Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Intercultural communication

General data

Course ID: WT-DTE-WKMM
Erasmus code / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religion and theology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Intercultural communication
Name in Polish: Komunikacja międzykulturowa
Organizational unit: Faculty of Theology
Course groups: (in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest ukazanie podstawowych zagadnień związanych z komunikacją międzykulturową.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć

1. Określenie i charakterystyka komunikacji międzykulturowej

2. Pojęcie kultury (definicje, kultura w refleksji nauk humanistycznych)

3. Obcy jako kategoria w komunikacji międzykulturowej

4. Przestrzeń międzyludzka

5. Komunikacja międzykulturowa, czyli różnice między ludźmi (kultury indywidualizmu i kolektywizmu, czas linearny, elastyczny i cykliczny, kultury wysokiego i niskiego kontekstu, przekaz niewerbalny i jego znaczenie w różnych kulturach)

6. Standardy kulturowe, stereotypy i autostereotypy w komunikacji międzykulturowej

7. Kompetencja międzykulturowa

8. Dialog jako podstawa komunikacji międzykulturowej (potrzeba dialogu, rozumienie dialogu, cechy dialogu, tematy dialogu, uwarunkowania dialogu - czynniki sprzyjające, przeszkody w dialogu, język dialogu, formy dialogu, cele, owoce i perspektywy dialogu, zasady dialogu)

Bibliography: (in Polish)

Jacko J.F., Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym, w: Maliszewski W., Korczyński M., Czerwiński K. (red.), Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspektywa edukacyjna, Toruń 2012, s. 31-52.

Kraś J., Jednostka w świecie wielu kultur - wymiar interkulturowy, "Drohiczyński Przegląd Naukowy" 2017 nr 9, s. 249-270.

Krzywosz M., Wielokulturowość, religioznawstwo i komunikacja międzykulturowa. Nowe, wspólne pole badań, w: Krzysztofek K., Sadowski A. (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej. Implikacje dla wschodniego pogranicza Polski, t. 1, Białystok 2004, s. 89-97.

Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.

Mikułowski Pomorski J., Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, wyd. 2, Kraków 2003.

Paleczny T., Komunikacja międzykulturowa w globalizującym się świecie, "Państwo i Społeczeństwo" 8(2008) nr 1, s. 35-57.

Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Warszawa 2009.

Wilczewski M., Soderberg A.-M., Badania nad komunikacją międzykulturową: dotychczasowe paradygmaty i perspektywy badawcze, "Zeszyty Prasoznawcze" 60(2017) nr 3, s. 540-566.

Żydek-Bednarczuk U., Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: m1nycxj

Wiedza

Student:

- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych;

- ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych;

- ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne;

- ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji;

- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk o mediach i komunikacji społecznej, zna podstawowe teorie medioznawcze i kulturoznawcze;

- zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji społecznej i nauki o mediach;

- ma wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się osób i instytucji z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym;

- posiada wiedzę z zakresu edukacji medialno-kulturowej, w tym o zjawiskach i problemach społecznych związanych z upowszechnieniem się mediów cyfrowych;

- zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych;

- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki;

- zna podstawowe metody badawcze w zakresie nauk społecznych, w tym nauk o mediach oraz kulturoznawstwa;

- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;

- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;

- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej;

- ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy;

- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem;

- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego, ich prawidłowości i zakłóceń; o normach i regulacjach prawnych oraz zasadach i branżowych kodeksach etycznych, normach ogólnych oraz zasadach i przepisach dotyczących struktur państwowych, społecznych, instytucji kulturalnych i medialnych i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania;

- posiada wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu.

Umiejętności

Student:

- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych;

- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych;

- dostrzega relacje między mediami a zjawiskami i procesami politycznymi, ekonomicznymi, społecznymi, kulturowymi, religijnymi i wychowawczymi;

- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców;

- potrafi interpretować zjawiska polityczno-kulturowe posługując się metodami nauk o mediach i kulturoznawstwa;

- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;

- posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i prawnych;

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka;

- posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach;

- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi;

- posiada kompetencje komunikacyjne w zakresie różnych form komunikacji, konstruuje i prawidłowo interpretuje przekazy komunikacyjne.

Kompetencje społeczne

Student:

- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;

- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;

- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego;

- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;

- uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym;

- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena końcowa obejmuje

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- egzamin w postaci pracy pisemnej.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)