Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań medioznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DKS-P-MBM
Kod Erasmus / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań medioznawczych
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/12/2025/04/Metodologia-badan-medioznawczych-WT-DKS-P-MBM.pdf
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W01

DL_W05

DL_W19

DL_U01

DL_U21




Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu medioznawstwa

Skrócony opis:

Zajęcia obejmują kurs z zakresu metodologii badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań medioznawczych. Studenci zostaną zapoznani ze sposobami badania prasy, radia, telewizji, filmu i Internetu. Poznają najczęściej stosowane metody, techniki i narzędzia ich zawartości oraz odbioru. Zajęcia przygotowują także do planowania i realizacji badań własnych poprzez poznanie etapów procesu badawczego oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych.

Pełny opis:

Studenci zostaną zapoznani z metodologią jako nauką. Poznawać będą etapy procesu badawczego w naukach społecznych, także metody badań stosowanych w medioznawstwie. Zostaną także wprowadzeni w zagadnienia związane z badaniem mediów w ujęciu tradycyjnym i elektronicznym.

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015.

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006.

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013.

Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013.

Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007.

Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012.

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012.

Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, praca zbiorowa pod red. A. Szymańskiej, M. Lisowskiej - Magdziarz, A Hess, wyd. IDMiKS UJ, Kraków 2018.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, wyd. Impuls, Kraków 2007.

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013.

Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po ukończeniu przedmiotu student:

DL_W01 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie pojęcia i teorie z zakresu

nauk społecznych dotyczące dziennikarstwa i komunikacji społecznej

DL_W05 ma w zaawansowanym stopniu wiedzę z zakresu nauk o komunikacji

społecznej i mediach, zna główne teorie medioznawcze

DL_W19 w zaawansowanym stopniu zna i rozumie podstawowe metody z

zakresu badań medioznawczych i marketingowych

DL_U01 potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych

DL_U21 potrafi stosować podstawowe techniki kognitywne i kreatywne w

tworzeniu prac dziennikarskich i medioznawczych

Metody i kryteria oceniania:

Test

na ocenę 2,0- otrzymanie mniej niż 51 % prawidłowych odpowiedzi

na ocenę 3,0 - w przedziale 51 % - 60 %

na ocenę 3,5 - w przedziale 61 % - 70 %

na ocenę 4 - w przedziale 71 % - 80 %

na ocenę 4,5 - w przedziale 81 % - 90 %

na ocenę 5 - w przedziale: 91 % - 100 %

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak
Prowadzący grup: Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedstawione będą podstawy metodologii badań społecznych i medioznawczych oraz sposoby badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu, najczęściej stosowane metody techniki i narzędzia, ich zawartości i odbioru

Na zajęciach studenci zapoznają się z przykładami prowadzonych badań oraz ze szczegółami metodologicznymi – obserwacji, badań wtórnych, ankiety, wywiadu, fokusa, analizy zawartości, analizy dyskursu, interpretacją materiałów wizualnych itp.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci poznają metody i narzędzia badawcze stosowane w medioznawstwie.

Omówione zostaną etapu procesu badawczego, różnice miedzy wiedzą naukową a wiedzą potoczną.

Studenci poznają od strony teoretycznej zarówno badania jakościowe jak i ilościowe oraz metody stosowane przy interpretacji materiałów wizualnych stosowanych przy badaniach fotografii prasowej, przekazów reklamowych.

Zostaną wprowadzenie w zagadnienia związane z badaniami prowadzonymi w Polsce nad prasą, radiem, telewizją, reklamą i internetem.

Szczególny nacisk zostanie położony na metody i narzędzia badawcze w procesie badań stosowanych w pracach dyplomowych.

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, wyd. PWN, Warszawa 2015.

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006.

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013.

Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013.

Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007.

Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012.

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, wyd. Impuls, Kraków 2007.

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013.

Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008.

Wymagania wstępne:

Kody do zespołów na MS Teams prowadzonych przez Krzysztofa Stępniaka

Grupa 2 - lworldn

Grupa 3. - h5dyyhb

Grupa 4 - nOz2n2u

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak
Prowadzący grup: Małgorzata Laskowska, Krzysztof Stępniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w wykładzie: 30 godz.

Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.

Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 10 godz.

SUMA GODZIN: 60 = 2 ECTS.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W czasie zajęć przedstawione zostaną podstawy metodologii badań społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem badań medioznawczych. Studenci zostaną zapoznani ze sposobami badania prasy, radia, telewizji, filmu i internetu. Poznają najczęściej stosowane metody, techniki i narzędzia ich zawartości i odbioru. Zajęcia przygotowują także do planowania i realizacji badań własnych poprzez poznanie etapów procesu badawczego oraz wybranych metod, technik i narzędzi badawczych.

Pełny opis:

Studenci zostaną zapoznani z metodologią jako nauką. Poznawać będą etapu procesu badawczego a także wybrane metody badań stosowanych w medioznawstwie (jakościowe i ilościowe). Zostaną także wprowadzeni w zagadnienia związane z badaniem mediów (prasy, radia, telewizji, Internetu)

Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2006.

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2013.

Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych – metody jakościowe, ilościowe i mieszane, wyd. UJ, Kraków 2013.

Eco U., Jak napisać pracę dyplomową – poradnik dla humanistów, wyd. UW, Warszawa 2007.

Fick U., Projektowanie badania jakościowego, wyd. PWN, Warszawa 2012.

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, wyd. PWN, Warszawa 2015.

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, wyd. PWN, Warszawa 2012.

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, wyd. PWN, Warszawa 2013.

Wimmer R. D., J. R. Dominick, Mass media metody badań, wyd. UJ, Kraków 2008.

Wymagania wstępne:

kod dostępu do przedmiotu na platformie MS Teams dla grup prowadzonych przez ks. prof. UKSW dr. hab. Krzysztofa Stępniaka,

Zespół Metodologia 2022/23 - I2ebd8f

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Kot, Małgorzata Laskowska, Tomasz Płonkowski
Prowadzący grup: Mateusz Kot, Małgorzata Laskowska, Tomasz Płonkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jurga-Wosik, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski
Prowadzący grup: Ewa Jurga-Wosik, Mateusz Kot, Tomasz Płonkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Nakład pracy w ramach zajęć:

30 godz. - aktywne uczestnictwo w zajęciach

15 godz. - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

15 godz. - praca w ramach zaliczenia - przygotowanie do testu

60 godzin razem

2 punkty ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-5 (2025-02-26)