Apokaliptyczne wizje końca świata w tradycji żydowskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WOA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Apokaliptyczne wizje końca świata w tradycji żydowskiej |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Strona przedmiotu: | http://2aix8mq |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki teologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie Biblią, zwojami odkrytymi na Pustyni Judzkiej nad Morzem Martwym (Qumran, Masada, Murabaat, Nachal Chewer), apokryfami Starego Testamentu, apokaliptyką żydowską |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładów jest ukazanie w sposób syntetyczny wizji końca świata obecnych w tradycji żydowskiej, a więc w księgach biblijnych Starego Testamentu zawierających motywy o charakterze apokaliptyczno-eschatologicznym oraz w pismach okresu Drugiej Świątyni, mianowicie w zwojach z Qumran, apokalipsach żydowskich i dokumentach zawierających elementy apokaliptyczne. Celem wykładów jest przedstawienie żydowskiej eschatologii, która z jednej strony zostaje ujęta w schemacie kolejno następujących po sobie wydarzeń czasów ostatecznych, a z drugiej cechuje się dużą dozą różnorodności w prezentowaniu szczegółów tychże wydarzeń. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Eschatologia żydowska: pojęcie, ogólna charakterystyka, podstawowe zagadnienia 2. „Schematyzacja” wydarzeń czasów ostatecznych 3. Elementy apokaliptyczno-eschatologiczne w Starym Testamencie 4. Księga Ezechiela 5. Prorocy: Izajasz, Joel, Sofoniasz, Zachariasz 6. Księga Daniela 7. Pisma żydowskie z okresu Drugiej Świątyni: zwoje z Qumran, apokalipsy, inne dokumenty 8. Zwój wojny z Qumran (1QM) 9. Inne zwoje z Qumran 10. Tradycja henochiczna 11. Apokalipsy historyczne z przełomu I-II w. po Chr. 12. Pozostałe apokalipsy 13. Testamenty 14. Księgi sybillińskie 15. Przesłanie apokaliptycznych wizji końca świata w tradycji żydowskiej |
Literatura: |
Literatura źródłowa (zbiory tekstów): PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk, i in. (red.), Poznań – Warszawa 2002, wyd. 5 (tzw. Biblia Tysiąclecia). PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, M. Peter, M. Wolniewicz, in. (red.), t. I-IV, Poznań 1992, wyd. 3 (tzw. Biblia Poznańska). PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Świętego Pawła, Częstochowa 2008 (tzw. Biblia Paulistów). J.H. CHARLESWORTH (red.), The Old Testament Pseudepigrapha, t. I: Apocalyptic Literature and Testaments (ABRL), New York 1983. P. MUCHOWSKI, Rękopisy znad Morza Martwego: Qumran, Wadi Murabba‘at, Masada, Nachal Chewer (BZ.TNT 5), Kraków 2000. M. PARCHEM (red.), Pisma apokaliptyczne i testamenty (Apokryfy Starego Testamentu, 2), Kraków – Mogilany 2010. R. RUBINKIEWICZ (red.), Apokryfy Starego Testamentu (PSB 13), Warszawa 1999. W. TYLOCH, Rękopisy z Qumran nad Morzem Martwym, Warszawa 1997. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
E1. zna podstawowe terminy dotyczące eschatologii żydowskiej, funkcjonującą w ramach tej dziedziny schematyzację wydarzeń czasów ostatecznych - w ujęciu problemowym i historycznym E2. potrafi porównać i wykazać różnice między wizjami końca świata w księgach biblijnych Starego Testamentu zawierających motywy o charakterze apokaliptyczno-eschatologicznym oraz w pismach okresu Drugiej Świątyni, mianowicie w zwojach z Qumran, apokalipsach i dokumentach zawierających elementy apokaliptyczne E3. ocenia wartość różnych propozycji wizji końca świata w kontekście apokaliptycznej schematyzacji wydarzeń eschatologicznych Aktywny udział w zajęciach:30 godzin Praca własna studenta: 10 godzin przygotowanie się do kolokwium z zakresu eschatologii żydowskiej oraz przygotowanie referatu na zadany temat - 20 godzin Razem 60 godzin = 2ECTS Kryteria oceniania: E1.określany jako „zna podstawowe terminy dotyczące eschatologii żydowskiej, funkcjonującą w ramach tej dziedziny schematyzację wydarzeń czasów ostatecznych - w ujęciu problemowym i historycznym”: - na ocenę 2 (ndst): nie zna podstawowych terminów i schematyzacji wydarzeń eschatologicznych; - na ocenę 3 (dost): poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia schematyzacji wydarzeń eschatologicznych; - na ocenę 4 (db): potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w wizjach końca świata w księgach Starego Testamentu oraz w żydowskich pismach okresu Drugiej Świątyni z uwzględnieniem przyjętej schematyzacji wydarzeń eschatologicznych i kontekstu historycznego; - na ocenę 5 (bdb): potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę dotyczącą zagadnień eschatologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów. E2. określany jako „potrafi porównać i wykazać różnice między wizjami końca świata w księgach biblijnych Starego Testamentu zawierających motywy o charakterze apokaliptyczno-eschatologicznym oraz w pismach okresu Drugiej Świątyni, mianowicie w zwojach z Qumran, apokalipsach i dokumentach zawierających elementy apokaliptyczne”: - na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań; - na ocenę 3 (dost): poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia eschatologii żydowskiej; - na ocenę 4 (db): dobrze prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań; - na ocenę 5 (bdb): potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę. E3. określany jako „ocenia wartość różnych propozycji wizji końca świata w kontekście apokaliptycznej schematyzacji wydarzeń eschatologicznych”: - na ocenę 2 (ndst): nie widzi wpływu rozumienia eschatologii na jego postrzeganie świata; - na ocenę 3 (dost): pobieżnie analizuje zagadnienia eschatologii żydowskiej, odwołując się do stereotypowych i niekiedy błędnych poglądów, przytaczając funkcjonujące współcześnie wśród ludzi schematy myślowe; - na ocenę 4(db): dostrzega różne propozycje wizji końca świata i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje - na ocenę 5 (bdb): uważnie analizuje różne propozycje wizji końca świata, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy w kwestii postrzegania celu i sensu dokonujących się wydarzeń w świecie. Metoda weryfikacji: egzamin ustny (termin „zerowy”); egzamin pisemny (sesja egzaminacyjna) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z egzaminu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-90%, bdb - 90-100% obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100% Terminy zaliczenia przedmiotu: - egzamin ustny (termin „zerowy”): 14 czerwca, aula, od godz. 17.30; - egzamin pisemny (sesja egzaminacyjna): 21 czerwca, aula, godzi. 16.45. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Parchem | |
Prowadzący grup: | Marek Parchem | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.