Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Inkulturacja Kościoła w Afryce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WMIKA
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Inkulturacja Kościoła w Afryce
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA W07

TMA U01

TMA K05


Skrócony opis:

Historia misji ukazuje nam nie tylko kierunki i zakres rozprzestrzeniania się Kościoła, ale także złożony proces głoszenia Ewangelii oraz zakładania i dojrzewania miejscowego Kościoła. Bowiem między głoszeniem Ewangelii i zakładaniem Kościoła istnieje sprzężenie zwrotne, gdyż przyjmujący Słowo Boże stają się uczniami Chrystusa i w ten sposób tworzą Jego wspólnotę, Kościół. Stopień jego zakorzenienia w miejscowej kulturze (inkulturacja), samowystarczalności, zaangażowania w życie społeczne oraz działalności misyjnej, świadczy o jego dojrzałości.

Pełny opis:

Odkrycie rzeczywistości „kultury”, które – zdaniem wielu antropologów – było najbardziej znaczącym osiągnięciem antropologii pierwszej połowy XX w., szybko przekroczyło granice antropologii kulturowej, przenikając do wielu innych dyscyplin humanistycznych, w tym także do misjologii. Kultura stała się jednym z ważnych tematów podczas obrad Soboru Watykańskiego II. Pojęcie „kultury” przeniknęło także – poprzez konstytucje i dekrety Soboru Watykańskiego II – do dokumentów Kościoła. Dzięki temu rozwinęła się świadomość teologicznego znaczenia kultury.

1. Podstawowe pojęcia i literatura.

2. „Inkulturacja: próba definicji.

3. Odnowione gromadzenie Ludu Bożego jako realizacja postulatów inkulturacji.

4. Rodzimi kapłani i ich formacja.

5. Rodzimi zakonnicy i zakonnice.

6. Katechiści i zaangażowani chrześcijanie świeccy.

7 Kościelne Wspólnoty Podstawowe.

8. Rodziny chrześcijańskie.

9. Rozwój struktur Kościoła jako wymóg inkulturacji.

10. Wymogi inkulturacji w realizacji nauczycielskiego zadania Kościoła.

11. Dialog ekumeniczny i międzyreligijny.

12. Zasadnicza rola inkulturowanej liturgii w uświęcaniu człowieka.

13. Sakramenty święte.

14. Wymogi inkulturacji w realizacji prorockiego zadania Kościoła.

15. Pomoc w rozwoju jako integralna część inkulturowanej działalności misyjnej.

Literatura:

Bibliografia:

Carrier H., Guide pour l’inculturation de l’Evangile, Roma 1997.

Hastings A., Kościół i misje w Afryce, Warszawa 1971.

Mulders A., Missionsgeschichte, Regensburg 1960.

Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.

Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.

Sundkler B., Steed C., A History of the Chuch in Africa, Cambridge 2001.

Zimoń H. (red.), Kultury i religie Afryki a ewangelizacja, Lublin 1995.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Ma uporządkowaną wiedzę ogólną o zasadach inkulturacji Kościoła, zwłaszcza w odniesieniu do Kościoła w Afryki; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje w odniesieniu do współczesnych problemów związanych ze spotkaniem religii i kultury na tym kontynencie.

Metody i kryteria oceniania:

Efekt kształcenia: ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin.

Na ocenę:

Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć i faktów z zakresu inkulturacji Kościoła w Afryce

Dst (3): zna podstawowe pojęcia i fakty z zakresu inkulturacji Kościoła w Afryce

Db (4): potrafi przedstawić podstawowe tendencje w inkulturacji Kościoła w Afryce, wskazać mechanizmy jego zakorzeniania się w kulturze

Bdb (5): precyzyjnie wskazuje na złożoność procesów inkulturacji Kościoła w Afryce w czasie i przestrzeni

Efekt potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej

Ndst (2): nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowych informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Dst (3): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować podstawowe informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Db (4): potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować szereg faktów z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytycznych sądów z wykorzystaniem wiedzy historyczno-misjologicznej

Bdb (5): potrafi ująć wiedzę historyczno-misjologiczną w wymiarze zderzenia kultur w ujęciu historycznym i geograficznym

Efekt kształcenia: ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów

Na ocenę:

Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego spojrzenia na interdyscyplinarne rozwiązywanie problemów

Dst (3): analizuje jedynie pobieżnie interdyscyplinarność problemów powstałych w historii misji

Db (4): analizuje krytycznie tendencje istniejące w przekazach popularnych, aby podejmować świadome decyzje

Bdb (5): uważnie śledzi procesy ewangelizacji, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)