Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultury i religie Afryki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WOK
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kultury i religie Afryki
Jednostka: Instytut Teologii Ogólnej
Grupy: Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

DL_W01

DL_W02

DL_W03

DL_W04

DL_W18

TMA_W08

TMA_W14

TMA_W16

TMA_W19


DL_U01

DL_U02

DL_U15

TMA_U01

TMA_U08

TMA_U10

TMA_U12


DL_K01

DL_K04

DL_K06

TMA_K01

TMA_K05

TMA_K07

TMA_K09

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa kultur i religii Afryki.

Pełny opis:

Tematyka zajęć

1. Określenie kultury

2. Pojęcie religii

3. Historia badań nad tradycyjnymi religiami afrykańskimi

4. Próba zdefiniowania tradycyjnych religii afrykańskich i problemy terminologiczne

5. Cechy tradycyjnych religii afrykańskich

6. Wybrane komponenty w tradycyjnych religiach afrykańskich (duchowość, małżeństwo i rodzina, organizacja społeczna, kult wudu, teizm, kult przodków, wiara i tradycyjne zwyczaje, rytuały związane z gospodarką rolną, przywódcy rytualni, choroba, śmierć, pogrzeb i wiara w życie pozagrobowe, działalność Kościołów chrześcijańskich)

Literatura:

Mbiti J.S., Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa 1980; Piłaszewicz S., Religie Afryki, wyd. 2, Warszawa 2000; Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004; Sakowicz E., Religie ludów pierwotnych Afryki, "Nurt SVD" 2005 nr 1, s. 71-101; Zimoń H., Afrykańskie rytuały agrarne na przykładzie ludu Konkomba, Warszawa 1992; Zimoń H., Afrykańskie wartości duchowe i religijne, "Roczniki Teologiczne" 1999 z. 2, s. 107-123; Zimoń H., Geneza śmierci w tradycji mitycznej ludów afrykańskich, "Nomos" 2008 nr 63-64, s. 9-28; Zimoń H., Kapłani ziemi i sanktuaria ziemi u ludów północnej Ghany, "Quaestiones Selectae" 1999 z. 9, s. 5-23; Zimoń H., Koncepcja Istoty Najwyższej u wybranych ludów afrykańskich, "Studia Religiologica" 2000 z. 33, s. 173-186; Zimoń H.,Religijny wymiar wybranych rytuałów u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 1999 t. 3, s. 115-128; Zimoń H., Sakralność ziemi u ludu Konkomba z Afryki Zachodniej, Lublin 1998; Zimoń H., Symbolika rytuałów pogrzebowych u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Toruńskie Studia o Sztuce Orientu" 2009 t. 4, s. 83-89; Zimoń H., Wielowymiarowe znaczenie afrykańskich rytuałów pogrzebowych (na przykładzie ludu Konkomba), "Człowiek i Społeczeństwo" 2009 t. 29, s. 215-226.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 722twri

Wiedza

Student:

- ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych;

- ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych;

- ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne;

- ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji;

- ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki;

- zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego;

- rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym;

- ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

- ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.

Umiejętności

Student:

- potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych;

- potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych;

- posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców;

- potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej;

- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;

- umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka;

- potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.

Kompetencje społeczne

Student:

- zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się;

- jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych;

- przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego;

- ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności;

- ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów;

- ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego;

- uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym;

- uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa obejmuje

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- egzamin w postaci pracy pisemnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)