Sztuka wystąpień publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-P-SW |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.1
|
Nazwa przedmiotu: | Sztuka wystąpień publicznych |
Jednostka: | Instytut Edukacji Medialnej I Dziennikarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o komunikacji społecznej i mediach |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W16 DL_U04 DL_U12 DL_U15 DL_K06 |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych teorii komunikowania. |
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności budowania wizerunku publicznego w zawodzie dziennikarza z wykorzystaniem kultury żywego słowa. Słuchacze zapoznają się z zasadami przygotowywania i wygłaszania tradycyjnych i sytuacyjnych mów publicznych w różnych zawodowych wyzwaniach. Posiądą umiejętności praktyczne w tym zakresie, dzięki czemu samodzielnie w przyszłości będą się doskonalić. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1 (DL_W16) – student definiuje, wymienia, zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych. EK 2 (DL_U04) – student omawia i diagnozuje historię mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk. EK 3 (DL_U12) – student posługuje się językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2. EK 4 (DL_U15) – student prezentuje własne poglądy i pomysły, a także przekonuje do nich rozmówców. EK 5 (DL_K06) – student przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: - aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach, - obecność (90%) – dopuszczalne są trzy (3) nieobecności w semestrze, - oddanie projektów i ich zaprezentowanie. O ocenie dobrej lub bardzo dobrej z przedmiotu decyduje suma uzyskanych punktów z wyżej opisanych projektów i ćwiczeń oraz obecności na zajęciach (według wyżej przedstawionych warunków). Dla efektów DL_W16, DL_U04, DL_U12, DL_U15, DL_K06: Na ocenę bardzo dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie wszystkie najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje wszystkie kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje biegle, kompetentnie, skutecznie własne poglądy i pomysły, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega wszystkie zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. Na ocenę dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie większość najważniejszych współczesnych procesów kulturowych związanych z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje większość kluczowych motywów i wydarzeń z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje większość własnych poglądów i pomysłów, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega większość zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. Na ocenę dostateczną: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie niektóre najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje niektóre kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 na poziomie podstawowym, - student prezentuje niektóre własne poglądy i pomysły, a także niekiedy przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega niektóre zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Marcyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Marcyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Kolokwium końcowe |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć, zasady i ustalenie kontraktu zajęć – 2.10.2020 2. Zadanie nr 1: Wystąpienie publiczne o sobie (1 min. na jedną osobę): 9.10.2020 3. Zadanie nr 1: Wystąpienie publiczne o sobie (1 min. na jedną osobę) – cd. zajęć: 16.10.2020 4. Klasyczny plan mowy publicznej i jego adaptacja– 23.10.2020 5. Cechy dobrego mówcy. Słowo, głos, gest: 30.10.2020 6. Zadanie nr 2: Prezentacja projektu „mój ulubiony mówca” lub „arcyciekawy fragment publicznej mowy: 6.11.2020 7. Zadanie nr 2: Prezentacja projektu „mój ulubiony mówca” lub „arcyciekawy fragment publicznej mo : 13.11.2020 8. Zadanie nr 3: Prezentacja projektu „arcyciekawe sformułowania”: 20.11.2020 9. Radzenie sobie ze stresem: 27.11.2020 10. Zadanie nr 4: Spontaniczne wystąpienie publiczne na wylosowany na zajęciach temat : 4.12.2020 11. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 18.12.2020 12. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 8.01.2021 13. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 15.01. 2021 14. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 22.01.2021 15. Podsumowanie, zaliczenia: 29.01.2021 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M.,Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. 11. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Marcyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Marcyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w zajęcia, zasady i ustalenie kontraktu zajęć – 6.10.2021 2. Zadanie nr 1: Wystąpienie publiczne o sobie (1 min. na jedną osobę): 13.10.2021 3. Wystąpienie publiczne o sobie (1 min. na jedną osobę) – cd. zajęć: 20.10.2021 4. Klasyczny plan mowy publicznej – 27.10.2021 5. Zadanie nr 2: Spontaniczne wystąpienie publiczne na wylosowany na zajęciach temat (1 min na jedną osobę): 03.11.2021 6. Zadanie nr 3: Prezentacja projektu „mój ulubiony mówca” lub „arcyciekawy fragment publicznej mowy: 10.11.2021 7. Cechy dobrego mówcy – 17.11.2021 8. Zadanie nr 4: Prezentacja projektu „arcyciekawe sformułowania”: 24.11.2021 9. Radzenie sobie ze stresem: 01.12.2021 10. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 8.12.2021 11. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 15.12.2021 12. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 5.01.2022 13. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 12.01. 2022 14. Zadanie nr 5: Prezentacja swojej mowy publicznej i jej ewaluacja (5 min. na jedną osobę): 19.01.2022 15. Podsumowanie, zaliczenia: 26.01.2022 |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
|
Wymagania wstępne: |
Kod do zajęć: v0fovnj |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Marcyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Marcyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie do projektów: 15 godz. Samodzielna analiza materiałów prezentacyjnych z zajęć: 10 godz. Konsultacje: 5 godz. SUMA GODZIN: 60 = 2 ECTS. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności budowania wizerunku publicznego w zawodzie dziennikarza z wykorzystaniem kultury żywego słowa. Słuchacze zapoznają się z zasadami przygotowywania i wygłaszania tradycyjnych i sytuacyjnych mów publicznych w różnych zawodowych wyzwaniach. Posiądą umiejętności praktyczne w tym zakresie, dzięki czemu samodzielnie w przyszłości będą się doskonalić. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ WYK
WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Marcyński | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Marcyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium końcowe
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Na ocenę końcową składa się: - aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach, - obecność (90%) – dopuszczalne są trzy (3) nieobecności w semestrze, - oddanie projektów i ich zaprezentowanie. O ocenie dobrej lub bardzo dobrej z przedmiotu decyduje suma uzyskanych punktów z wyżej opisanych projektów i ćwiczeń oraz obecności na zajęciach (według wyżej przedstawionych warunków). Dla efektów DL_W16, DL_U04, DL_U12, DL_U15, DL_K06: Na ocenę bardzo dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie wszystkie najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje wszystkie kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje biegle, kompetentnie, skutecznie własne poglądy i pomysły, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega wszystkie zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. Na ocenę dobrą: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie większość najważniejszych współczesnych procesów kulturowych związanych z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje większość kluczowych motywów i wydarzeń z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się biegle językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2, - student prezentuje większość własnych poglądów i pomysłów, a także przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega większość zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego. Na ocenę dostateczną: - student definiuje, wymienia, zna i rozumie niektóre najważniejsze współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych, - student omawia i diagnozuje niektóre kluczowe motywy i wydarzenia z historii mediów i dziennikarstwa dla interpretowania i rozumienia współczesnych zjawisk, - student posługuje się językiem polskim oraz wybranym językiem obcym w mowie i piśmie na poziomie B2 na poziomie podstawowym, - student prezentuje niektóre własne poglądy i pomysły, a także niekiedy przekonuje do nich rozmówców, - student przestrzega niektóre zasady etyki zawodowej i normy współżycia społecznego. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych rozwojem i doskonaleniem kompetencji komunikacyjnej i językowej w obszarze wystąpień publicznych. Obejmują one podstawowe zagadnienia z zakresu retoryki, technik wypowiedzi charakterystycznych dla sytuacji komunikacyjnych w formie jeden na wielu. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności budowania wizerunku publicznego w zawodzie dziennikarza z wykorzystaniem kultury żywego słowa. Słuchacze zapoznają się z zasadami przygotowywania i wygłaszania tradycyjnych i sytuacyjnych mów publicznych w różnych zawodowych wyzwaniach. Posiądą umiejętności praktyczne w tym zakresie, dzięki czemu samodzielnie w przyszłości będą się doskonalić. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Arystoteles, Retoryka-Poetyka, Warszawa 1988. Korolko M., Sztuka Retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990. Lichański J.Z. (red.), Uwieść słowem czyli retoryka stosowana, Warszawa 2003. Marcyński K., Kompetencja komunikacyjna. Studium medioznawcze, Warszawa 2017. Marcyński K., Klasyczna retoryka na współczesne czasy. Wybrane elementy kanonu retorycznego, w: Media w Kościele i Kościół w mediach. Edukacja medialna, dziennikarska i w zakresie public relations oraz zastosowania Web 2.0 w Kościele w Polsce, red. Przybysz M., Kloch J., Katowice 2012, s. 127-160. Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca: Rusinek M., Załazińska A., Retoryka podręczna czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. Hogan K., Psychologia perswazji, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.