Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Christian prayer according to Clement of Alexandia and Origen

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WCP
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Christian prayer according to Clement of Alexandia and Origen
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy: Grupa przedmiotów - oferta Erasmus
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Cykl wykladow obejmuje nauke Klemensa z Aleksandrii oraz Orygenesa z Aleksandrii na temat modlitwy; wyklad oparty jest na tekstach obu autorow.

Pełny opis:

W ramach wykladu monograficznego poruszone sa nastepujace zagadnienia:

I) Znaczenie Ojcow Kosciola dla teologii (zob. Dei verbum 9-12)

II) Wplyw Ojcow Kosciola na formacje kanonu Nowego Testamentu

III) Ojcowie Kosciola, a szczegolnie pisarze jak Klemens oraz Orygenes

wobec kultury antycznej - Aleksandria jako centrum naukowe

IV) Klemens i jego idea trzech Testamentow: Hebrajski, Grecki oraz Chrzescijanski

V) Koncepcja Kosciola jako Szkoly Logosu

VI) Okreslenie istoty modlitwy (homilia pros ton theon)

VII) Formy modlitwy slownej (glosno, cicho, wlasne slowa oraz recytacja tekstow modlitewnych)

VIII) Modlitwa myslna, medytacja, modlitwa serca

IX) Trynitarny charakter modlitwy chrzescijanskiej - Boski chor)

X) Wspolnotowy (eklezjalny) charakter modlitywy

XI) Cel (funkcja) modlitwy: uwielbienie Bogo, uswiecenie czlowieka, otrzymanie potrzebnych darow

XII) Orygenes i jego system teologiczny

XIII) Ogolna chaaraktersytyka modlitwy

XIV) Okolicznosci modliwty i warunki dobrej modlitwy

XV) Komentarz do Ojcze nasz - (ton arton epiousion - chleba powszedniego daj nam). Wymiar eschtologiczny tegoz chleba.

Literatura:

Teksty zrodlowe:

Klemens z Aleksandrii: Stromata, Pedagos, Protreptyk,

Korzystano z tlum. w internecie (newadvent) oraz Early Church Fathers.

Orygenes: O modlitwie (Peri archon) - korzystano z tlum. w internecie:

www.tertullian.org. ChurchFathers/

Opracowania:

Hurtado L., Lord Jesus Christ. Devotion to Jesus in Earliest Christianity, Eerdmans 2003.

Grzybowski W., Spirituality and Metaphor: the Poetic and Poetry of Thomas Merton, Opole 2006.

Phillips E., Prayer in the First Centuries A.D., in A History of Prayer in the First to the Finteenth Centuries, ed. R. Hammerling, Brill (Leiden) 2008,

pp. 31-58.

Froehlich K., The Lord's Prayer in the Patristic Litterature, in A History of Prayer, op. cit., pp. 59-79.

Volker W., Der wahre Gnostiker nach Clemens von Alexandrien, Berlin 1952.

Wytzes J., The twold way. Platonic Influences in the Work of Clement of Alexandria, Vigiliae Christianae 3 (1960), vol. XIV, pp. 129-159.

Origen, De Oratione (presentation), in: copticchurch.net

(the author is not indicated)

Grzywaczewski J., Prayer of God's Friend according to Clement of Alexandria,

Lublin 2012.

Nash R.H., Christianity and the Hellenistic World, Dallas 1984.

Breytenbach. C. & Welborn L., Encounter with Hellenism. Study of the First Letter of Clement, Leiden, Brill 2008.

Lanzillotta L.R., Greek Philosophy and Problem of Evil in Clement of Alexandria and Origen (2012): https://.revistas.ucm.es/index,php, pp. 206-223.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

w zakresie wiedzy:

EK 1- posiada poglebiona wiedze na temat modlitwy u Klemensa i Orygenesa

w zakresie umiejetnosci:

EK 2 - posiada umiejetnosc rozrozniania nauki Klemensa od nauki Orygenesa na temat modlitwy

w zakresie kompetencji spolecznych:

EK 3 - docenia wklad Klemensa i Orygensa w nauke o modlitwie. Potrafi te wiedze zaprezentowac.

Metody i kryteria oceniania:

EK nr 1 okreslany jako "zna pojecia z zakresu modlitwy u Klemensa i Orygenesa.

Na ocene:

Ndst (2) : nie zna pojec z zakresu modlitwy u ww teologow

Dost (3): zna pojecia kluczowe na omawiany temat

Db (4) : potrafi poprawnie zdefiniowac pojecaia na temat modlitwy u Klemensa i Orygenea i potrafi sie nimi poslugiwac w pracy teologicznej

Bdb (5): precyzujnie definiuje pojecia z zakresu modlitwy u omawianych autorw i wykorzystac je w pracy naukowej

EK nr 2 okreslany jako "potrafi przygotowac spojna prezentacje nauki Klemensa i Orygenea na temat modlitwy.

Na ocene:

Ndst (2): nie potrafi przygotowac spojnej definicj pojec na temat modlitwy u Klemensa i Orygenesa

Dst (3): jest w stanie przygotowac prosta definicje modlitwy u omawianych teolgow

Db (4): potrafi przygotowac najwazniejsze elementy nauki o modlitwie u omawianych autorow

Bdb (5): potrafi przedstawic najwazniejsze elementy nauki o modlitwie i wykorzystac i zastosowac je w innych dziedzinach teologii

EK nr 3 okreslany jako "widzi wplyw nauki Klemensa i Orygenesa na temat modliywy na duchowosc chrzescijanska pozniejszego okresu"

Na ocene:

Ndst (2): nie widzi wplywu Klemensa i Orygensa na duchowosc w pozniejszym okresie

Dst (3): dostrzega wplyw Klemensa i Orygenesa na duchowosc w pozniejszym okresie, ale w sposob ogolny

Db (4) : potrafi ukazac wplyw Klemensa i Orygenesa na duchowosc w poznejszym okresie; zauwaza roznice pomiedzy Klemensem a Orygenesem

Bdb (5): dostrzega znaczenie nauki wymienionych autorow na duchowosc w pozniejszym okresie; dostrzega oryginalnosc Klemensa i Orygenesa

Metoda weryfikacji efektow ksztacenia: egzamin na koniec semstru.

Warunkiem zaliczenia semestru jest osiagniecie wszystkich zalozonych efektow ksztalcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktow:

z egzaminu : dst-dst plus 50%;db-db plus 60-85%; bdb 85-100%

obecnosc na zajeciach: dst- od 60%; db 60-95%; bdb 95-100 %

Metody dydaktyczne: wyklad oparty na wybranych fragmentach z dziel Klemensa i Orygenesa. Jest mozliwosc stawiania pytan.

Praktyki zawodowe:

nie ma praktyk zawodowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)