyd. MiND. Juul, J. (2011). Nie z miłości. Wyd. MiND. Kohn, L.J. (2012). Rodzicielstwo przez zabawę. Wyd. Mamania. Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind. Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind. Senator, D. (2005). Wczesnodziecięca trauma relacyjna. Nowiny Psychologiczne, 1, s 5-24. Senator, D. (2005). Neurofizjologiczne mechanizmy wczesnodziecięcej traumy relacyjnej, 2, s. 51-66. Senator, D. (2004). Więź emocjonalna – poszukiwanie siebie w relacji z drugą osobą. W: T. Karczmarek i G. Kmita (red.) Wczesna interwencja – miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną, str. 15-30, Warszawa: Emu. Senator, D. (2004). Więź w triadzie matka-ojciec-dziecko jako matryca rozwoju psychicznego dziecka. Psychologia Rozwojowa – Rodzina jako środowisko rozwoju dzieci i rodziców, tom 9, nr 2, str. 11-16. Shanker, S. (2016). Self-Reg: jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości. Wyd. Mamania. Tryjarska, B. (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Stein, A. (2019). Dziecko z bliska. Wyd. Mamania. |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Grabowski | |
Prowadzący grup: | Adam Grabowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS: udział w zajęciach - 18 przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 30 konsultacje - 5 przygotowanie do zaliczenia - 25 SUMA GODZIN 78 LICZBA ECTS - 3 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.