Katecheza młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DNK-WMKM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Katecheza młodzieży |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie z naturą, celami, zadaniami i formami pracy katechetycznej i pedagogicznej z młodzieżą (nastolatkami). Istotną częścią zajęć jest uwzględnienie antropologicznych uwarunkowań rozwojowych tego wieku oraz zapoznanie ze współczesnymi uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi. |
Pełny opis: |
1. Katechezy młodzieży w świetle dokumentów katechetycznych 2. „Christus vivit”. Papieskie dokumenty adresowane do młodych 3. Charakterystyka młodzieży 4. Młody człowiek a współczesne wyzwania cywilizacyjne 5. Konflikty młodzieżowe i próby ich rozwiązania na katechezie 6. Neurodydaktyka – wpływ nowych mediów na umysł człowieka 7. „Samotność globalnego nastolatka” 8. Wyzwania formacji duchowej i moralnej młodzieży 9. Katecheta i katecheza w oczach młodzieży 10. Autorytety i wartości w życiu nastolatka 11. Katecheza przygotowująca młodzież do sakramentu bierzmowania 12. Katecheza przygotowująca młodzież do sakramentu małżeństwa 13. Nowe ruchy religijne a katecheza młodzieży 14. Sekty i inne zagrożenia duchowe a katecheza młodzieży 15. Katecheza w służbie samowychowania |
Literatura: |
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży, Toruń 2000. Kulpaczyński S. (red.), Katecheza młodzieży, Lublin 2003. Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007. Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009. Petkowicz A. (red.), Wychowanie chrześcijańskie metodą harcerską, Lublin 2009. Stala J. (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Część II. Wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2007. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WIEDZA: EK nr 1 - student potrafi wymienić cele i zadania pracy z młodzieżą; EK nr 2 - student orientuje się w psychologii rozwoju młodzieży, uwzględniając aspekty antropologiczne i pedagogiczne; EK nr 3 - student orientuje się w zadaniach rozwojowych i wydarzeniach religijnych w życiu młodzieży; UMIEJĘTNOŚCI: EK nr 4 - student w pracy z młodzieżą kieruje się wiedzą antropologiczną i psychologiczną dotyczącą tego wieku rozwojowego; EK nr 5 - student orientuje się w działalności różnych ruchów i wspólnot młodzieżowych, i zachęca do zaangażowania się w ich działalność; KOMPETENCJE: EK nr 6 - student jest wrażliwy na specyficzny rodzaj pracy z młodzieżą, uwzględnia fazę rozwoju i zadania rozwojowe młodzieży. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: - metoda podająca: wykład konwersatoryjny. - praca z materiałami źródłowymi zamieszczanymi na platformie MSTeams. - wykonanie zadań zlecanych za pośrednictwem platformy MSTeams. Na pracę studenta składa się: - udział w wykładzie: 30 h; - przygotowanie zleconych zadań: 20 h; - lektura własna: 10 h' SUMA: 60 h = 2 ECTS. ocena końcowa: na 2 - student nie osiągnął żadnego z EK; na ocenę 3 - student osiągnął EK nr 1 i 5; na ocenę 4 - student osiągnął EK nr 1,2,3 i 5; na ocenę 5 - student osiągnął co najmniej EK nr 1 - 5. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.