Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Relacje Państwo-Kościół 1945-1989

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WT-DTE-WRP
Kod Erasmus / ISCED: 08.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Relacje Państwo-Kościół 1945-1989
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (studia II stopnia)
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia II stopnia)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

(tylko po angielsku) enter learning outcome code/codes

Skrócony opis:

MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: Celem wykładu jest zapoznanie się studentów UKSW z historią Kościoła katolickiego w czasach najnowszych 1945-1989. Jest to okres, w którym totalitarne państwo Polski Ludowej dążyło do całkowitego

podporządkowania Kościoła katolickiego i stopniowego ograniczania jego wpływu na społeczeństwo.

Wymagania wstępne: podstawowadza wiedza z dziedziny nauk humanistycznych, w tym z historii i teologii.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie dokonanie analizy relacji komunistycznych władz PRL wobec Kościoła katolickiego w latach 1945-1989. Przedstawienie ideologicznej walki wrogiego wobec Kościoła systemu ma ma celu ukazanie poszczególnych etapów walki, mechanizmy mające na celu ograniaczanie działalności kościelnej, a także ateizację społeczeństwa w Polsce po II wojnie światowej.

Literatura:

Dudek A., Gryz R., Komuniści i Kościół w Polsce 1945–1989, Kraków 2003.

Krasowski K., Państwo a Kościół katolicki w Polsce 1945–1955, Poznań 1997.

Musiał F., Szarek J. (red.), Operacja: zniszczyć Kościół, Kraków 2007.

Raina P., Kardynał Wyszyński. Losy więzienne, Warszawa 1993.

Raina P., Kościół w PRL. Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945–1989, 1994. 1, lata 1945 – 1989, Poznań

1994.

Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944–2002, Radom 2003.

Żaryn J., Kościół a władza w Polsce 1945–1950, Warszawa 1997.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg

Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zajęć stacjonarnych. W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online. Udział w wykładach odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams.

Wiedza: student posiada podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie bieżacego semestru, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne analizowanego zagadnienia.

Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.

Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.

Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego

i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.

Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.

Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta.

Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK

w wymaganym minimalnym zakresie 65%.

Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.

Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.

Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje

założone w EK w przedziale 91%-100%.

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia mają formę wykładu. Stosowany jest wykład informacyjny, konwersatoryjny, z wykorzystaniem opowiadań i opisów. Tekst programowy jest uzupełniony wykorzystaniem map do poszczególnych tematów oraz prezentacji multimedialnych. Będzie także inicjowana dyskusja poprzez stawianie studentom pytań problemowych, wykorzystanie giełdy pomysłów, a także inicjowanie dyskusji. W ciągu semestru studenci kilkakrotnie będą mieli okazję do samodzielnego analizowania źródeł historycznych i recenzowania podręczników wykorzystywanych na wykładach.

Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta.

Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK

w wymaganym minimalnym zakresie 65%.

Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.

Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i

kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.

Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje

założone w EK w przedziale 91%-100%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)