Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Journalistic writing techniques

General data

Course ID: WT-DKS-P-S
Erasmus code / ISCED: 15.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0321) Journalism and reporting The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Journalistic writing techniques
Name in Polish: Stylistyka języka dziennikarskiego
Organizational unit: Institute of Media Education and Journalism
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Student rozróżnia gatunki literackie i dziennikarskie; umie napisać tekst zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z zasadami tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich - do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych. Celem ćwiczeń jest też doskonalenie umiejętności tworzenia poprawnych tekstów dziennikarskich - również w różnych gatunkach; także doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym stylem dziennikarskim, wreszcie nabycie i doskonalenie umiejętności interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich oraz zastosowania ich w tekstach własnych.

Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021.

2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019.

4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994.

5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991.

6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695 .

7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977.

Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.

Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009.

Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990.

Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

DL_W10 – 1- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_W10 – 2- absolwent ma wiedzę na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się wiedzą na temat tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

4 – absolwent dobrze zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

3 – absolwent dostatecznie zna zasady tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów do różnego rodzaju mediów: na portale internetowe, Twitter, także do mediów tradycyjnych.

DL_U12 –1 - absolwent potrafi tworzyć poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się tworzeniem poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich.

4 – absolwent dobrze tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

3 – absolwent w dostatecznym stopniu tworzy poprawne stylistycznie teksty w różnych gatunkach dziennikarskich.

DL_U12 –2 - absolwent potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się własnym stylem dziennikarskim.

4 – absolwent dobrze potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

3 - absolwent w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się własnym stylem dziennikarskim.

DL_U19 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; umie je zastosować w tekstach własnych.

Na ocenę:

5 – absolwent wyróżnia się umiejętnością interpretacji kodów kulturowych (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; wyróżniająco umie je zastosować w tekstach własnych.

4 - absolwent dobrze potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich; dobrze umie je zastosować w tekstach własnych.

3 - absolwent potrafi interpretować kody kulturowe (mitologiczne, biblijne, literackie) w tekstach dziennikarskich w stopniu dostatecznym; umie je zastosować w tekstach własnych w stopniu dostatecznym.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Group instructors: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia dotyczą stylistyki języka dziennikarskiego w erze cyfryzacji. Mają służyć ćwiczeniom tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich na portale internetowe, do mediów społecznościowych (Twitter), także do mediów tradycyjnych oraz wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają charakter praktyczny; ich celem jest nabycie umiejętności tworzenia poprawnych stylistycznie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, a także wypracowaniu własnego stylu dziennikarskiego. Ćwiczenia obejmują zagadnienia: stylistyka najpopularniejszych tekstów reporterskich na internetowych portalach ogólnoinformacyjnych; stylistyka vlogów dziennikarskich; stylistyka reportażu i sylwetki reporterskiej; redagowanie i skracanie tekstów w różnych gatunkach dziennikarskich, stylistyczna obróbka tekstu; stylistyka języka mikroblogów dziennikarskich; stylistyka tekstów dziennikarskich podejmujących bieżące tematy życia publicznego z użyciem biblijnych związków frazeologicznych; stylistyka dziennikarskich tekstów politycznych oraz tekstów polityków z użyciem mitologicznych związków frazeologicznych.; specyfika języka i stylu wypowiedzi w mediach elektronicznych; poprawność fleksyjna, składniowa, słowotwórcza; wypracowanie własnego stylu języka dziennikarskiego. Student wykonuje pracę podczas zajęć i w domu. W połowie semestru zostanie przeprowadzony sprawdzian. Ocena końcowa na podstawie oceny ze sprawdzianu w połowie semestru, pracy i aktywności studenta podczas zajęć, ocen cząstkowych oraz oceny za sprawdzian na koniec semestru. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1. Bralczyk J., Dwa słowa o słowach. Porady językowe profesora Bralczyka, Warszawa 2021.

2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka, red. naukowa K. Wolny-Zmorzyński, Toruń 2021.

3. Kołodziejczyk E. , Potyczki z polszczyzną. Poradnik językowy PWN, Warszawa 2019.

4. Słownik zwrotów i aluzji biblijnych, red. A. M., Komornicka, Łódź 1994.

5. Słownik kultury antycznej, red. Kulesza R, Warszawa 1991.

6. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., hasła: Kryteria poprawności językowej, Kultura języka, Moda w języku, Postawy wobec języka, Styl, Stylizacja językowa, Szablon językowy, Świadomość językowa, Warszawa 2004, s. 1595-1695.

7. Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Styl i język, w: Wilcz Grzędzińska E., Wróblewski T., Pisać skutecznie. Strategie dla każdego autora, Wrocław 2001.

Literatura uzupełniająca:

Kopaliński W., Kot w worku czyli z dziejów nazw i powiedzeń, Warszawa 1977.

Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1990.

Marcjanik R., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre`u, PWN, Warszawa 2009.

Markiewicz H., Romanowski A., Skrzydlate słowa, Warszawa 1990.

Słownik polsko-polski z Miodkiem. Rozmowy profesora Jana Miodka o języku polskim z telewidzami z kraju i ze świata, Wrocław 2013.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Group instructors: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – analiza poszczególnych tekstów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych.


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Group instructors: Marta Jarosz, Milena Kindziuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - final test
Classes - graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach

15 godzin – analiza poszczególnych tekstów

2 godziny - konsultacje z prowadzącym

3 godziny - bezpośrednie przygotowanie do zajęć

10 godzin - praca własna studenta, tworzenie tekstów własnych.

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)