Płaszczyzny pracy misyjnej ukazane w pismach misjonarzy polskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WT-FW-CPP |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.2
|
Nazwa przedmiotu: | Płaszczyzny pracy misyjnej ukazane w pismach misjonarzy polskich |
Jednostka: | Instytut Teologii Ogólnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Cel ogólny: Przedstawienie sylwetki misjonarza i płaszczyzn jego pracy w oparciu o pisma misjonarzy polskich. Cele szczegółowe: 1. Ogólna charakterystyka polskojęzycznej literatury misyjnej. 2. Przedstawienie różnych płaszczyzn pracy misyjnej. |
Pełny opis: |
Na zajęciach poruszane będą następujące zagadnienia: 1. Ogólne wprowadzenie w tematykę zajęć: - misjologia jako nauka, - dziedziny misjologii, - omówienie pojęć (misje, misja, misjonarz). 2. Podział literatury misyjnej: - misyjna literatura użytkowa (literatura misjologiczna, prawo misyjne, misyjne teksty publicystyczno-informacyjne, publikacje misyjne o charakterze ilustracyjnym), - misyjna literatura piękna (proza misyjna, poezja misyjna, misyjne utwory dramatyczne), - gatunki pograniczne (misyjna epistolografia, misyjna literatura biograficzna, misyjna literatura faktu, misyjne kaznodziejstwo, misyjna literatura ascetyczna). 3. Historia literatury misyjnej: - listy jako podstawowe źródło misyjnego piśmiennictwa (przekłady, zbiory, autorzy, adresaci, cel drukowania), - rozwój innych gatunków (ze szczególnych uwzględnieniem misyjnej literatury faktu: pamiętników, wspomnień, relacji, wywiadów) – autorzy, adresaci, wydawcy, nakłady, cele i funkcje. 4. Filary działalności misyjnej Kościoła – ogólna charakterystyka: - ewangelizacja (definicja, cele, płaszczyzny pracy ewangelizacyjnej: przepowiadanie Słowa, posługa sakramentalna, troska o miejscowe powołania, formacja katechistów, praca duszpasterska, budowa kościołów/kaplic), - promocja ludzka (definicja, cele, rodzaje działań na rzecz pomocy w rozwoju: troska o szkolnictwo i edukację, troska o służbę zdrowia, troska o poszanowanie praw człowieka, pomoc ofiarom klęsk i kataklizmów, zaangażowanie w budowanie pokoju, troska o ekologię). 5. Misyjne drogi: świadectwo, dialog, inkulturacja – ogólna charakterystyka. 6. Działalność ewangelizacyjna – szczegółowe omówienie na wybranych przykładach z literatury misyjnej. 7. Promocja ludzka – szczegółowe omówienie na wybranych przykładach z literatury misyjnej. 8. Dialog i ewangelizacja inkulturacyjna – szczegółowe omówienie na wybranych przykładach z literatury misyjnej. |
Literatura: |
Literatura misyjna: Student zobowiązany jest przeczytać pięć dowolnie wybranych pozycji książkowych ukazujących pracę misjonarza (teren posługi misyjnej nie ma znaczenia). Przykładowe pozycje: 1. Błeńska W. (w rozmowie z M. Jelonek i J. Gadzińską), Wanda Błeńska. Spełnione życie, Poznań 2019. 2. Błogosławiony Ojciec Jan Beyzym SJ. Apostoł Madagaskaru. Wybór listów, red. J. Żukowicz, Kraków 2002 (lub starsze wydania). 3. Chodzińska G.E., Z wysokich Andów. Listy z Oruro, Częstochowa 2017. 4. Dąbrowski B., Spalić paszport, Poznań 2017. 5. Krogulska A., Ja jestem biedny. Wspomnienia z misji…, Kraków 2002 (lub inne książki autorki). 6. Kurzyniec B.J., Zebrane okruchy chleba, Kraków 2008. 7. Michalski P., W niebie, na ziemi i na każdym miejscu. Wspomnienia misyjne z Papui Nowej Gwinei, Pelplin 2011. 8. Nowak A., Opluty przez Boga, Borzęcin Duży 2013. 9. Wrzos M., W trepach na Madagaskarze. Zapiski młodego misjonarza, Poznań 2015. 10. Żelazek M., Indie – moja druga ojczyzna. 50 lat pracy dla Chrystusa i Jego braci Hindusów, red. E. Śliwka, Pieniężno 2000. Opracowania ogólne: 1. Jabłoński F., Recepcja idei misyjnej w Polsce po Soborze Watykańskim II, Kraków 2003 (akapit 4. rozdziału II: Literatura misyjno-misjologiczna w służbie umisyjniania Ludu Bożego). 2. Kępiński J., Idea misyjna w literaturze polskiej w latach 1585-1800 (praca doktorska obroniona w 1979 roku na ATK), Warszawa 2015. 3. Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii, red. S. Karotempler, przeł. R. Dziura, A. Halemba, Warszawa 1997. 4. Różański J., Misje a promocja ludzka, Warszawa 2001. 5. Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008. Dokumenty Kościoła: 1. Jan Paweł II, Encyklika o stałej aktualności posłania misyjnego Redemptoris missio (1990). 2. Sobór Watykański II, Dekret o działalności misyjnej Kościoła Ad gentes divinitus (1965). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS (SEMESTR LETNI): 0uwnqdq (Uwaga! Pierwszy znak kodu to cyfra!) Po zakończeniu zajęć student: 1. Posiada podstawowy zasób wiedzy dotyczący dziedziny naukowej, jaką jest misjologia: - podaje definicję ‘misjologii’, - wymienia dziedziny misjologii, - wyjaśnia pojęcia, takie jak: ‘misja’, ‘misje’, ‘misjonarz’, - wymienia podstawowe dokumenty misyjne. 2. Posiada ogólną wiedzę dotyczącą polskojęzycznej literatury misyjnej: - wymienia gatunki należące do misyjnej literatury użytkowej, misyjnej literatury pięknej i gatunków pogranicznych, - omawia historię literatury misyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem listów, misyjnej literatury faktu i misyjnej literatury biograficznej, - określa adresatów, podaje funkcje i cel publikacji książek misyjnych, - wymienia przykładowe tytuły książek misyjnych i ich autorów. 3. Ma pogłębione wiadomości dotyczące głównych filarów działalności misyjnej oraz płaszczyzn, na których misjonarz realizuje swoje powołanie: - wyjaśnia pojęcia: ‘ewangelizacja’, ‘promocja ludzka’, ‘inkulturacja’, ‘dialog międzyreligijny i międzykulturowy’, - wymienia i charakteryzuje poszczególne płaszczyzny pracy misyjnej. 4. Charakteryzuje działalność misjonarza katolickiego w oparciu o współczesne książki misyjne; omawia zagadnienie na podstawie samodzielnie opracowanego materiału. 5. Potrafi ocenić wartość poznawczą książek misyjnych i najciekawsze upowszechnia w swoim środowisku. 6. Ma świadomość roli misjonarza w świecie współczesnym; postrzega relacje między jego pracą a wypełnianiem orędzia ewangelicznego i wspieraniem rozwoju człowieka w poszanowaniu jego wolności i godności. 7. Wspiera działania misyjne modlitwą i osobistym zaangażowaniem w ewangelizacyjne dzieło Kościoła. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: 1. Podające: wykład informacyjny, wykład problemowy, opis. 2. Poszukujące: - ćwiczeniowo-praktyczne (w oparciu o wykorzystanie źródeł wiedzy, takich jak: film, fotografie, prezentacje multimedialne, mapy, Internet, literatura), - dyskusji. 3. Eksponujące: prezentacja indywidualnych prac studentów. Kryteria i metody oceniania: 1. Czynne uczestnictwo studentów w ćwiczeniach, aktywność w dyskusji nad danym zagadnieniem – semestr zimowy i letni. 2. Test sprawdzający wiedzę i umiejętności studentów – na podstawie wykładanego materiału oraz lektury podanych pozycji książkowych – semestr zimowy. 3. Ocena samodzielnie przygotowanych i omówionych przez studentów prezentacji/referatów na temat: Płaszczyzny pracy misyjnej ukazane w wybranej książce misyjnej (zawierającej listy/wspomnienia/relacje z pracy misyjnej) – semestr letni. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.