Geografia wiary
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMGW |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia wiary |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Wykład nawiązuje do słów LAGRANGE’A: Jeśli istnieje historia zbawienia, istnieje również geografia zbawienia (P. Benoit). Wykorzystując archeologię, historię i egzegezę biblijną, badamy autentyczność miejsc, w których dokonało się objawienie Boże, odkrywamy ich najgłębsze przesłanie i wskazujemy na znaczenie w kształtowaniu egzystencji chrześcijańskiej. Termin nie tylko kładzie nacisk na konieczność odkrywania znaczenia miejsc fundacyjnych chrześcijaństwa, ale również na nadawanie geografii zbawienia wymiaru osobistego – właśnie wymiaru geografii wiary. |
Pełny opis: |
GEOGRAFIA WIARY OGÓLNA. Wybrane tematy: 1. Rozumienie i geneza terminu 2. Szkic hermeneutyki przestrzeni świętej, 3. Ziemia Święta w Biblii, 5. Krzyżowcy, itineraria, 6. Kościół katolicki i Ziemia Święta dzisiaj, 7. Ziemia, państwo, religia we współczesnym Izraelu, 8. Islam i al-Quds, państwo palestyńskie, 10. Tryptyk rzymski – mistyczna summa „geografii wiary” GOGRAFIA WIARY SZCZEGÓŁOWA. 1. „Rodzina Pana” – Wiarygodny stróż tradycji: Nazaret, 2. Pomiędzy „geografią wiary” a historią: Betlejem, 3. W kręgu relacji do judaizmu epoki: Seforis; 4. Kafarnaum – „Jego miasto”, 5. Świątynia jerozolimska, 6. „Górna sala” 7. Getsemani , 8.Gallicantu , 9. Golgota i pusty grób 10. Rzym i „geografia wiary. |
Literatura: |
H. Seweryniak, Geografia wiary, Warszawa 2010.M. Eliade, Traktat o historii religii, Warszawa 1966. D. Baldi, W Ojczyźnie Jezusa, Kraków- Asyż 1982. W. Chrostowski, Jan Paweł II na śladach historii zbawienia, „Collectanea Theologica”,74 (2004) fasc. 4, s. 33-58 H. Seweryniak, Geografia wiary, Warszawa 2010. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: 4jhx3v2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ndst - student nie przyswaja podstawowych wiadomości z zakresu ogólnej geografii wiary, nie potrafi wskazać argumentów za wiarygodnością prezentowanych w toku wykładu miejsc biblijnych. Dst - chwyta kwestię znaczenia Ziemi Świętej w Biblii i w dzisiejszym kontekście społeczno-politycznym, zna problematykę wiarygodnościowo-archeologiczną Kalwarii, w szczególności pustego grobu Jezusa. Db - rozumie sens i genezę terminu "geografia wiary', potrafi szczegółowo omówić zagadnienie Ziemi Świętej w Biblii, a także w kontekście konfliktu izraelsko-palestyńskiego, dobre orientuje się w archeologii Nazaretu, Betlejem, Jerozolimy i Rzymu. Bdb - opanował w sposób perfekcyjny zaprezentowaną w programie wykładu prolematykę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.