Świętowanie niedzieli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMSNI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Świętowanie niedzieli |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TD_W03 TD_W04 TD_U02 TD_K02 TD_K06 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie istoty świętowania niedzieli ze szczególnym zwróceniem uwagi na wielorakie podstawy świętowania dnia Pańskiego: biblijne, teologiczne i prawne. Zostanie też zwrócona uwaga na wielorakie przyczyny kryzysu świętowania niedzieli w społeczeństwach pluralistycznych. Odwołanie się do wyników badań różnorodnych instytutów badawczych pozwoli na ukazanie sposobów świętowania niedzieli przez Polaków, zarówno w wymiarze religijnym, jak i pozareligijnym. Zaproponowany zostanie taki model jej przeżywania, aby właściwie realizować istotę trzeciego przykazania Dekalogu, uwzględniając odczytane znaki czasu. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie, istota, funkcje i teorie święta. 2. Świętowanie szabatu w Starym Testamencie. 3. Świętowanie Dnia Pańskiego w Nowym Testamencie. 4. Świętowanie niedzieli w historii Kościoła. 5. 6. Wertykalny wymiar świętowania niedzieli w świetle Magisterium Kościoła. 7. 8. Horyzontalny wymiar świętowania niedzieli w świetle Magisterium Kościoła. 9. Niedziela w ustawodawstwie państwowym. 10. Kryzys świętowania niedzieli we współczesnych społeczeństwach pluralistycznych. 11. Wertykalne przeżywanie niedzieli w Polsce w świetle wyników badań socjologicznych. 12. Horyzontalne przeżywanie niedzieli w Polsce w świetle wyników badań socjologicznych. 13. Eucharystia a świętowania niedzieli. 14. Rodzina a świętowanie niedzieli. 15. Niedzielny czas wolny wyzwaniem dla Kościoła i państwa. |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Magisterium Kościoła: Jan Paweł II, List apostolski Dies Domini do biskupów, kapłanów i wiernych o świętowaniu niedzieli, Watykan 1998. Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharystia o Eucharystii w życiu Kościoła, Watykan 2003. Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Instrukcja Redemptionis sacramentum o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii, Watykan 2004. Kongregacja Kultu Bożego i dyscypliny Sakramentów, Rok Eucharystii - sugestie i propozycje, Watykan 2004. Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Sacramentum Caritatis o Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji Kościoła, Watykan 2007. Konferencja Episkopatu Polski, Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego oraz wskazania Episkopatu Polski, Warszawa 2006. Inna literatura: Araszczuk S., Świętowanie niedzieli w rodzinie katolickiej, Wrocław-Legnica 2020. Gręźlikowski J., Świętowanie Dnia Pańskiego, Toruń 2005. Krakowiak Cz., Eucharystia w parafii, Lublin 2014. Wielebski T., Dzień Pański w życiu katolików w Polsce. Studium pastoralnoteologiczne, Warszawa 2013. Wielebski T., Horyzontalny wymiar świętowania niedzieli w Polsce. Od nauczania Magisterium do działań duszpasterskich, "Teologia Praktyczna" 15:2014, s. 41-70. Wielebski T., Wolna od zakupów niedziela wyzwaniem dla pracy duszpasterskiej Kościoła w Polsce, w: De enim sumus adiutores. Opuscula Adamo Przybecki septua generario dedicata, Poznań 2019, s. 469-483. Wuwer A. (red.), Świętowanie niedzieli w wymiarze społeczno-etycznym, Katowice 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce, Kraków 2007. Bianchi E., Niedziela. Dzień Pana. Dzień Człowieka, Poznań 1998. Czaja A., Glaeser Z. (red.), Świętowanie Dnia Pańskiego w ekumenicznej refleksji Kościołów, Opole 2012. Dylus A., Czy przegraliśmy niedzielę? O sensie świętowania, "Chrześcijaństwo. Świat. Polityka. Zeszyty Społecznej Myśli Kościoła", 2007, nr 3 (4), s. 5-29. Heinz H., Przyszłość chrześcijańskiej niedzieli we współczesnym społeczeństwie. Kryzys niedzieli jako kryzys życia, "Communio" 1995 nr 3, s. 116-130. Kaiser A., Posoborowe nauczanie Episkopatów Europy o świętowaniu Dnia Pańskiego. Aspekt moralny, Kraków 2005. Krucina J. (red.), Niedziela dzisiaj, Wrocław 1993. Mateja E., Pierskała R. (red.), Niedziela w społeczeństwie pluralistycznym, Opole 2001. Nadolski B., Pochwała święta, Poznań-Warszawa 1997. Pietras H. (red.), Dzień Święty. Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Kraków 1992. "Roczniki Teologiczne KUL" 2000 z. 8 (cały numer poświęcony niedzieli). Ślęzak-Tazbir W., Kupując sens życia. Konsumpcja jako nowa "religia" w zsekularyzowanym świecie, "Socjologia religii" 2006, t. 4, s. 249-261. Wolański B., Niedziela dniem Pańskim i świętem rodziny, "Teologia Praktyczna" 12:2011, s. 81-90. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: Student uczestniczący w zajęciach w zakresie: WIEDZY ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli (EK nr 1); zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi w kontekście problematyki świętowania niedzieli (EK nr 2); UMIEJĘTNOŚCI posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowania zachodzących procesów i budowania teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli (EK nr 3); KOMPETENCJI jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli (EK nr 4 i 5). Opis ECTS: aktywny i obowiązkowy udział w wykładach on-line: 30 h praca własna studenta: 60 h razem: 90 h = 3 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
EK nr 1: Student "ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli". Student na ocenę: ndst (2): nie potrafi podać biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli; dst (3): w ogólny sposób potrafi poprawnie podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli; db (4): w ogólny sposób potrafi poprawnie podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli. ilustrując konkretnymi przykładami jak one są realizowane w praktyce duszpasterskiej; bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli, ilustrując konkretnymi przykładami jak one są realizowane w praktyce duszpasterskiej, wskazując na popełniane błędy i proponując konkretne zmiany. EK nr 2: Student "zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi w kontekście problematyki świętowania niedzieli”. Student na ocenę: ndst (2): nie potrafi wymienić społeczno-kulturowych uwarunkowań związanych z problematyką świętowania niedzieli; dst (3): w ograniczony sposób potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli; db (4): w ogólny sposób potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli ukazując także, odnosząc się do wyników badań rożnych instytutów badawczych, występujące tendencje; bdb (5): szczegółowo potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli ukazując, odnosząc się do wyników badań rożnych instytutów badawczych, występujące tendencje, tłumacząc je i stawiając prognozy. EK nr 3: Student "posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowania zachodzących procesów i budowania teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli". Student na ocenę: ndst (2): nie potrafi prognozować zachodzących procesów i budować teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli; dst (3): w małym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modeli i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli; db (4): w umiarkowanym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli, uwzględniając procesy zachodzące w Kościele i społeczeństwie; bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli, uwzględniając procesy zachodzące w Kościele i społeczeństwie, jak też prowadząc ewaluację podejmowanych działań. EK nr 4 i 5: Student "jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli". Student na ocenę: ndst (2): nie potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki model świętowania niedzieli; dst (3): w małym stopniu potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli; db (4): w średnim stopni potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli i propagując go w swoim środowisku; bdb (5): w bardzo dużym stopni potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli, propagując go w swoim środowisku i potrafiąc zmotywować innych do jego realizacji. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustny egzamin końcowy. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, z wykorzystaniem technologii informatycznych, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych testów ze znajomości dokumentów Magisterium oraz końcowy egzamin ustny obejmujące znajomość lektur i treści wykładu. Wykłady oraz zaliczenie przedmiotu będą realizowane zgodnie z: DECYZJA Nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21 września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.