Apologia i dziennikarstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-A |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Apologia i dziennikarstwo |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_U02; DL_U03; DL_U07; DL_U21; DL_K01 |
Skrócony opis: |
Oryginalne, nieznane na wydziałach dziennikarstwa na innych uniwersytetach zajęcia, dotyczące współczesnej apologii dziennikarskiej i zmierzające do pogłębienia u studentów znajomości podstawowych wartości, na których została ufundowana kultura euroatlantycka, uformowania zdolności prowadzenia debat i polemik oraz wskazania możliwości zastosowania tych zdolności w edukacji i praktyce medialno-dziennikarskiej. W ramach pracy śródsemestralnej studenci zapoznają się ze wskazaną przez wykładowcę literaturą, by samodzielnie określić w niej najważniejsze elementy apologii dziennikarskiej. Materiał ten jest konieczny na egzaminie. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów poznaje się: 1. europejską tradycję apologijną (od zarania po dzień dzisiejszy); 2. genezę i rozwój „nowej apologii”, kształtującej się po roku ’68 w różnych obszarach dziennikarstwa (prekursor: G.K. Chesterton, a dalej: André Frossard, Vittorio Messori, George Weigel, Oriana Fallaci i in.); 3. 4. cechy apologii dziennikarskiej (podstawowa – „apologia w dialogu”); 4. główne obszary zainteresowań „nowej apologii” (dialektyka oświecenia, postmodernizm, polityczna poprawność, sekularystyczny feminizm oraz atak na małżeństwo i rodzinę, apologia i dialog wobec: judaizmu, islamu, hinduizmu i buddyzm, pluralizm kulturowo-religijny [de iure i de facto]). Każdemu wykładowi towarzyszy pokaz multimedialny. Z pomocą technik takich, jak debata, wspólne dyskutowanie trafności używanych przez wybranych dziennikarzy argumentów, prezentacja napisanych przez studentów recenzji tekstów apolgijnych, uczestnicy zajęć uczą się zajmowania i obrony własnego stanowiska, przedstawiania własnych rozwiązań i ich stosowania w praktyce medialnej. |
Literatura: |
H. Seweryniak, Apologia i dziennikarstwo, Warszawa 2019. P. Artemiuk, Renesans apologii, Płock 2016. H. Seweryniak, K. Sitkowska, Współczesne konteksty kultury medialnej, w: Media w duszpasterstwie, M. Przybysz, T. Wielebski (red.), Warszawa 2014, ss. 15-41. G.K. Chesterton, Obrona rozumu, Warszawa 2014. M. Kacprzak, Pułapki poprawności politycznej, Radzymin 2012. Powracanie apologii, M. Skierkowski (red.), Płock 2013. G. Weigel, Katedra i sześcian, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS - tzufee7 |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 (DL_U02 DL_U03 DL_U07) Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć z zakresu apologii, nie zna jej historii ani współczesnej apologii dziennikarskiej, nie posiadł wiedzy na temat ambiwalencji nowożytności, nie zna współczesnych nurtów ideologicznych; nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością i ich definiować. Dst (3): zna tylko kluczowe pojęcia, potrafi jedynie wymieniać najważniejsze nazwiska z zakresu współczesnej apologii dziennikarskiej, a także ogólnie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością. Nakład pracy studenta/studentki: 45 - udział w wykładzie 10 - przygotowanie egzaminu 5 - samodzielne lektury i praca pisemna 60 godz. - razem Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu apologii, zna jej historię i współczesną apologię dziennikarską, „chwyta” ambiwalencje nowożytności, zna wycinkowo współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością, definiować je i przedstawiać. Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu apologii, zna biegle jej historię, posiadł świetną orientację we współczesnej apologii dziennikarskiej, rozumie i szeroko omawia ambiwalencje nowożytności, zna współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością, definiować je i szeroko przedstawiać, wyciągając ciekawe wnioski ze swojej wiedzy. EK nr 2 (DL_U21; DL_K01): Ndst. (2) - student nie wykazywał się pogłębieniem wiadomości podczas otwierającego każdorazowe zajęcia podsumowania dotychczasowych wykładów; nie rozpoznawał prezentowanych na poprzednim wykładzie obrazów ani wykresów; nie zabierał głosu w prowadzonych na zajęciach debatach; nie przygotował recenzji lub innej formy pracy pisemnej; nie wypełnił w dostatecznym stopniu testu końcowego. Dst (3): wykazywał się miernym zaangażowaniem; jego recenzja była na słabym, choć wystarczającym poziomie; test końcowy wypełnił w 50%. Db (4): potrafił żywo dyskutować, rozpoznawał prezentowane na wykładach obrazy i wykresy i właściwie je interpretował; bronił swojego stanowiska i /lub napisał solidną recenzję bądź inną pracę; wypełnił test końcowy w 51-89%; Bdb (5): potrafił świetnie dyskutować i bronić swojego stanowiska; napisał rzetelną recenzję lub inną pracę; wypełnił test końcowy w 90-100%; wykazywał przy tym świadomość konieczności ciągłego rozwijania się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Kloch | |
Prowadzący grup: | Józef Kloch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
W trakcie trwania semestru - prace śródsemestralne wliczane do końcowej oceny zaliczenia-w formie testu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Kloch | |
Prowadzący grup: | Józef Kloch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Część druga wykładów „Apologia i dziennikarstwo” jest kontynuacją zagadnień związanych z analizami związanymi z okresem od oświecenia po transhumanizm i obejmuje następujące tematy: kultura telewizji i internetu (apologia); w obliczu postmodernizmu; polityczna poprawność; apologia wobec sekularystycznego feminizmu oraz współczesnego ataku na życie ludzkie, małżeństwo i rodzinę; transhumanizm oraz tematyki dotyczącej apologii i świata religii: wobec judaizmu, islamu; apologia wobec sekularyzacji i jej owocu – sekularyzmu; przemian religijności: „rozlewanie się sacrum” – ideologia „multikulturalizmu”. Całość zamyka refleksja nt. apologii i jej przyszłości. |
|
Wymagania wstępne: |
Kod zespołu sem. II: r6fd2jv |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.