Kultury i religie Afryki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-DTE-WOK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Kultury i religie Afryki |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: |
Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DL_W01 DL_W02 DL_W03 DL_W04 DL_W18 TMA_W08 TMA_W14 TMA_W16 TMA_W19 DL_U01 DL_U02 DL_U15 TMA_U01 TMA_U08 TMA_U10 TMA_U12 DL_K01 DL_K04 DL_K06 TMA_K01 TMA_K05 TMA_K07 TMA_K09 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa kultur i religii Afryki. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć 1. Określenie kultury 2. Pojęcie religii 3. Historia badań nad tradycyjnymi religiami afrykańskimi 4. Próba zdefiniowania tradycyjnych religii afrykańskich i problemy terminologiczne 5. Cechy tradycyjnych religii afrykańskich 6. Wybrane komponenty w tradycyjnych religiach afrykańskich (duchowość, małżeństwo i rodzina, organizacja społeczna, kult wudu, teizm, kult przodków, wiara i tradycyjne zwyczaje, rytuały związane z gospodarką rolną, przywódcy rytualni, choroba, śmierć, pogrzeb i wiara w życie pozagrobowe, działalność Kościołów chrześcijańskich) |
Literatura: |
Mbiti J.S., Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa 1980; Piłaszewicz S., Religie Afryki, wyd. 2, Warszawa 2000; Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004; Sakowicz E., Religie ludów pierwotnych Afryki, "Nurt SVD" 2005 nr 1, s. 71-101; Zimoń H., Afrykańskie rytuały agrarne na przykładzie ludu Konkomba, Warszawa 1992; Zimoń H., Afrykańskie wartości duchowe i religijne, "Roczniki Teologiczne" 1999 z. 2, s. 107-123; Zimoń H., Geneza śmierci w tradycji mitycznej ludów afrykańskich, "Nomos" 2008 nr 63-64, s. 9-28; Zimoń H., Kapłani ziemi i sanktuaria ziemi u ludów północnej Ghany, "Quaestiones Selectae" 1999 z. 9, s. 5-23; Zimoń H., Koncepcja Istoty Najwyższej u wybranych ludów afrykańskich, "Studia Religiologica" 2000 z. 33, s. 173-186; Zimoń H.,Religijny wymiar wybranych rytuałów u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Studia Etnologiczne i Antropologiczne" 1999 t. 3, s. 115-128; Zimoń H., Sakralność ziemi u ludu Konkomba z Afryki Zachodniej, Lublin 1998; Zimoń H., Symbolika rytuałów pogrzebowych u ludu Konkomba z północnej Ghany, "Toruńskie Studia o Sztuce Orientu" 2009 t. 4, s. 83-89; Zimoń H., Wielowymiarowe znaczenie afrykańskich rytuałów pogrzebowych (na przykładzie ludu Konkomba), "Człowiek i Społeczeństwo" 2009 t. 29, s. 215-226. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Kod dostępu do przedmiotu na MS TEAMS: 722twri Wiedza Student: - ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych; - ma elementarną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym kulturalnych i religijnych; - ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym więzi i struktury społeczne; - ma podstawową wiedzę o współczesnej polityce, kulturze, religii i edukacji; - ma wiedzę o związkach współczesnej kultury i polityki; - zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej, katechetycznej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego; - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym; - ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz o historycznej zmienności jego znaczeń i ich konsekwencjach dla teologii oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń; - ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem. Umiejętności Student: - potrafi posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych; - potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów politycznych, kulturowych i religijnych; - posiada umiejętności prezentowania własnych poglądów i pomysłów, a także przekonywania do nich rozmówców; - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej; - potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym; - umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny oraz społeczny, szczególnie w obszarze podstawowych środowisk funkcjonowania człowieka; - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. Kompetencje społeczne Student: - zna zakres swojej wiedzy i poziom umiejętności, ma świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; - jest otwarty na podejmowanie kontaktów społecznych i zawodowych; - przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego; - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności; - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; - ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, religijnego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; - uczestniczy w życiu kulturalnym, religijnym i społecznym; - uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa obejmuje - aktywne uczestnictwo w zajęciach; - egzamin w postaci pracy pisemnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.