Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Apologia i dziennikarstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-A
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Apologia i dziennikarstwo
Jednostka: Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki o komunikacji społecznej i mediach

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_U02; DL_U03; DL_U07; DL_U21; DL_K01

Skrócony opis:

Oryginalne, nieznane na wydziałach dziennikarstwa na innych uniwersytetach zajęcia, dotyczące współczesnej apologii dziennikarskiej i zmierzające do pogłębienia u studentów znajomości podstawowych wartości, na których została ufundowana kultura euroatlantycka, uformowania zdolności prowadzenia debat i polemik oraz wskazania możliwości zastosowania tych zdolności w edukacji i praktyce medialno-dziennikarskiej.

W ramach pracy śródsemestralnej studenci zapoznają się ze wskazaną przez wykładowcę literaturą, by samodzielnie określić w niej najważniejsze elementy apologii dziennikarskiej. Materiał ten jest konieczny na egzaminie.

Pełny opis:

W ramach wykładów poznaje się: 1. europejską tradycję apologijną (od zarania po dzień dzisiejszy); 2. genezę i rozwój „nowej apologii”, kształtującej się po roku ’68 w różnych obszarach dziennikarstwa (prekursor: G.K. Chesterton, a dalej: André Frossard, Vittorio Messori, George Weigel, Oriana Fallaci i in.); 3. 4. cechy apologii dziennikarskiej (podstawowa – „apologia w dialogu”); 4. główne obszary zainteresowań „nowej apologii” (dialektyka oświecenia, postmodernizm, polityczna poprawność, sekularystyczny feminizm oraz atak na małżeństwo i rodzinę, apologia i dialog wobec: judaizmu, islamu, hinduizmu i buddyzm, pluralizm kulturowo-religijny [de iure i de facto]). Każdemu wykładowi towarzyszy pokaz multimedialny. Z pomocą technik takich, jak debata, wspólne dyskutowanie trafności używanych przez wybranych dziennikarzy argumentów, prezentacja napisanych przez studentów recenzji tekstów apolgijnych, uczestnicy zajęć uczą się zajmowania i obrony własnego stanowiska, przedstawiania własnych rozwiązań i ich stosowania w praktyce medialnej.

Literatura:

H. Seweryniak, Apologia i dziennikarstwo, Warszawa 2019.

P. Artemiuk, Renesans apologii, Płock 2016.

H. Seweryniak, K. Sitkowska, Współczesne konteksty kultury medialnej, w: Media w duszpasterstwie, M. Przybysz, T. Wielebski (red.), Warszawa 2014, ss. 15-41.

G.K. Chesterton, Obrona rozumu, Warszawa 2014.

M. Kacprzak, Pułapki poprawności politycznej, Radzymin 2012.

Powracanie apologii, M. Skierkowski (red.), Płock 2013.

G. Weigel, Katedra i sześcian, Warszawa 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS - tzufee7

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 (DL_U02 DL_U03 DL_U07)

Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć z zakresu apologii, nie zna jej historii ani współczesnej apologii dziennikarskiej, nie posiadł wiedzy na temat ambiwalencji nowożytności, nie zna współczesnych nurtów ideologicznych; nie umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością i ich definiować.

Dst (3): zna tylko kluczowe pojęcia, potrafi jedynie wymieniać najważniejsze nazwiska z zakresu współczesnej apologii dziennikarskiej, a także ogólnie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością.

Nakład pracy studenta/studentki:

45 - udział w wykładzie

10 - przygotowanie egzaminu

5 - samodzielne lektury i praca pisemna

60 godz. - razem

Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu apologii, zna jej historię i współczesną apologię dziennikarską, „chwyta” ambiwalencje nowożytności, zna wycinkowo współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością, definiować je i przedstawiać.

Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia z zakresu apologii, zna biegle jej historię, posiadł świetną orientację we współczesnej apologii dziennikarskiej, rozumie i szeroko omawia ambiwalencje nowożytności, zna współczesne nurty ideologiczne; umie rozróżniać pomiędzy przedstawianymi na wykładzie procesami i pojęciami, związanymi ze współczesnością, definiować je i szeroko przedstawiać, wyciągając ciekawe wnioski ze swojej wiedzy.

EK nr 2 (DL_U21; DL_K01):

Ndst. (2) - student nie wykazywał się pogłębieniem wiadomości podczas otwierającego każdorazowe zajęcia podsumowania dotychczasowych wykładów; nie rozpoznawał prezentowanych na poprzednim wykładzie obrazów ani wykresów; nie zabierał głosu w prowadzonych na zajęciach debatach; nie przygotował recenzji lub innej formy pracy pisemnej; nie wypełnił w dostatecznym stopniu testu końcowego.

Dst (3): wykazywał się miernym zaangażowaniem; jego recenzja była na słabym, choć wystarczającym poziomie; test końcowy wypełnił w 50%.

Db (4): potrafił żywo dyskutować, rozpoznawał prezentowane na wykładach obrazy i wykresy i właściwie je interpretował; bronił swojego stanowiska i /lub napisał solidną recenzję bądź inną pracę; wypełnił test końcowy w 51-89%;

Bdb (5): potrafił świetnie dyskutować i bronić swojego stanowiska; napisał rzetelną recenzję lub inną pracę; wypełnił test końcowy w 90-100%; wykazywał przy tym świadomość konieczności ciągłego rozwijania się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Kloch
Prowadzący grup: Józef Kloch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

W trakcie trwania semestru - prace śródsemestralne wliczane do końcowej oceny zaliczenia-w formie testu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Kloch
Prowadzący grup: Józef Kloch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Część druga wykładów „Apologia i dziennikarstwo” jest kontynuacją zagadnień związanych z analizami związanymi z okresem od oświecenia po transhumanizm i obejmuje następujące tematy: kultura telewizji i internetu (apologia); w obliczu postmodernizmu; polityczna poprawność; apologia wobec sekularystycznego feminizmu oraz współczesnego ataku na życie ludzkie, małżeństwo i rodzinę; transhumanizm oraz tematyki dotyczącej apologii i świata religii: wobec judaizmu, islamu; apologia wobec sekularyzacji i jej owocu – sekularyzmu; przemian religijności: „rozlewanie się sacrum” – ideologia „multikulturalizmu”. Całość zamyka refleksja nt. apologii i jej przyszłości.

Wymagania wstępne:

Kod zespołu sem. II: r6fd2jv

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)