Wtajemniczenie chrześcijańskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WMWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Wtajemniczenie chrześcijańskie |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | TMA_W07 TMA_U01 TMA_K05 |
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy wtajemniczenia chrześcijańskiego i ma na celu pokazanie, że katecheza realizuje się w pełni, gdy podejmuje wymiar inicjacyjny. Wtajemniczenie chrześcijańskie odpowiada bowiem najbardziej naturze doświadczenia religijnego. Katecheza ma bowiem na pierwszym miejscu nie tyle informować o religii, ile pomagać wejść w misterium wiary. |
Pełny opis: |
Wtajemniczenie chrześcijańskie w religiach przedchrześcijańskich. Istotne wymiary i znaczenie inicjacji na przykładzie misteriów greckich, eleuzyńskich. Wtajemniczenie w Kościele starożytnym: katechumenat i mistagogia. Powrót do wtajemniczenia i mistagogii w okresie Soboru Watykańskiego II. Istotne elementy wtajemniczenia: przemiana życia, pogłębienie wiary, nowe narodzenie, życie codzienne. Wtajemniczenie a liturgia. Wtajemniczenie a sakramenty chrztu, bierzmowania i Eucharystii. |
Literatura: |
1. Kongregacja Kultu Bożego, Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych, Rzym 1972 (wyd. polskie Katowice 1988). 2. L'iniziazione cristiana. Documenti e orientamenti della Conferenza Episcopale Italiana, Torino 2004. 3. Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w praktyce duszpasterskiej, red. R. Pierskała, H. Sobeczko, Opole 1996. 4. Ks. Kazimierz Misiaszek, Mistagogia w katechezie, w: Mistagogia a duchowość, red. A. Żądło, Katowice 2004, ss. 81-90. 5. Marino Qualizza, Inicjacja chrześcijańska, Kraków 2002. 6. R. Buchta, Mistagogia w polskiej refleksji i praktyce katechetyczno-duszpasterskiej po II Soborze Watykańskim, Katowice 2017. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza Student rozumie podstawowe założenia i elementy wtajemniczenia chrześcijańskiego. Definiuje katechezę i wtajemniczenie chrześcijańskie. Charakteryzuje relacje między wtajemniczeniem a katechezą. Cytuje odpowiednie dokumenty. Tłumaczy rolę wtajemniczenia w katechezie. 2. Umiejętności Student analizuje definicję wtajemniczenia i katechezy. Rozróżnia poszczególne elementy inicjacji i katechezy. Rozwija teorię katechezy z uwzględnieniem inicjacji. Ocenia skuteczność katechezy, biorąc pod uwagę element inicjacji. Projektuje i tworzy katechezę wtajemniczenia. 3. Kompetencje Student dostrzega relację między katechezą a wtajemniczeniem. Dyskutuje na temat skuteczności katechezy inicjacyjnej. Pracuje w zespole osób tworzących katechezę wtajemniczenia. Troszczy się o obecność elementu wtajemniczenia w katechezie. Docenia rolę elementów inicjacji w katechezie. Udział w wykładzie - 30 konsultacje - 10 praca własna studenta - 20 |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład, dyskusja. 1. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowych założeń inicjacji chrześcijańskiej i nie potrafi jej odnieść do katechezy. 2. Ocena dostateczna: Student zna podstawowe założenia wtajemniczenia chrześcijańskiego. 3. Ocena dobra: Student zna założenia wtajemniczenia chrześcijańskiego i potrafi je odnieść do katechezy. 4. Ocena bardzo dobra: Student rozumie znaczenie inicjacji chrześcijańskiej dla katechezy. Potrafi pokazać jej znaczenie i funkcje oraz dokonać interpretacji w odniesieniu do życia religijnego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.