Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wtajemniczenie chrześcijańskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WMWC
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wtajemniczenie chrześcijańskie
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

TMA_W07

TMA_U01

TMA_K05

Skrócony opis:

Wykład dotyczy wtajemniczenia chrześcijańskiego i ma na celu pokazanie, że katecheza realizuje się w pełni, gdy podejmuje wymiar inicjacyjny. Wtajemniczenie chrześcijańskie odpowiada bowiem najbardziej naturze doświadczenia religijnego. Katecheza ma bowiem na pierwszym miejscu nie tyle informować o religii, ile pomagać wejść w misterium wiary.

Pełny opis:

Wtajemniczenie chrześcijańskie w religiach przedchrześcijańskich. Istotne wymiary i znaczenie inicjacji na przykładzie misteriów greckich, eleuzyńskich. Wtajemniczenie w Kościele starożytnym: katechumenat i mistagogia. Powrót do wtajemniczenia i mistagogii w okresie Soboru Watykańskiego II. Istotne elementy wtajemniczenia: przemiana życia, pogłębienie wiary, nowe narodzenie, życie codzienne. Wtajemniczenie a liturgia. Wtajemniczenie a sakramenty chrztu, bierzmowania i Eucharystii.

Literatura:

1. Kongregacja Kultu Bożego, Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych, Rzym 1972 (wyd. polskie Katowice 1988).

2. L'iniziazione cristiana. Documenti e orientamenti della Conferenza Episcopale Italiana, Torino 2004.

3. Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w praktyce duszpasterskiej, red. R. Pierskała, H. Sobeczko, Opole 1996.

4. Ks. Kazimierz Misiaszek, Mistagogia w katechezie, w: Mistagogia a duchowość, red. A. Żądło, Katowice 2004, ss. 81-90.

5. Marino Qualizza, Inicjacja chrześcijańska, Kraków 2002.

6. R. Buchta, Mistagogia w polskiej refleksji i praktyce katechetyczno-duszpasterskiej po II Soborze Watykańskim, Katowice 2017.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Wiedza

Student rozumie podstawowe założenia i elementy wtajemniczenia chrześcijańskiego. Definiuje katechezę i wtajemniczenie chrześcijańskie. Charakteryzuje relacje między wtajemniczeniem a katechezą. Cytuje odpowiednie dokumenty. Tłumaczy rolę wtajemniczenia w katechezie.

2. Umiejętności

Student analizuje definicję wtajemniczenia i katechezy. Rozróżnia poszczególne elementy inicjacji i katechezy. Rozwija teorię katechezy z uwzględnieniem inicjacji. Ocenia skuteczność katechezy, biorąc pod uwagę element inicjacji. Projektuje i tworzy katechezę wtajemniczenia.

3. Kompetencje

Student dostrzega relację między katechezą a wtajemniczeniem. Dyskutuje na temat skuteczności katechezy inicjacyjnej. Pracuje w zespole osób tworzących katechezę wtajemniczenia. Troszczy się o obecność elementu wtajemniczenia w katechezie. Docenia rolę elementów inicjacji w katechezie.

Udział w wykładzie - 30

konsultacje - 10

praca własna studenta - 20

Metody i kryteria oceniania:

wykład, dyskusja.

1. Ocena niedostateczna: student nie zna podstawowych założeń inicjacji chrześcijańskiej i nie potrafi jej odnieść do katechezy.

2. Ocena dostateczna: Student zna podstawowe założenia wtajemniczenia chrześcijańskiego.

3. Ocena dobra: Student zna założenia wtajemniczenia chrześcijańskiego i potrafi je odnieść do katechezy.

4. Ocena bardzo dobra: Student rozumie znaczenie inicjacji chrześcijańskiej dla katechezy. Potrafi pokazać jej znaczenie i funkcje oraz dokonać interpretacji w odniesieniu do życia religijnego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)