Inkulturacja Kościoła w Afryce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMIKA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Inkulturacja Kościoła w Afryce |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA W07 TMA U01 TMA K05 |
Skrócony opis: |
Historia misji ukazuje nam nie tylko kierunki i zakres rozprzestrzeniania się Kościoła, ale także złożony proces głoszenia Ewangelii oraz zakładania i dojrzewania miejscowego Kościoła. Bowiem między głoszeniem Ewangelii i zakładaniem Kościoła istnieje sprzężenie zwrotne, gdyż przyjmujący Słowo Boże stają się uczniami Chrystusa i w ten sposób tworzą Jego wspólnotę, Kościół. Stopień jego zakorzenienia w miejscowej kulturze (inkulturacja), samowystarczalności, zaangażowania w życie społeczne oraz działalności misyjnej, świadczy o jego dojrzałości. |
Pełny opis: |
Odkrycie rzeczywistości „kultury”, które – zdaniem wielu antropologów – było najbardziej znaczącym osiągnięciem antropologii pierwszej połowy XX w., szybko przekroczyło granice antropologii kulturowej, przenikając do wielu innych dyscyplin humanistycznych, w tym także do misjologii. Kultura stała się jednym z ważnych tematów podczas obrad Soboru Watykańskiego II. Pojęcie „kultury” przeniknęło także – poprzez konstytucje i dekrety Soboru Watykańskiego II – do dokumentów Kościoła. Dzięki temu rozwinęła się świadomość teologicznego znaczenia kultury. 1. Podstawowe pojęcia i literatura. 2. „Inkulturacja: próba definicji. 3. Odnowione gromadzenie Ludu Bożego jako realizacja postulatów inkulturacji. 4. Rodzimi kapłani i ich formacja. 5. Rodzimi zakonnicy i zakonnice. 6. Katechiści i zaangażowani chrześcijanie świeccy. 7 Kościelne Wspólnoty Podstawowe. 8. Rodziny chrześcijańskie. 9. Rozwój struktur Kościoła jako wymóg inkulturacji. 10. Wymogi inkulturacji w realizacji nauczycielskiego zadania Kościoła. 11. Dialog ekumeniczny i międzyreligijny. 12. Zasadnicza rola inkulturowanej liturgii w uświęcaniu człowieka. 13. Sakramenty święte. 14. Wymogi inkulturacji w realizacji prorockiego zadania Kościoła. 15. Pomoc w rozwoju jako integralna część inkulturowanej działalności misyjnej. |
Literatura: |
Bibliografia: Carrier H., Guide pour l’inculturation de l’Evangile, Roma 1997. Hastings A., Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971. Mulders A., Missionsgeschichte, Regensburg 1960. Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004. Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008. Sundkler B., Steed C., A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001. Zimoń H. (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o zasadach inkulturacji Kościoła, zwłaszcza w odniesieniu do Kościoła w Afryki; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury na tym kontynencie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin. Na ocenę: Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu inkulturacji Kościoła w Afryce Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu inkulturacji Kościoła w Afryce Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w inkulturacji Kościoła w Afryce, wskazać mechanizmy jego zakorzeniania się w kulturze Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów inkulturacji Kościoła w Afryce w czasie i przestrzeni Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę: Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.