Journalistic writing techniques
General data
Course ID: | WT-DKS-P-S |
Erasmus code / ISCED: |
15.1
|
Course title: | Journalistic writing techniques |
Name in Polish: | Stylistyka języka dziennikarskiego |
Organizational unit: | Institute of Media Education and Journalism |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Student rozróżnia gatunki literackie i dziennikarskie; umie napisać tekst zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych. Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021. 2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019. 4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994. 5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991. 6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695 . 7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977. Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009. Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990. Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich. DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim. DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. Na ocenę: 5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. 4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. 3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Na ocenę: 5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. 4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. 3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich. Na ocenę: 5 – absolwent wyróżnia się tworzeniem poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich. 4 – absolwent dobrze tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich. 3 – absolwent w dostatecznym stopniu tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich. DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim. Na ocenę: 5 – absolwent wyróżnia się własnym stylem dziennikarskim. 4 – absolwent dobrze potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim. 3 - absolwent w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim. DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych. Na ocenę: 5 – absolwent wyróżnia się umiejętnością interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; wyróżniająco umie je zastosować w tekstach własnych. 4 - absolwent dobrze potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; dobrze umie je zastosować w tekstach własnych. 3 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich w stopniu dostatecznym; umie je zastosować w tekstach własnych w stopniu dostatecznym. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
CW
CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Jarosz, Milena Kindziuk | |
Group instructors: | Marta Jarosz, Milena Kindziuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia dotyczą stylistyki języka dziennikarskiego w erze cyfryzacji. Mają służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich na portale internetowe, do mediów społecznościowych (Twitter), także do mediów tradycyjnych oraz wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter praktyczny; ich celem jest nabycie umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, a także wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego. Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za sprawdzian na koniec semestru. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021. 2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021. 3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019. 4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994. 5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991. 6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695. 7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001. Literatura uzupełniająca: Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977. Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990. Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009. Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990. Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH CW
CW
CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Jarosz, Milena Kindziuk | |
Group instructors: | Marta Jarosz, Milena Kindziuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 15 godzin – analiza poszczególnych tekstów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W CW
CW
TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Jarosz, Milena Kindziuk | |
Group instructors: | Marta Jarosz, Milena Kindziuk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
final test
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 15 godzin – analiza poszczególnych tekstów 2 godziny - konsultacje z prowadzącym 3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć 10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.