Dezinformacja w sieci - jak się przed nią bronić?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DKS-U2-DS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dezinformacja w sieci - jak się przed nią bronić? |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu pn. „Dezinformacja w sieci - jak się przed nią bronić?“ studenci zdobędą szczegółową wiedzę na temat wiarygodności kanałów informacyjnych oraz najskuteczniejszych narzędzi wpływania na poglądy czy emocje polityczne. Przeanalizowane zostaną sposoby dotarcia do obywateli i sposoby zdobycia zaufania m.in. wyborców. |
Pełny opis: |
Przedmiot przeznaczony jest dla studentów Wydziału Teologicznego zainteresowanych teoretycznymi, badawczymi i społecznymi aspektami dezinformacji w sieci oraz sposobami na obronę przed nią. Zajęcia będą przeprowadzone w formie warsztatów. W trakcie zajęć (30h) omówione i rozwinięte zostaną następujące zagadnienia: 1. Dezinformacja, „fake news“, „kaczka dziennikarska“ – kto odpowiada za dezinformację w sieci? 2. Fałszywy przekaz czy fałszywa tożsamość – co sprzyja dezinformacji? 3. Analiza współczesnych technik manipulacji internetowej – case studies. 4. Wiarygodność przekazu informacyjnego: osobiste zaufanie, rzetelność dziennikarska, społeczny dowód słuszności. 5. Kompetencje medialne (umiejętność krytycznej analizy treści, nawyk sprawdzania źródeł, ogólne zorientowanie w naturze współczesnych mediów masowych) jako kluczowe w ocenie podatności społeczeństw na dezinformację i manipulację w sieci. 6. Lokacja dezinformacji oraz grupy percypowanych tematów manipulacji. 7. Przykłady dezinformacji na wybranych przykładach w różnych krajach świata (farmy trolli, fake newsy, mikrotargetowanie, trolling) – case studies. 8. Dezinformacja w sieci a Covid-19. 9. Narzędzia oceniające wiarygodność treści w sieci (wykorzystanie sztucznej inteligencji, technologia deepfake) oraz przyszłość dezinformacji. |
Literatura: |
Bell, E. & Owen, T. (2017). The Platform Press: How Silicon Valley Reengineered Journalism Tow Center for Digital Journalism, March 29th, 2017. https://www.cjr.org/tow_center_reports/platform-press-how-silicon-valley-reengineered-journalism.php Busby, M. I. Khan & E. Watling (2017) Types of Misinformation During the UK Election, First Draft News, https://firstdraftnews.com/misinfo-types-uk-election/ Guy, H. (2017) Why we need to understand misinformation through visuals, First Draft News, https://firstdraftnews.com/understanding-visual-misinfo/ Karlova, N.A. and Fisher, K.E. (2012) “Plz RT”: A Social Diffusion Model of Misinformation and Disinformation for Understanding Human Information Behaviour. Proceedings of the ISIC2012 (Tokyo). https://www.hastac.org/sites/default/files/documents/ karlova_12_isic_misdismodel.pdf McChesney, W. & Picard, V. (Eds) (2011). Will the Last Reporter Please Turn Out the Lights: The Collapse of Journalism and What Can Be Done to Fix it. The New Press, New York. Mitchell, A., Holcomb, J. & Weisel, R. (2016). State of the News Media Pew Research Centre. http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/13/2016/06/30143308/state-of-the-news-media-report-2016-final.pdf Nielsen, R. K. (2012). The Ten Years That Shook the Media World: Big Questions and Big Trends in International Media Developments (Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford). https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-09/Nielsen%20%20Ten%20Years%20that%20Shook%20the%20Media_0.pdf Ogdowski M. (2018). DezInformacja. War Book. Posetti, J. (2013). The ‘Twitterisation’ of investigative journalism in S. Tanner & N. Richardson (Eds.), Journalism Research and Investigation in a Digital World (pp. 88-100): Oxford University Bell, E. & Owen, T. (2017). The Platform Press: How Silicon Valley Reengineered Journalism Tow Center for Digital Journalism, March 29th, 2017. https://www.cjr.org/tow_center_reports/platform-press-how-silicon-valley-reengineered-journalism.php Busby, M. I. Khan & E. Watling (2017) Types of Misinformation During the UK Election, First Draft News, https://firstdraftnews.com/misinfo-types-uk-election/ Guy, H. (2017) Why we need to understand misinformation through visuals, First Draft News, https://firstdraftnews.com/understanding-visual-misinfo/ Karlova, N.A. and Fisher, K.E. (2012) “Plz RT”: A Social Diffusion Model of Misinformation and Disinformation for Understanding Human Information Behaviour. Proceedings of the ISIC2012 (Tokyo). https://www.hastac.org/sites/default/files/documents/ karlova_12_isic_misdismodel.pdf McChesney, W. & Picard, V. (Eds) (2011). Will the Last Reporter Please Turn Out the Lights: The Collapse of Journalism and What Can Be Done to Fix it. The New Press, New York. Mitchell, A., Holcomb, J. & Weisel, R. (2016). State of the News Media Pew Research Centre. http://assets.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/13/2016/06/30143308/state-of-the-news-media-report-2016-final.pdf Nielsen, R. K. (2012). The Ten Years That Shook the Media World: Big Questions and Big Trends in International Media Developments (Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford). https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-09/Nielsen%20%20Ten%20Years%20that%20Shook%20the%20Media_0.pdf Ogdowski M. (2018). DezInformacja. War Book. Posetti, J. (2013). The ‘Twitterisation’ of investigative journalism in S. Tanner & N. Richardson (Eds.), Journalism Research and Investigation in a Digital World (pp. 88-100): Oxford University Press, Melbourne. http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2765&context=lhapapers Szpitalak M.(2012). Motywacyjne mechanizmy efektu dezinformacji. Wydawnictwo UJ. Wybrane raporty m.in.: „Bezpieczne wybory. Badanie opinii o (dez)informacji w sieci“, NASK – PBS; EU Code of Practice on Disinformation. Wybrane strony internetowe. Literatura może zostać rozszerzona w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza • Student zna przyczyny i konsekwencje dezinformacji w różnorodnych kontekstach naukowych i społecznych; • Student zna mechanizmy sprzyjające dezinformacji w sieci; • Student wie jaka jest rola i znaczenie mediów społecznościowych w procesach tworzenia i rozpowszechniania nieprawdziwych treści; • Student zna i potrafi wskazać podstawowe metody obrony przed dezinformacją na przykładach konkretnych państw. Umiejętności • Student potrafi dokonać wstępnej oceny treści dostępnych w różnych przekazach medialnych pod kątem ich ew. nieprawdziwości; • Student potrafi wskazać podstawowe zasady oddziaływania dezinformacji na społeczeństwo; • Student zna i potrafi wykorzystać metody obrony przed dezinformacją; • Student rozumie funkcjonowanie gry infromacyjnej i manipulacji informacją i potrafi rozpoznać je; • Student zapoznany jest z narzędzami wspomagającymi weryfikację i analizę informacji. Kompetencje • Student rozumie znaczenie prawdziwości danych i wiadomości dla społeczeństwa; • Student zna i przestrzega zasad etycznych związanych z wyszukiwaniem, użytkowaniem, przetwarzaniem i udostępnianiem danych i informacji; • Student ma świadomość jak ważne jest stałe doskonalenie swoich e-umiejętności i e-kompetencji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zobowiązany jest do obecności na zajęciach w wymiarze 100%. Kontrola procesu nauczania polega na cząstkowym sprawdzeniu zdobytej wiedzy (np. aktywność podczas dyskusji, pytania testowe, krótkie wypowiedzi pisemne, prezentacje itp.). Na pierwszych zajęciach zostanie przeprowadzony pre-test. Na ostatnich zajęciach zostanie przeprowadzony post-test. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.