Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Katecheza młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DNK-WMKM
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Katecheza młodzieży
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie z naturą, celami, zadaniami i formami pracy katechetycznej i pedagogicznej z młodzieżą (nastolatkami). Istotną częścią zajęć jest uwzględnienie antropologicznych uwarunkowań rozwojowych tego wieku oraz zapoznanie ze współczesnymi uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi.

Pełny opis:

1. Katechezy młodzieży w świetle dokumentów katechetycznych

2. „Christus vivit”. Papieskie dokumenty adresowane do młodych

3. Charakterystyka młodzieży

4. Młody człowiek a współczesne wyzwania cywilizacyjne

5. Konflikty młodzieżowe i próby ich rozwiązania na katechezie

6. Neurodydaktyka – wpływ nowych mediów na umysł człowieka

7. „Samotność globalnego nastolatka”

8. Wyzwania formacji duchowej i moralnej młodzieży

9. Katecheta i katecheza w oczach młodzieży

10. Autorytety i wartości w życiu nastolatka

11. Katecheza przygotowująca młodzież do sakramentu bierzmowania

12. Katecheza przygotowująca młodzież do sakramentu małżeństwa

13. Nowe ruchy religijne a katecheza młodzieży

14. Sekty i inne zagrożenia duchowe a katecheza młodzieży

15. Katecheza w służbie samowychowania

Literatura:

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży, Toruń 2000.

Kulpaczyński S. (red.), Katecheza młodzieży, Lublin 2003.

Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.

Mąkosa P., Katecheza młodzieży gimnazjalnej w Polsce. Stan aktualny i perspektywy rozwoju, Lublin 2009.

Petkowicz A. (red.), Wychowanie chrześcijańskie metodą harcerską, Lublin 2009.

Stala J. (red.), Wychowanie młodzieży na poziomie szkół ponadgimnazjalnych. Część II. Wychowanie religijne i katecheza, Tarnów 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WIEDZA:

EK nr 1 - student potrafi wymienić cele i zadania pracy z młodzieżą;

EK nr 2 - student orientuje się w psychologii rozwoju młodzieży, uwzględniając aspekty antropologiczne i pedagogiczne;

EK nr 3 - student orientuje się w zadaniach rozwojowych i wydarzeniach religijnych w życiu młodzieży;

UMIEJĘTNOŚCI:

EK nr 4 - student w pracy z młodzieżą kieruje się wiedzą antropologiczną i psychologiczną dotyczącą tego wieku rozwojowego;

EK nr 5 - student orientuje się w działalności różnych ruchów i wspólnot młodzieżowych, i zachęca do zaangażowania się w ich działalność;

KOMPETENCJE:

EK nr 6 - student jest wrażliwy na specyficzny rodzaj pracy z młodzieżą, uwzględnia fazę rozwoju i zadania rozwojowe młodzieży.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

- metoda podająca: wykład konwersatoryjny.

- praca z materiałami źródłowymi zamieszczanymi na platformie MSTeams.

- wykonanie zadań zlecanych za pośrednictwem platformy MSTeams.

Na pracę studenta składa się:

- udział w wykładzie: 30 h;

- przygotowanie zleconych zadań: 20 h;

- lektura własna: 10 h'

SUMA: 60 h = 2 ECTS.

ocena końcowa:

na 2 - student nie osiągnął żadnego z EK;

na ocenę 3 - student osiągnął EK nr 1 i 5;

na ocenę 4 - student osiągnął EK nr 1,2,3 i 5;

na ocenę 5 - student osiągnął co najmniej EK nr 1 - 5.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)