Metodologia badań medioznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-MBM |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań medioznawczych |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Metodologia-badan-medioznawczych-WT-DKS-P-MBM.pdf |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W01 DL_W05 DL_W19 DL_U01 DL_U21 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu medioznawstwa |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują kurs z zakresu metodologii badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań medioznawczych. Studenci zostaną zapoznani ze sposobami badania prasy, radia, telewizji, filmu i Internetu. Poznają najczęściej stosowane metody, techniki i narzędzia ich zawartości oraz odbioru. Zajęcia przygotowują także do planowania i realizacji badań własnych poprzez poznanie etapów procesu badawczego oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych. |
Pełny opis: |
Studenci zostaną zapoznani z metodologią jako nauką. Poznawać będą etapy procesu badawczego w naukach społecznych, także metody badań stosowanych w medioznawstwie. Zostaną także wprowadzeni w zagadnienia związane z badaniem mediów w ujęciu tradycyjnym i elektronicznym. |
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, praca zbiorowa pod red. A. Szymańskiej, M. Lisowskiej - Magdziarz, A Hess, wyd. IDMiKS UJ, Kraków 2018. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, wyd. Impuls, Kraków 2007. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po ukończeniu przedmiotu student: DL_W01 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia i teorie z zakresu nauk społecznych dotyczące dziennikarstwa i komunikacji społecznej DL_W05 ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu nauk o komunikacji społecznej i mediach, zna główne teorie medioznawcze DL_W19 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody z zakresu badań medioznawczych i marketingowych DL_U01 potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych DL_U21 potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Test na ocenę 2,0- otrzymanie mniej niż 51 % prawidłowych odpowiedzi na ocenę 3,0 - w przedziale 51 % - 60 % na ocenę 3,5 - w przedziale 61 % - 70 % na ocenę 4 - w przedziale 71 % - 80 % na ocenę 4,5 - w przedziale 81 % - 90 % na ocenę 5 - w przedziale: 91 % - 100 % |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych i medioznawczych oraz sposoby badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu, najczęściej stosowane metody techniki i narzędzia, ich zawartości i odbioru Na zajęciach studenci zapoznają się z przykładami prowadzonych badań oraz ze szczegółami metodologicznymi – obserwacji, badań wtórnych, ankiety, wywiadu, fokusa, analizy zawartości, analizy dyskursu, interpretacją materiałów wizualnych itp. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci poznają metody i narzędzia badawcze stosowane w medioznawstwie. Omówione zostaną etapu procesu badawczego, różnice miedzy wiedzą naukową a wiedzą potoczną. Studenci poznają od strony teoretycznej zarówno badania jakościowe jak i ilościowe oraz metody stosowane przy interpretacji materiałów wizualnych stosowanych przy badaniach fotografii prasowej, przekazów reklamowych. Zostaną wprowadzenie w zagadnienia związane z badaniami prowadzonymi w Polsce nad prasą, radiem, telewizją, reklamą i internetem. Szczególny nacisk zostanie położony na metody i narzędzia badawcze w procesie badań stosowanych w pracach dyplomowych. |
|
Literatura: |
Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, wyd. Impuls, Kraków 2007. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
Kody do zespołów na MS Teams prowadzonych przez Krzysztofa Stępniaka Grupa 2 - lworldn Grupa 3. - h5dyyhb Grupa 4 - nOz2n2u |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
WYK
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godz. SUMA GODZIN: 60 = 2 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
W czasie zajęć przedstawione zostaną podstawy metodologii badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań medioznawczych. Studenci zostaną zapoznani ze sposobami badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu. Poznają najczęściej stosowane metody, techniki i narzędzia ich zawartości i odbioru. Zajęcia przygotowują także do planowania i realizacji badań własnych poprzez poznanie etapów procesu badawczego oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych. |
|
Pełny opis: |
Studenci zostaną zapoznani z metodologią jako nauką. Poznawać będą etapu procesu badawczego a także wybrane metody badań stosowanych w medioznawstwie (jakościowe i ilościowe). Zostaną także wprowadzeni w zagadnienia związane z badaniem mediów (prasy, radia, telewizji, Internetu) |
|
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013. Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007. Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012. Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015. Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013. Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008. |
|
Wymagania wstępne: |
kod dostępu do przedmiotu na platformie MS Teams dla grup prowadzonych przez ks. prof. UKSW dr. hab. Krzysztofa Stępniaka, Zespół Metodologia 2022/23 - I2ebd8f |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Kot, Małgorzata Laskowska, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Kot, Małgorzata Laskowska, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ WYK
WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Jurga-Wosik, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Prowadzący grup: | Ewa Jurga-Wosik, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Nakład pracy w ramach zajęć: 30 godz. - aktywne uczestnictwo w zajęciach 15 godz. - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 15 godz. - praca w ramach zaliczenia - przygotowanie do testu 60 godzin razem 2 punkty ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.