New Testament History
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WJNT |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | New Testament History |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: |
Grupa przedmiotów - oferta Erasmus |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W12, TMA_U01, TMA_U03, TMA_K05, TD-W01, TD-W02, TD-U04, TD-U07, TD-K03, TD-K05 |
Skrócony opis: |
Wprowadzić uczestników wykładów w bogaty świat kultur greckiej, rzymskiej i judaizmu w odniesieniu do wydarzeń opisanych w NT. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie w przedmiot. Koncentryczny i linearny model podejścia do historii i jego aplikacja do czasów NT. 2. Imperium perskie i wzrastająca rola Greków na arenie dziejów. 3. Wojny grecko-perskie przed Aleksandrem Wielkim. 4. Aleksander Wielki i dyfuzja kultury hellenistycznej. 5. Królestwa hellenistyczne powstałe po podziale imperium Aleksandra Wielkiego. 6. Rozwój i ekspansja potęgi Rzymu. 7. Tło polityczne Cesarstwa Rzymskiego a Nowy Testament. 8. Relacje społeczne w Azji Mniejszej i Europie w czasach NT. 9. Ideał przyjaźni, honor i wstyd. Moralność świata hellenistyczno-rzymskiego. 10. Kluby i stowarzyszenia w świecie hellenistycznym, rzymskim oraz w Egipcie. 11. Małżeństwo i rodzina, pozycja społeczna kobiet i dzieci. 12. Edukacja, rozrywka, sztuka, architektura, prawo rzymskie. 13. Religie świata grecko-rzymskiego. Religijność prywatna i zinstytucjonalizowana. Sny, magia, astrologia. Śmierć i życie po śmierci. 14. Wielopostaciowość judaizmu czasów NT. 15. Wyjątkowość chrześcijaństwa na tle kultur i religii świata antycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa E. Ferguson, Backgrounds of Early Christianity, 3d ed., Grand Rapids: Eerdmans 2003. E. P. Sanders, Judaism: Practice and Belief 63 BCE-66 CE, Trinity Press Int. 1992. H. J. Klauck, The Religious Context of Early Christianity, Fortness Press 2002. Literatura pomoicnicza E. Dąbrowski, Nowy Testament na tle epoki, t. 1: Geografia-historia, t. 2: Kultura, Poznań 1958. Biblia Hebraica Stuttgartensia, ed. E. Elliger – W. Rudolph, 4 ed., Stuttgart 1990. The Greek New Testament, ed. K. Aland et al., 4 ed., Stuttgart 1993. Wielki Atlas Biblijny, red. J.B. Pritchard, Vocatio: Warszawa 1994. Józef Flawiusz, Dawne dzieje Izraela, t. 1-2, Rytm: Warszawa 2001. J. Wolski, Historia powszechna. Starożytność, PWN: Warszawa 2002. J. Kręcidło, Honor i wstyd w interpretacji Ewangelii. Szkice z egzegezy antropologicznokulturowej, Lingua Sacra. Monografie 1: Verbinum: Warszawa 2013. J. Kręcidło, Świat pogański wobec rodzącego się chrześcijaństwa. Dlaczego chrześcijanie nie byli lubiani w starożytnym świecie?, w: W. Chrostowski (red.), Ex oriente lux. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Antoniego Troniny w 65. rocznicę urodzin, Warszawa 2010, 282-291. J. Kręcidło, Inkulturacja chrześcijaństwa w świecie hellenistyczno-rzymskim czasów Nowego Testamentu, w: I.S. Ledwoń (red.), Nowy Testament a religie, Wydawnictwo KUL: Lublin 2011, 89-118. Z. Kubiak, Dzieje Greków i Rzymian, Świat Książki: Warszawa 2003. N. Grimal, Dzieje starożytnego Egiptu, PIW: Warszawa 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
EK 1: Ma uporządkowaną i pogłębioną interdyscyplinarną wiedzę w zakresie historii czasów Nowego Testamentu (TMA-W12; TD-W01; TD-W02). - w zakresie umiejętności: EK 2: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy (TMA-U01; TMA-U03; TD-U04; TD-U07) - w zakresie kompetencji społecznych: EK 3: Jest krytyczny wobec własnych osiągnięć naukowo-badawczych. Ma umiejętność pracy w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA-K05; TD-K03; TD-K05) Opis ECTS: Udział w zajęciach: 30 godzin w semestrze. Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 90 godzin w semestrze. Razem: 120 godzin w semestrze = 4 ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ustne kolokwium końcowe poprzedzone testem pisemnym i krótką pracą na podany uprzednio temat. Ocena końcowa będzie średnią obu etapów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.