Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia bioetyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WSR-NRN-2-WZB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane zagadnienia bioetyczne
Jednostka: Wydział Studiów Nad Rodziną
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o rodzinie

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

NRM_W09

NRM_W03

NRM_U05

NRM_U10

NRM_K02

Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw etyki katolickiej.

Rozumienie podstawowych terminów etycznych.

Skrócony opis:

Wykład porusza podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych (bezpośrednich lub pośrednich) ingerencji w życie osoby ludzkiej, kiedy jest ono u tzw. schyłku. Chodzi m.in. o takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp. Zdobyta wiedza powinna posłużyć budowaniu świadomości społecznej, w kontekście ochrony życia ludzkiego, piastowanego w ramach relacji rodzinnych, a konkretnie w procesie legitymizacji uprawnień i obowiązków (rozumianych w duchu tradycji katolickiej). Ma to pomóc w zdobyciu kompetencji społecznych, cechujących się świadomością potrzeby ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do sposobu realizowanych (w medycynie lub na innych polach życia społecznego), ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

Pełny opis:

Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Wiedza zdobyta na tym polu powinna posłużyć w pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej. Ma to pomóc w zdobyciu adekwatnych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych, w medycynie lub na innych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

TREŚCI:

1. Tematyka śmierci i umierania a banalizacja śmierci (perspektywa bioetyczna).

2. Etapy (dobrego i złego etycznie) umierania a reasumpcja życia.

3. Bioetyka śmierci klinicznej a powrót do życia: symptomy NDE.

4. Śmierć mózgowa a kryteria jej ustalania (def. harwardzka śmierci -

(niektóre bioetyczne wątpliwości).

5. Zło etyczno-ontologiczne śmierć przez eutanazję: czynną i bierną.

6. Hospicjum i ich sens (potrzeba) dla osoby umierającej i społeczeństwa.

7. Zło eugeniki jako nowej kultury umierania (lub zabijania).

8. Obrona życia w śpiączce (jako etyczne zadanie człowieka),

resuscytacja a zasady rezygnacji z uporczywej terapii.

Reasumpcja tematów. Kolokwium.

Literatura:

1. T. Ślipko. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2021.

2. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.

3.. Bioetyka, red. W. Chańska - J. Różyńska, Warszawa 2013.

4. S. Biały, Wybrane zagadnienia z bioetyki, "Episteme" 55 (2006).

5. G. Górny, Zbrodnia i medycyna, Kraków 2020.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. E. Kowalski. Człowiek i bioetyka, Kraków 2015.

8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

10. C. Guerreschi, Nowe uzależnienia, Kraków 2010.

UZUPEŁNIAJĄCA:

11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009.

12. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

NRM_W09: Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.

NRM_W03: Ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.

Umiejętności:

NRM_05: Absolwent - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.

NRM_U10: Posiada umiejętność rozumienia znaczenia wpływu czynników kulturowych na życie małżeńsko-rodzinne; rozumienia sakralnego i teologicznego wymiaru małżeństwa i rodziny.

Kompetencje:

NRM_K02: Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.

ECTS: 2.

15 godzin: czynny udział w zajęciach (online) - 1/2. p.

15 godzin: przygotowanie i publikacja eseju na MOODLE. - 1/2 p.

25 godzin: przygotowanie się do kolokwium (online) - 1. p.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

METODY FORMALNE:

1. Dialog i dyskusja dydaktyczna.

2. Informacja zwrotna.

3. Lektura esejów.

4. Kolokwium (na koniec semestru).

KRYTERIUM I MEDODY MERYTORYCZNE:

Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się na kolokwium konieczną (określoną w efektach kształcenia) wiedzą, prezentuje umiejętności i kompetencje (opublikował dobrze sformatowany i spersonalizowany esej na MOODLE.

Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o dużo wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.

Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom jest bardzo dobry. Nadto student potrafi obronić (adekwatnie uzasadnić) swoje stanowisko w dyskusji.

KRYTERIA PROCENTOWE OCENY KOŃCOWEJ:

Do 30% - aktywna obecność na wykładzie (online).

Do 30% - opublikowanie eseju na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna).

Do 40% - wykazanie się na kolokwium adekwatnym poziomem merytorycznej wiedzy (online).

Minimum do zaliczenia przedmiotu - 65% itp.

PRZELICZENIA:

90-100 - b. dobry, 81-89 - dobry (plus), 70-80 - dostateczny (plus), 65-69 - dostateczny..

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

12 godzin wykładowych - 1/2 punktu

15 godzin - przygotowanie i publikacja eseju - 1/2 punkt.

25 godzin przygotowanie się do kolokwium - 1 punkt


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład porusza podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych (bezpośrednich lub pośrednich) ingerencji w życie osoby ludzkiej, kiedy jest ono u tzw. schyłku. Chodzi m.in. o takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp. Zdobyta wiedza powinna posłużyć budowaniu świadomości społecznej, w kontekście ochrony życia ludzkiego, piastowanego w ramach relacji rodzinnych, a konkretnie w procesie legitymizacji uprawnień i obowiązków (rozumianych w duchu tradycji katolickiej). Ma to pomóc w zdobyciu kompetencji społecznych, cechujących się świadomością potrzeby ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do sposobu realizowanych (w medycynie lub na innych polach życia społecznego), ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

Pełny opis:

Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Wiedza zdobyta na tym polu powinna posłużyć w pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej. Ma to pomóc w zdobyciu adekwatnych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych, w medycynie lub na innych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

TREŚCI:

1. Tematyka śmierci i umierania a banalizacja śmierci

w perspektywie dobra i zła (opcja personalistyczna).

2. Bioetyka etapów umierania a reasumpcja życia.

3. Śmierć kliniczna a powrót do życia: symptomy NDE.

4. Bioetyka śmierci mózgowej a kryteria jej ustalania (def. harwardzka śmierci).

5. Zło etyczne śmierć przez eutanazję: czynną i bierną.

6. Hospicja i ich sens (potrzeba) dla osoby umierającej i społeczeństwa.

7. Zło eugeniki jako nowej ideologii umierania (lub zabijania).

8. Obrona życia w śpiączce jako podstawowego i niezbywalnego dobra człowieka: (resuscytacja a zasady rezygnacji z uporczywej terapii).

Reasumpcja tematów. Kolokwium.

Literatura:

1. T. Ślipko. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2021.

2. Bioetyka, red. W. Chańska - J. Różyńska, Warszawa 2013.

3. S. Biały, The problem of the definition of abortion in Polish literature and reception of church teaching in this regard, "Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio", 2022, vol. 49, nr 1, s.142-150. DOI:10.34766/fetr.v49i1.788.

4. G. Górny, Zbrodnia i medycyna, Kraków 2020.

5. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. E. Kowalski. Człowiek i bioetyka, Kraków 2015.

8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

UZUPEŁNIAJĄCA:

11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009.

12. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisław Biały
Prowadzący grup: Stanisław Biały
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

1/2 p. 14 godz. zajęcia

1/2 p. 14 godz. publikacja eseju

1/2 p. 14 godz. lektury

1/2 p. 14 godz. przygotowanie się do kolokwium ustnego końcowego

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Wykład porusza podstawowe zagadnienia z zakresu etycznej oceny biotechnologicznych (bezpośrednich lub pośrednich) ingerencji w życie osoby ludzkiej, kiedy jest ono u tzw. schyłku. Chodzi m.in. o takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, bezpieczeństwo żywieniowe, odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp. Zdobyta wiedza powinna posłużyć budowaniu świadomości społecznej, w kontekście ochrony życia ludzkiego, piastowanego w ramach relacji rodzinnych, a konkretnie w procesie legitymizacji uprawnień i obowiązków (rozumianych w duchu tradycji katolickiej). Ma to pomóc w zdobyciu kompetencji społecznych, cechujących się świadomością potrzeby ustawicznego pogłębiania etycznych uzasadnień, co do sposobu realizowanych (w medycynie lub na innych polach życia społecznego), ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

Pełny opis:

Wykład jest kontynuacją zajęć (licencjat) prowadzonych pod tytułem: podstawy bioetyki. Tym razem są poruszane wybrane zagadnienia z zakresu etycznej (w szczególności katolickiej) oceny biotechnologicznych ingerencji w życie osoby ludzkiej (bezpośrednich lub pośrednich), w szczególności kiedy jest ono u tzw. schyłku, to znaczy gdy jest chore, cierpiące i zmierza ku śmierci. Chodzi m.in. o odpowiedź na pytanie, czy to, co jest technologicznie możliwe, jest także dozwolone pod względem etycznym, gdy pojawiają się takie zagadnienia jak: pojęcie śmierci i umierania, eutanazja, śmierć kliniczna, śpiączka, starzenie się człowieka i społeczeństwa, ale także: bezpieczeństwo żywieniowe. odpowiedzialność za zdrowie człowieka itp.

Wiedza zdobyta na tym polu powinna posłużyć w pracy na rzecz dobra społecznego, zabezpieczanego przede wszystkim w obrębie takiej wspólnoty jak rodzina, a konkretnie w procesie społecznego, demokratycznego uzasadniania ochrony jej godności i uprawnień, rozumianych w duchu tradycji katolickiej. Ma to pomóc w zdobyciu adekwatnych kompetencji społecznych. Chodzi m.in. o świadomość potrzeby posiadania i ustawicznego pogłębiania etycznych (normatywnych) uzasadnień, co do realizowanych, w medycynie lub na innych polach życia społecznego, ingerencji biotechnologicznych i cywilno-prawnych w życie człowieka.

TREŚCI:

1. Tematyka śmierci i umierania a banalizacja śmierci

w perspektywie dobra i zła (opcja personalistyczna).

2. Bioetyka etapów umierania a reasumpcja życia.

3. Śmierć kliniczna a powrót do życia: symptomy NDE.

4. Bioetyka śmierci mózgowej a kryteria jej ustalania (def. harwardzka śmierci).

5. Zło etyczne śmierć przez eutanazję: czynną i bierną.

6. Hospicja i ich sens (potrzeba) dla osoby umierającej i społeczeństwa.

7. Obrona życia w śpiączce jako podstawowego i niezbywalnego dobra człowieka: (resuscytacja a zasady rezygnacji z uporczywej terapii).

Reasumpcja tematów. Kolokwium.

Literatura:

1. T. Ślipko. Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2021.

2. S. Biały, The problem of the definition of abortion in Polish literature and reception of church teaching in this regard, "Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio", 2022, vol. 49, nr 1, s.142-150. DOI:10.34766/fetr.v49i1.788.

3. G. Górny, Zbrodnia i medycyna, Kraków 2020.

4. Życie w śpiączce, red. J. Mirończuk - A. Kwiatkowska, Toruń 2013.

6. Żyć godnie w zmieniającym się świecie, red. Z. Sareło, Ząbki 2004.

7. E. Kowalski. Człowiek i bioetyka, Kraków 2015.

8. E. Kowalski, Osoba i bioetyka, Kraków 2009.

9. W. Bołoz, Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.

UZUPEŁNIAJĄCA:

11. M. Grzymkowska, Standardy bioetyczne w prawie europejskim, Warszawa 2009.

12. I. Mroczkowski, Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka, Płock 2012.

Wymagania wstępne:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aHNPeSsVTAj2FaI1SqhxpAVXAYFIgNpoRcrqg9Zb2Y4s1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3e051b5-e215-40a1-b348-c81466dd0aa3&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)