Christian prayer according to Clement of Alexandia and Origen
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WCP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Christian prayer according to Clement of Alexandia and Origen |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Cykl wykladow obejmuje nauke Klemensa z Aleksandrii oraz Orygenesa z Aleksandrii na temat modlitwy; wyklad oparty jest na tekstach obu autorow. |
Pełny opis: |
W ramach wykladu monograficznego poruszone sa nastepujace zagadnienia: I) Znaczenie Ojcow Kosciola dla teologii (zob. Dei verbum 9-12) II) Wplyw Ojcow Kosciola na formacje kanonu Nowego Testamentu III) Ojcowie Kosciola, a szczegolnie pisarze jak Klemens oraz Orygenes wobec kultury antycznej - Aleksandria jako centrum naukowe IV) Klemens i jego idea trzech Testamentow: Hebrajski, Grecki oraz Chrzescijanski V) Koncepcja Kosciola jako Szkoly Logosu VI) Okreslenie istoty modlitwy (homilia pros ton theon) VII) Formy modlitwy slownej (glosno, cicho, wlasne slowa oraz recytacja tekstow modlitewnych) VIII) Modlitwa myslna, medytacja, modlitwa serca IX) Trynitarny charakter modlitwy chrzescijanskiej - Boski chor) X) Wspolnotowy (eklezjalny) charakter modlitywy XI) Cel (funkcja) modlitwy: uwielbienie Bogo, uswiecenie czlowieka, otrzymanie potrzebnych darow XII) Orygenes i jego system teologiczny XIII) Ogolna chaaraktersytyka modlitwy XIV) Okolicznosci modliwty i warunki dobrej modlitwy XV) Komentarz do Ojcze nasz - (ton arton epiousion - chleba powszedniego daj nam). Wymiar eschtologiczny tegoz chleba. |
Literatura: |
Teksty zrodlowe: Klemens z Aleksandrii: Stromata, Pedagos, Protreptyk, Korzystano z tlum. w internecie (newadvent) oraz Early Church Fathers. Orygenes: O modlitwie (Peri archon) - korzystano z tlum. w internecie: www.tertullian.org. ChurchFathers/ Opracowania: Hurtado L., Lord Jesus Christ. Devotion to Jesus in Earliest Christianity, Eerdmans 2003. Grzybowski W., Spirituality and Metaphor: the Poetic and Poetry of Thomas Merton, Opole 2006. Phillips E., Prayer in the First Centuries A.D., in A History of Prayer in the First to the Finteenth Centuries, ed. R. Hammerling, Brill (Leiden) 2008, pp. 31-58. Froehlich K., The Lord's Prayer in the Patristic Litterature, in A History of Prayer, op. cit., pp. 59-79. Volker W., Der wahre Gnostiker nach Clemens von Alexandrien, Berlin 1952. Wytzes J., The twold way. Platonic Influences in the Work of Clement of Alexandria, Vigiliae Christianae 3 (1960), vol. XIV, pp. 129-159. Origen, De Oratione (presentation), in: copticchurch.net (the author is not indicated) Grzywaczewski J., Prayer of God's Friend according to Clement of Alexandria, Lublin 2012. Nash R.H., Christianity and the Hellenistic World, Dallas 1984. Breytenbach. C. & Welborn L., Encounter with Hellenism. Study of the First Letter of Clement, Leiden, Brill 2008. Lanzillotta L.R., Greek Philosophy and Problem of Evil in Clement of Alexandria and Origen (2012): https://.revistas.ucm.es/index,php, pp. 206-223. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
w zakresie wiedzy: EK 1- posiada poglebiona wiedze na temat modlitwy u Klemensa i Orygenesa w zakresie umiejetnosci: EK 2 - posiada umiejetnosc rozrozniania nauki Klemensa od nauki Orygenesa na temat modlitwy w zakresie kompetencji spolecznych: EK 3 - docenia wklad Klemensa i Orygensa w nauke o modlitwie. Potrafi te wiedze zaprezentowac. |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1 okreslany jako "zna pojecia z zakresu modlitwy u Klemensa i Orygenesa. Na ocene: Ndst (2) : nie zna pojec z zakresu modlitwy u ww teologow Dost (3): zna pojecia kluczowe na omawiany temat Db (4) : potrafi poprawnie zdefiniowac pojecaia na temat modlitwy u Klemensa i Orygenea i potrafi sie nimi poslugiwac w pracy teologicznej Bdb (5): precyzujnie definiuje pojecia z zakresu modlitwy u omawianych autorw i wykorzystac je w pracy naukowej EK nr 2 okreslany jako "potrafi przygotowac spojna prezentacje nauki Klemensa i Orygenea na temat modlitwy. Na ocene: Ndst (2): nie potrafi przygotowac spojnej definicj pojec na temat modlitwy u Klemensa i Orygenesa Dst (3): jest w stanie przygotowac prosta definicje modlitwy u omawianych teolgow Db (4): potrafi przygotowac najwazniejsze elementy nauki o modlitwie u omawianych autorow Bdb (5): potrafi przedstawic najwazniejsze elementy nauki o modlitwie i wykorzystac i zastosowac je w innych dziedzinach teologii EK nr 3 okreslany jako "widzi wplyw nauki Klemensa i Orygenesa na temat modliywy na duchowosc chrzescijanska pozniejszego okresu" Na ocene: Ndst (2): nie widzi wplywu Klemensa i Orygensa na duchowosc w pozniejszym okresie Dst (3): dostrzega wplyw Klemensa i Orygenesa na duchowosc w pozniejszym okresie, ale w sposob ogolny Db (4) : potrafi ukazac wplyw Klemensa i Orygenesa na duchowosc w poznejszym okresie; zauwaza roznice pomiedzy Klemensem a Orygenesem Bdb (5): dostrzega znaczenie nauki wymienionych autorow na duchowosc w pozniejszym okresie; dostrzega oryginalnosc Klemensa i Orygenesa Metoda weryfikacji efektow ksztacenia: egzamin na koniec semstru. Warunkiem zaliczenia semestru jest osiagniecie wszystkich zalozonych efektow ksztalcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktow: z egzaminu : dst-dst plus 50%;db-db plus 60-85%; bdb 85-100% obecnosc na zajeciach: dst- od 60%; db 60-95%; bdb 95-100 % Metody dydaktyczne: wyklad oparty na wybranych fragmentach z dziel Klemensa i Orygenesa. Jest mozliwosc stawiania pytan. |
Praktyki zawodowe: |
nie ma praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.